پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:52 - 1393/05/15

تونل‌های حماس در مقابل تونل‌های حزب‌الله یک بازی کودکانه است

تونل‌های حزب‌الله بسیار پیچیده و از نظر کیفیت در حد متروی شهرهای بزرگ اروپایی هستند. این شبکه دقیق تونل‌ها دارای سیستم‌های مخابراتی، روشنایی، کنترل و نظارت پیشرفته هستند و به افراد حزب‌الله امکان می‌دهند که برای مدتی طولانی در آن باقی مانده و جنگ خود را مدیریت کنند.

با توجه به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های عربی در سالهای اخیر، تونل‌های ساخته شده توسط حماس در نوار غزه، در قیاس با آن چه حزب‌الله در دو دهه اخیر ساخته است، یک بازی کودکانه است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه صهیونیستی کالاسیت که از روزنامه‌های گروه رسانه‌ای یدیوت آحارانوت است در مطلبی در این باره نوشته که اولین برخورد ارتش صهیونیستی با این تونل‌ها در جریان جنگ دوم لبنان و در سال 2006 اتفاق افتاد ولی گزارش‌ها حاکی از این است که تونل‌ها در سالهای اخیر هم از نظر اندازه و هم از نظر تجهیزات، پیشرفته‌تر شده و توسعه نیز یافته‌اند. ترس اسرائیلی‌ها اکنون این است که تونل‌ها اکنون به زیر سرزمین‌های اشغالی نیز کشیده شده و متخصصان ایرانی نیز در توسعه عظیم آنها نقش دارند.

تونل‌ها در همه مناطق جنوب لبنانی و تا مرز با اسرائیل امتداد دارند. مقاله‌ای که سال گذشته در روزنامه الوطن العربی و احتمالا با استفاده از اطلاعات منابع نزدیک به حزب‌الله منتشر شده بود، به این اشاره داشت که تونل‌های حزب‌الله بسیار پیچیده و از نظر کیفیت در حد متروی شهرهای بزرگ اروپایی هستند. این شبکه دقیق تونل‌ها دارای سیستم‌های مخابراتی، روشنایی، کنترل و نظارت پیشرفته هستند و به افراد حزب‌الله امکان می‌دهند که برای مدتی طولانی در آن باقی مانده و جنگ خود را مدیریت کنند.

اطلاعات منتشره نشان‌دهنده آن است که سکوهای پرتاب موشکی برای حزب‌الله ساخته شده که هم به صورت انسانی و هم با استفاده از کامپیوتر امکان شلیک موشک را دارند. این یکی از درس‌هایی بود که حزب‌الله در جنگ دوم لبنان در سال 2006 آموخت، هنگامی که اسرائیل بر نابودن کردن سکوهای خودرویی پرتاب موشک حزب‌الله متمرکز شد.

به نظر می‌رسد که حزب‌الله بر همه جزئیات مسلط شده و هیچ چیزی را از قلم نینداخته است. بنابراین تونل‌ها نه تنها به تاسیسات نگهداری تسلیحات و امکانات فرماندهی و کنترل مجهز شده، بلکه در آنها آشپزخانه، محل خواب، کلینیک و هر امکانات مورد نیاز برای چند صد جنگجو نیز فراهم شده است.

از سوی دیگر، حزب‌الله تهدید کرده است که در صورت جنگ وارد شهرک‌های منطقه الجلیل (در سرزمین‌های اشغالی) خواهد شد.

روشن نیست که آیا حزب‌الله ساخت تونل‌ها را تا زیر قلمرو اسرائیل ادامه داده است یا خیر ولی دو نکته را در این باره مد نظر قرار داد: نکته اول این است که حزب‌الله تهدید کرده است در نبرد بعدی وارد شهرها و روستاهای منطقه الجلیل خواهد شد و نکته دوم این است که حماس به عنوان شاگردان تاکتیکی حزب‌الله در جنگ تونلی، تونل‌ها را تا زمین‌های در دست اسرائیل ادامه داده‌اند.

منابع مطلع در لبنان مدعی هستند که حزب‌الله با درک این واقعیت که دره بقاع از نقاط ضعف سیستم دفاعی حزب‌الله، شهرهای تونلی را به این منطقه نیز گسترش داده است. درگیری و جنگ داخلی در سوریه ، درستی این محاسبه حزب‌الله را نشان می‌دهد.

منابع اسرائیلی مدعی هستند که ایران به تشکیلات اقتصادی حزب‌الله در تامین مالی تونل‌ها کمک کرده است. حزب‌الله در طول سالیان متمادی، منابع مستقل مالی برای خود ایجاد کرده است. این شبکه شامل مجموعه‌ای از خیرین حتی در خارج از جهان عرب و یا دنیای اسلام است. حزب‌الله در لبنان شبکه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را شکل داده و در عین حال شبکه بزرگ فعالیت‌های اقتصادی حزب‌الله در خارج به ویژه در حوزه تجارت الماس فعال است. دشمنان حزب‌الله نیز این گروه را به فعالیت‌هیای اقتصادی غیرقانونی دیگری متهم می‌کنند.

مقاله منتشره در روزنامه الوطن نشان می‌دهد که حزب‌الله از فعالیت گسترده برای شناسایی تونل‌های خود توسط سازمان‌های مختلف اطلاعاتی آگاه است.

از سوی دیگر این روزنامه صهیونیستی در گفت و گو با چندین زمین‌شناس به پیچیدگی ساخت تونل در جنوب لبنان در قیاس با منطقه غزه پرداخته است. از سوی دیگر این زمین‌شناسان راه‌حل‌های فنی برای کشف تونل‌ها را مورد بررسی قرار داده و به طور کلی مدعی هستند، تبدیل فنآوری‌های موجود به ابزارهای نظامی مورد نیاز برای براورده کردن نیازهای نظامی ارتش صهیونیستی در موضوع تونل‌ها را نه پیچیده و نه پرهزینه می‌دانند.

احتمالا آنها از فنآوری‌هایی استفاده خواهند کرد که در منطقه بحرالمیت برای یافتن چاله‌های زیر آب استفاده می‌شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین