پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:16 - 1399/08/25

انباشته‌شدن صدها تُن سیب‌ زمینی در مرز عراق

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، آزادشدن واردات سیب زمینی به عراق را عامل انباشت صدها تن از این محصول در مرزهای کشورمان عنوان کرد.

کارگر آنلاین | کاشفی عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با بخش "پیگیری" شبکه خبر درباره انباشته شدن صدها تن سیب زمینی در مرز عراق گفت: برابر هماهنگی ها، عراق از امروز واردات سیب زمینی را آزاد اعلام کرده که این خبر از یک هفته پیش در ایران اعلام شده بود اما متاسفانه در چند روز گذشته تعداد زیادی ماشینهای سیب زمینی به سمت مرزها حرکت کرده و الان در مرزها هستند که از امروز صادرات را شروع کنند.

وی افزود: ما از چند روز گذشته اطلاع دادیم که صادرکنندگان در اعزام محصول تعجیل نکنند چراکه ممکن است هم به لحاظ کیفیت کالا مشکل ایجاد شود و هم باعث شلوغی مرزها شود و روند صادرات را با اختلال مواجه کند.

کاشفی ادامه داد: از کشاورزان و صادرکنندگان خواهش داریم؛ بحث کیفیت کالا هم در بسته بندی و هم در کیفیت بسیار مهم است ؛ بر اساس هماهنگی‌ که ما با قرنطینه عراق داشتیم، هم واحد قرنطینه گیاهی ایران و هم واحد قرنطینه عراق به طور متمرکز ابتدا محصولات را کنترل می کنند و بعد اجازه صادرات خواهند داد لذا کیفیت برای ما بسیار مهم است و تلاش می کنیم اتفاقی که برای گوجه فرنگی ها افتاد، برای سیب زمینی نیفتد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توافق با عراق برای میزان صادرات سیب زمینی از ایران به عراق گفت: ما درباره میزان صادرات، محدودیتی نداریم و میزان، بستگی به مازادی دارد که ما در کشور داریم یعنی این نیست که ما میزان خاصی مشخص کرده باشیم. سیب زمینی فعلا صادراتش به عراق آزاد است و ما مشکل خاصی نداریم اما خواهش داریم که صادرکنندگان عجله نکنند و اجازه دهند به تواتر سیب زمینی ها به مرز برسد. اینها کالای فاسد شدنی است و ما آن را در اولویت صادرات قرار می دهیم اما نباید به صادرات سایر کالاها که ارزش افزوده بالایی دارند، صدمه بخورد .

کاشفی درباره تعیین مدت‌زمان برای صادرات سیب زمینی به عراق هم تصریح کرد: ما مشکل محدودیت زمان نداریم، مرزها خوشبختانه بعد از بحث کرونا بازگشایی شده و امکان صادرات وجود دارد بر همین اساس است که می خواهیم دوستان عجله نکنند چرا که سیب زمینی فعلا صادراتش به عراق آزاد است و ما مشکل خاصی نداریم.

عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه امکانات ما در مرز با عراق چقدر است تا با ایجاد سردخانه محصولات را ذخیره کنیم و مشکلی برای کشاورزان پیش نیاید، گفت: ما عمده ترین مشکلی که داریم این است که معمولا در پایانه ها و مرزها خصوصا در مرزهای عراق امکانات کافی برای این حجم از صادرات خصوصا در محصولات کشاورزی که امکان فاسد شدن دارند را نداریم لذا اگر امکانات سردخانه ای داشتیم اینها را انبار می کردیم و به تدریج هماهنگی را با طرف عراقی انجام می دادیم . این موضوع حُسنش در این بود که کالاهای ما حفظ می شدند و همچنین می توانستیم بازار را به شکلی کنترل کنیم که عراق هم از کالا ی ایرانی استفاده ببرد .

منبع: شبکه‌خبر
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین