پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00022:17 - 1399/07/28

«عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام» منتشر شد

کتاب «عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام» به قلم سارا سویری به نگارش درآمده و به همت انتشارات حکمت و عرفان منتشر شده است.

 کتاب «عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام» به قلم سارا سویری به نگارش درآمده و حسین‌علی جعفری آن را از زبان انگلیسی به فارسی ترجمه و انتشارات حکمت و عرفان آن را روانه بازار نشر کرده است.

نویسنده در مقدمه کتاب می‌نویسد: در قرن سیزدهم، مسلمانان و یهودیان آثار جاودانی را خلق کردند که تأثیر ماندگاری بر نظام‌های عرفانی آن دوران داشت. در عالم یهود و سنت قبالایی، مقدر شده بود تا کتاب زوهر، کتاب درخشندگی با کسب شهرت و تأثیری که به تدریج از خود نشان داد، تمامی منابع قبالایی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. از طرف دیگر در سنت عرفانی اسلامی، آثار ابن عربی اندلسی به ویژه کتاب فتوحات المکیه به بیان بخش عظیمی از علم باطنی می‌پردازد که تا آن زمان به صورت شفاهی یا از طریق رویا در میان عرفا منتقل می‌شد که این دو اثر عرفانی قرن سیزدهم، در زمان و مکان تقریباً یکسانی به ذهن نویسندگان آن خطور کرده و هر دو نقطه عطفی در تاریخ سنت عرفانی اسلامی و یهودی بودند، قابل تأمل است.

نویسنده در این اثر تلاش کرده تا با پیش کشیدن فلسفه عرفانی به ساحت پژوهش‌های تاریخی، مقایسه‌ای و نوع‌شناسانه به تمایزات گونه‌شناختی میان عرفان‌های یهودی-صوفی و عرفان قبالایی بپردازد. از این رو امیدوار است از طریق تأکید بر شباهت‌ها، پیوستگی و کنش متقابل ما بین عرفان‌های پذیرفته‌شده تصوف و قبالا بتواند عرفان اسلامی و یهودی را تطبیق دهد.

سارا سویری در نگارش این مقاله به پژوهش‌های انجام شده در این زمینه نیز توجه کرده و معتقد است: بحث من به جای تأثیرات به پیوستگی می‌پردازد در حالی که پژوهش‌های انجام شده به تأثیرات توجه بسیاری نشان داده است و این توجه تا آنجا پیش می‌رود که تحقیقات سمت و سویی غرض‌ورزانه یا تقلیلی به خود می‌گیرد. به ویژه در بافت پدیدارها و فرآیندهای فرهنگی گه عناصر چندگانه در آن دخیل است. مانند مسائلی که بین اسلام و یهود در قرون وسطی شایع بود، ممکن است مدارک و شواهدی که به تأثیرات مربوط می‌شود، در میان مردم منتشر شده باشد. 

یادآور می‌شود؛ کتاب «عرفان در میان یهودیان در عالم اسلام» به همت انتشارات حکمت و عرفان با شمارگان 500 نسخه و قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است.

انتهای پیام

منبع: ایکنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین