پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:47 - 1399/08/26

نوجوان اردکانی قربانی سهل انگاری چه کسانی شد؟

خانواده یک نوجوان اردکانی مدعی هستند که سهل‌انگاری‌ در پذیرش و درمان از سوی مراکز درمانی اردکان و یزد منجر به مرگ مغزی و فوت فرزندشان شده است.

کارگر آنلاین | «محسن عندلیب اردکانی» برادر این نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کم و کیف این ماجرا می‌گوید: «محمدحسین عندلیب» جوانی ۱۶ ساله بود که حوالی ساعت ۱۳:۳۰ روز پنج‌شنبه ۲۱ آبان ۹۹ بر اثر سانحه تصادف مصدوم می‌شود و ساعت ۱۴ به بیمارستان ضیایی اردکان مراجعه می‌کند.

وی ادعا می‌کند: کادر درمان بیمارستان اقدام به سی‌تی از قفسه سینه و شستشوی چشم‌هایش که در سانحه تصادف پر از آهک شده بود می‌کنند ولی در حالی که سر وی تا حدی متورم بود و مدام‌گلایه از سردرد می‌کرد، بدون این که از سر وی سی‌تی‌اسکن شود حوالی ساعت ۱۶:۳۰، او را از بیمارستان مرخص می‌کنند.

بنا بر اظهارات برادر این نوجوان اردکانی، کادر بیمارستان بیان می‌کنند که مشکلی نیست و فقط باید به چشم پزشک جهت معاینه چشم وی مراجعه شود.

وی میگوید: در عصر همان روز با خودروی شخصی به مطب چشم پزشک مراجعه کردیم و این در حالی بود که سطح هوشیاری وی کامل نبود و به حالت نیمه هوش از بیمارستان مرخص شده بود به طوری که چشم‌پزشک نیز از ترخیص وی از بیمارستان اظهار تعجب می‌کند و می‌گوید باید سریع به بیمارستان مراجعه کنید.

عندلیب با اشاره به این که حوالی ساعت ۱۸ مصدوم را به بیمارستان بازگشت دادیم که از وی سی‌تی مغز انجام و متوجه لخته خونی در مغز وی شدند، عنوان می‌کند: مشورت خانواده با دو پزشک در یزد و اصفهان و ارسال سی‌تی به آنها براساس ارتباطات شخصی منجر به اطلاع آنها مبنی بر ضرورت جراحی بیمار و به تاخیر نیاختن این اقدام حتی برای لحظه‌ای شد چرا که بنا بر اظهارات آنها خطر مرگ بیمار را تشدید می‌کرد.

وی با این ادعا که سطح هوشیاری برادرش در آن لحظه ۹ و ۱۰ بوده است، می‌گوید: اقدامات اداری بیمارستان به منظور اعزام بیمار در حالی اوضاع جسمی بیمار رو به وخامت و دچار عارضه هماتوم اپی دورال مغزی بوده، ۴۵ دقیقه به طول کشید و نهایتاً پس از کش و قوس‌های فراوان، ساعت ۲۰:۴۰، بیمار وارد بیمارستان شهید رهنمون یزد می‌شود ولی بیمارستان در خصوص این اعزام ابراز بی اطلاعی می‌کند.

برادر این نوجوان اردکانی می‌گوید: تماس با تلفن همراه رئیس بیمارستان نیز حکایت از ناهماهنگی در این اعزام داشت ولی بنا به دستور وی، اورژانس بیمارستان اقدام به پذیرش بیمار و تماس با پزشک جراح می‌شود؛ در حالی هنگام اعزام بیمار از اردکان اعلام شده بود که تمام هماهنگی‌ها با یزد صورت گرفته است.

وی با بیان این که دو ساعت بعد یعنی ساعت ۲۳ و در حالی که بیمار به پایینترین ضریب هوشی ممکن یعنی سطح ۳ رسیده بود، آمادگی جهت جراحی وی اعلام شد ولی پس از جراحی که ۱.۵ ساعت طول کشید، همچنان سطح هوشیاری در ۳ باقی ماند و روز شنبه اعلام مرگ مغزی شد.

عندلیب می‌گوید: اردکان با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت و میبد با همین جمعیت در جوار این شهرستان، هیچ یک قابلیت چنین جراحی‌های فوری را ندارند و این در حالیست که اردکان بالاترین سرانه تبادلات مالی در کشور را دارد؛ پس آیا نباید از حداقل امکانات جراحی برخوردار باشد؟ مقصر این اتفاق که می‌توانست برای هر نوجوانان و جوانا اردکانی روی دهد، کیست؟ و چه برخوردی با مقصران کوتاهی در مورد این خانواده داغدار خواهد شد؟

وی در پایان اظهار میکند: هرچند امروز محمدحسین از بین ما رفت و اعضایش‌ به زودی اهدا خواهد شد اما آیا کسی پاسخگو و پایان‌بخش روزهای سخت درمانی‌ و پزشکی‌ این دو شهرستان که عمده صنایع استان در اردکان و میبد تمرکز دارد، خواهد بود؟

البته دکتر «ابراهیم سلمانی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی یزد در خصوص حادثه رخ داده برای این بیمار اردکانی اظهار می‌کند: این بیمار پس از حادثه به بیمارستان اردکان مراجعه کرده که در مرحله اول مانند همه بیماران تست سیتی برای مشخص شدن کویید ۱۹ را داده است.

وی با بیان این که بیمار به اصرار خانواده وی ترخیص شده است، می‌گوید: بیمار که گویا با صفحه‌ای آهکی برخورد کرده، دستور شست و شوی چشم وی را داده‌اند اما به علت اصرار خانواده برای مراجعه به مطب پزشکی آشنا از بیمارستان مرخص می‌شود.

این مسئول با بیان این که بیمار در مطب چشم پزشک معطل و در ادامه بخشی از هوشیاری وی در این زمینه کاهش می‌یابد، اظهار می‌کند: در رابطه با دیگر اتفاقات روی داده در مورد این بیمار، وضعیت در دست بررسی است.

سلمانی تاکید می‌کند: این که دقیقاً چه اتفاقی برای بیمار رخ داده، هنوز مشخص نیست و باید در کمیته مربوطه در دانشگاه مورد بررسی قرار گیزد که در صورت بروز هرگونه مشکل و کوتاهی، موارد مربوطه را اصلاح می‌کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین