پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:24 - 1399/07/07

فوتی های کرونا در ایران از 25 هزار نفر هم گذشت

آمار فوت کووید 19 دوباره افزایش یافت؛ افزایشی که نتیجه بی‌واسطه بی‌توجهی مردم به پروتکل‌های بهداشتی و استفاده نکردن از ماسک و ترددهای غیرضروری در سطح خیابان‌ها و تفرجگاه‌ها در تمام شهرها و استان‌های کشور است.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از روزنامه اعتماد ،بنا به اعلام دیروز سخنگوی وزارت بهداشت، ظرف 24 ساعتی که پشت سر گذاشتیم(5 تا 6 شهریور) 195 نفر بر اثر شدت ابتلا به کووید 19 در کشور فوت کرده‌اند. حالا بنا به معادل‌سازی زمانی فوت کرونا، هر 7 دقیقه یکی از بیماران کووید 19 در کشور جان خود را از دست می‌دهد در حالی که این معادل در هفته گذشته، یک فوت در هر 13 دقیقه بود اما ابتدای این هفته اعلام شد حالا هر 8 دقیقه یک مبتلای کووید 19 در کشور فوت می‌کند که در واقع فقط به فاصله 3 روز، این عدد، یک دقیقه کاهش یافته و نتیجه طبیعی این اتفاق هم چیزی جز افزایش آمار فوت مبتلایان نخواهد بود.

 

به گفته سیماسادات لاری، تعداد فوتی‌های کرونا در کشور تا ظهر دیروز به ۲۵ هزار و ۵۸۹ نفر رسید آن هم در حالی که به دنبال شناسایی 3 هزار و 362 مبتلای جدید، تعداد کل مبتلایان کرونا در کشور هم به 446 هزار و 448 نفر افزایش یافت. بنا به اعلام سخنگوی وزارت بهداشت، نه تنها بیش از نیمی از مبتلایان جدید(1377 نفر از 3362 نفر) به دلیل وخامت و شدت علائم بیماری در بخش‌های بیمارستانی عادی یا مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، تعداد بیماران در شرایط وخیم هم رو به افزایش است چنانکه حالا تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم با افزایش قابل توجه به 4 هزار و 59 نفر رسیده که بنا به اعلام اعضای کمیته علمی کرونا 50 درصد از بستری‌های کرونا در بخش ICU فوت می‌کنند.افزایش تعداد بستری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه، پیام مستقیم نادیده گرفتن توصیه‌های بهداشتی مسوولان وزارت بهداشت است و مردمی که این توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند باید یک بار به تماشای کرونایی‌های در کما و در ثانیه‌های آخر زندگی در بیمارستان‌ها بروند تا بفهمند که «کرونا» با هیچ کسی شوخی ندارد.دو شب قبل، خبرنگاران «شبکه خبر» در یاسوج به تفرجگاه‌های این شهر رفته بودند تا از مردمی که هنوز و بعد از 7 ماه، مرگبار بودن «کرونا» را باور نکرده‌اند و با اهل و عیال بدون ماسک و بی‌توجه به هر توصیه بهداشتی راهی گردش و تفریح در طبیعت شده‌اند، بپرسند که اگر جان و سلامت خودشلان برایشان اهمیت ندارد، آیا این حق را دارند که جان و سلامت دیگران را به خطر بیندازند؟

 

به دنبال طرح این پرسش یکی از همین جمعیتی که مشغول استراحت در صفوف به هم فشرده مسافران بود با لحن بی‌ادبانه‌ای رو به خبرنگار شبکه خبر گفت:«برو بابا، کرونا چیه؟ هی کرونا کرونا می‌کنن.»دیگری هم که یک پسر جوان بود، در پاسخ به خبرنگار تلویزیون گفت:«کرونا یک دروغ بزرگ بود. من هر موقع خودم از کرونا بمیرم، اون موقع کرونا رو باور می‌کنم.»واقعا در مقابل چنین افرادی چه می‌توان گفت و چه می‌توان کرد؟ اینها همان مردمی هستند که حالا و دوباره با ترددهای بیجا و سفرهای نابهنگام و رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک، شرایط 26 استان کشور- تهران، اصفهان، قم، آذربایجان‌شرقی، خراسان‌جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه‌وبویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال‌وبختیاری، البرز، آذربایجان‌غربی، مرکزی، کرمان، خراسان‌شمالی، همدان و یزد- را به وضعیت قرمز رسانده‌اند و وجهه جهانی کشور هم به دلیل بی‌توجهی مردم به توصیه‌های بهداشتی مخدوش شده چراکه اگر در اروپا، موج‌های دوباره‌ای از بازگشت کرونا اتفاق افتاده نه به دلیل رعایت نشدن توصیه‌های بهداشتی بلکه به دلیل رفتارهای جدید و عجیب این ویروس است که دانشمندان و مسوولان دولت‌های اتحادیه اروپا را مستاصل و بلاتکلیف کرده است. اما در ایران همین مردمی که دولت را بابت بازگشایی مدارس مقصر می‌دانند و جلوی دوربین رسانه‌های خارج از کشور از بابت ناتوانی در خرید ماسک پارچه‌ای تظاهر به بیچارگی می‌کنند، مقصر قرمز شدن دوباره 26 استان هستند و این میزان گسترش آلودگی یعنی انفجار خطر. یعنی شرایطی که به دلیل آغاز موج آنفلوآنزای فصلی هم واقعا از کنترل مسوولان حوزه سلامت خارج خواهد شد. حالا زمان مناسبی است که از این مردم پرسیده شود «شما می‌دانید معنی وجدان چیست و اصلا وجدان چه کارکردی دارد؟»

منبع: سلامت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین