پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00019:01 - 1399/09/04

دغدغه‌های امام حسن عسکری (ع) برای آخرین امام شیعیان

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا حدادی از رسالتی که ائمه (ع) بر دوش امام حسن عسکری (ع) گذاشتند، گفت.

کارگر آنلاین |  بهترین جمله برای نمایش رسالت مشترک ائمه اطهار همان عبارت نور واحد است. به راستی که از پیامبر اکرم (ص) تا امام زمان (عج) همگی مسیری واحد را طی کرده‌اند که متصل به نورِ ناتمام حضرت حق تعالی است. برای اینکه این نور جاودانه شود و زمین از وجود معصوم خالی نشود، امام حسن عسکری (ع) پدرِ آخرین معصومِ شیعه، جان فشانی‌های فراوانی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا حدادی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در این خصوص به خبرنگار ما گفت: تمامی انبیا (ع) و ائمه اطهار (ع) همگی یک هدف را دنبال می‌کردند. گویی تمامی رسالت بزرگان دینی در یک انسانِ ۲۵۰ ساله تجمیع می‌شود. این رسالت مشترک رساندن دین به مردم جهان بوده است. با توجه به اقتضای هر زمان خداوند فرستاده‌ای را برای مردم در نظر می‌گرفت. هر رسولی که مبعوث می‌شد، موظف بود این موضوع را ابلاغ کند که خاتم الانبیا (ص) می‌آید و از او فرزندی خواهد آمد که عدل و داد را در جهان برقرار خواهد کرد.

وی افزود: اعتقاد به منجی عالم بشریت در همه ادیان وجود دارد. از مسیحیان گرفته تا کلیمی‌ها و مسلمانان. شیعه معتقد است که برای آمدن منجی باید مردم به بلوغ برسند. ابتدا که پیامبر خاتم (ص) آمدند، اسوه حسنه بودند. به این معنا که الگوی جامعه بودند و خداوند سعی کردند، یک نمونه موفق در دین را به مردم معرفی کنند. وقتی یک مربی می‌خواهد به شاگردی مطلبی را بگوید در مرحله اول به او آموزش می‌دهد؛ سپس در مراحل بعدی استاد کاری می‌کند که شاگرد برای ادامه فعالیتش نیازی به استاد نداشته باشد. روند امامت ائمه اطهار تا امامت حضرت ولی‌عصر (عج) به این شکل بوده است. فلسفه غیبت امام زمان (عج) نیز همین است.

بررسی زندگی امام حسن عسگری به بهانه میلاد این امام معصوم

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) فرمودند، شیعیان ما به فرقه‌های گوناگون تبدیل می‌شوند.

وی درباره شرایط نامناسب اهل بیت (ع) برای ترویج اسلام اظهار کرد: امامان ما در خفقان زندگی می‌کردند. علت انتقال امام حسن عسکری (ع) از مدینه به سامرا این بود که حضرت در شهر بزرگ مدینه دستشان برای تبلیغ باز بود، اما در شهر کوچک سامرا برای تبلیغ محدود شده بودند. یکی از دغدغه‌های اصلی امام حسن عسکری (ع) این بود که مهدی (عج) را به شیعیان معرفی کنند، اما دشمن متوجه این موضوع نشود؛ چراکه در این صورت امام زمان (عج) به شهادت می‌رسیدند. محمد بن علی فرزند بزرگ امام هادی هستند. امام حسن عسکری (ع) در فراق ایشان سختی فراوانی کشیدند. دشمنان سعی می‌کردند با معرفی محمد بن علی به عنوان جانشین امام عسکری امامت امام زمان (عج) را زیر سوال ببرند.

زندگینامه عجیب امام حسن عسگری

حجت الاسلام و المسلمین حدادی در پایان اضافه کرد: شاید برای بسیاری سوال پیش بیاید که چرا چند تن از ائمه معصوم پیش از امام زمان (عج) در جوانی به شهادت رسیدند. علت این بود که دشمن متوجه شده بود مثلاً امام جواد (ع) یا امام هادی (ع) از آخرین فرزندان معصومِ پیامبر (ص) هستند. با شهادت امام حسن عسکری (ع) دشمن تصور می‌کرد که نسل پیامبر (ص) را از میان برده است. به دلیل همین محدودیت‌ها ائمه (ع) در قالب دعا مردم را تربیت می‌کردند. ثواب‌هایی که برای دعا در نظر گرفته شده برای ترغیب مردم به خواندن دعا و تربیت مردم است. وقتی امام هادی (ع) زیارت جامعه کبیره را بیان کردند، هدفشان تربیت بود. این هدیه امام هادی (ع) به نوعی بیان شناسنامه اهل بیت (ع) است. امام حسن عسکری (ع) جزو نخستین ترویج کنندگان جامعه کبیره است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین