پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:43 - 1399/08/01

50 درصد معادن کشور نیمه‌فعال هستند

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از ۹۰۵ پروانه بهره‌برداری، ۵۰ درصد به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کمبود بودجه‌های دولتی به صورت نیمه‌راکد و نیمه‌فعال هستند.

محمد توکلی، امروز، ۱ آبان ماه، در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر تعداد پروانه‌های بهره‌برداری معتبر در استان ۹۰۵ پروانه بوده، همچنین برخی از پروانه‌های بهره‌برداری در فهرست مزایده قرار دارند که ۱۳۴ پروانه مربوط به این تعداد است.

وی افزود: از ۹۰۵ پروانه بهره‌برداری، ۵۰ درصد به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها، شیوع بیماری کرونا و کمبود بودجه‌های دولتی به صورت نیمه‌راکد و نیمه‌فعال هستند و ممکن است به طور مثال در سال تنها دو تا سه ماه فعالیت کنند، همچنین ۴۲۶ معدن از این تعداد فعال هستند و در تمام طول سال کار می‌کنند.

توکلی خاطرنشان‌کرد: از ۹۰۵ پروانه بهره‌برداری، ۵۰ درصد مربوط به مصالح ساختمانی است. نباید تصور کرد که به طور مثال نصف معدن‌های ما سنگ‌آهن بوده‌اند که اکنون تعطیل شده‌اند. در حال حاضر معادن فلزی، خاک صنعتی، سنگ تزئینی و... فعال هستند و تعدادی از معادن از جمله معادن سنگ لاشه، گچ‌ خاکی، مخروط کوهی، شن‌ و ماسه به علت کاهش پروژه‌های عمرانی به ‌صورت نیمه‌فعال و راکد درآمده‌اند.

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به لزوم توجه به منطقه خواف، تصریح ‌کرد: میزان ذخیره استان، ۲.۷۷ میلیارد تن است که ۱.۲ میلیارد تن از این تعداد در منطقه خواف قرار دارد. این منطقه پتانسیل بسیار بالایی داشته و سرمایه‌گذاری در این منطقه توجیه اقتصادی بالایی دارد.

وی ادامه داد: ما در حال حاضر حدود ۴۱ میلیون تن تولید داریم که این میزان استخراج اسمی بوده، استخراج واقعی کمتر از این میزان و حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون تن است.

توکلی در خصوص آمار اشتغال معادن در استان عنوان ‌کرد: در حال حاضر ۱۰ هزار نفر به ‌طور مستقیم در بخش معادن استان کار می‌کنند و سرمایه‌گذاری در این بخش، حدود ۱۱۰ میلیارد تومان بوده ‌است. در سال ۹۹، ۲۲ پروانه‌ بهره‌برداری جدید با ذخیره ۱۱.۵ میلیون تن صادر و میزان ۶۹۸ هزار تن نیز به تولیدات اضافه شده‌، ۱۷۶ نفر نیز از ابتداء سال ۹۹ به نیروی انسانی این بخش افزوده ‌شده‌اند.

سرپرست معاونت معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی بیان کرد: در زمینه تامین زیرساخت‌های بخش معادن در استان قدم‌های خوبی برداشته ‌شده ‌است. ما حدود ۴۰ هزار کیلومتر مربع از پهنه استان را به چند شرکت خصوصی و دولتی داده‌ایم که حدود ۵۰ درصد مساحت استان است. در حال حاضر چهار پهنه تحت اکتشاف قرار گرفته‌اند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۹۹، ۵۰ درصد مساحت که از نظر زمین‌شناسی، پتانسیل مواد معدنی فلزی دارند، مشخص خواهند شد. امیدواریم در زمینه مس شاهد خبرهای خوبی در آینده در استان باشیم، زیرا ما ضخیم‌ترین کمربند مس جهانی را در استان داریم.

وی در خصوص طرح احیاء معادن کوچک گفت: در زمینه فعال‌سازی معادن که متاسفانه ۵۰ درصد معادن کشور به صورت نیمه‌فعال هستند، طرحی از ابتداء سال ۹۹ با نام طرح فعال‌سازی معادن کوچک‌مقیاس ایجاد شده‌ است. در استان خراسان‌ رضوی بر اساس این طرح به تمام شهرستان‌ها از سمت سازمان صمت رسیدگی و مشکلات تمامی معدن‌کاران بررسی می‌شود. تاکنون پنج معدن بر اساس این طرح به چرخه تولید بازگشته‌اند و اکثر این معادن مشکلات بازار، مشکلات اداری و... داشته‌اند که این مشکلات حل شده ‌است.

توکلی با اشاره به تاسیس پنجره واحد معدن در استان خاطرنشان کرد: همچنین طرح پنجره واحد تنها در استان خراسان ‌رضوی در حال اجرا بوده که مجوز برای تشکیل پنجره واحد اخذ شده‌ و قرار است تا با همکاری خانه معدن و مرکز خدمات سرمایه‌گذاری، کانتری در خانه صنعت، معدن و تجارت استان تشکیل شود، تمامی ارباب‌رجوع‌ها برای استعلام صدور پروانه اکتشاف به این کانتر مراجعه کنند، در نتیجه کارهای آنها توسط خانه معدن پیگیری می‌شود و دیگر نیازی به مراجعه حضوری ارباب‌رجوع به ادارات نیست.

منبع: ایسنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین