پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00000:34 - 1399/09/07

حقوق بازنشستگان از سقف ۷ برابر حداقل حقوق معاف شد

بر اساس مصوبه هیئت دولت و به استناد رای دیوان عدالت اداری، دریافتی بازنشستگان از سقف لحاظ شده هفت برابر حداقل حقوق معاف شد.

 هیات وزیران در جلسه 28 ابان ماه خود به پیشنهاد معاون حقوقی ریاست جمهوری حذف سقف حقوق بازنشستگان (که 7 برابر حداقل حقوق بازنشستگی بود) را ابلاغ کرد.

به این ترتیب اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور، موضوع افزایش حقوق بازنشستگان در سال 99 ابلاغ شد.

در این مصوبه خطاب به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی- وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح-سازمان برنامه و بودجه کشور- سازمان اداری و استخدامی کشور آمده است، هیئت وزیران در جلسه 28/8/1399 به پیشنهاد شماره 93977/43356 مورخ 20/8/1399 معاونت حقوقی رییس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1399 کل کشور موضوع تصویب‌نامه شماره 3707/ت57594هـ مورخ 20/1/1399 به شرح زیر اصلاح می‌شود:

1- در ماده (2)، عبارت "و حداکثر حقوق آنان هفت برابر حداقل حقوق بازنشستگی" حذف می‌شود.

2- تبصره ماده (2) حذف می‌شود.

حقوق های نجومی ,

نکته جالب توجه اینکه این مصوبه بنا به رای اخیر دیوان عدالت اداری صادر شده است. از سوی دیگر این سوال و ابهام وجود دارد که آیا با برداشته شدن سقف 7 برابر حداقل حقوق، مسیر برای دریافت پاداشهای قابل توجه پایان خدمت در برخی سازمانها باز خواهد شد؟

در رای دیوان عدالت اداری درخصوص عدم شمول سقف حداکثر 7 برابر حداقل حقوق و مزایا به حقوق بازنشستگان آمده بود، هر چند به موجب ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری حداقل و حداکثر حقوق و مزایای مستمر شاغلین و حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران مشمول این قانون و سایر حقوق بگیران دستگاه‌های اجرایی و صندوق های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی هر سال با پیشنهاد سازمان به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، لیکن در تبصره ماده مذکور تعیین سقف حداکثر 7 برابر حداقل حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر منحصراً به سقف حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر می باشند و با عنایت به اینکه به موجب مواد 76 و 106 قانون مدیریت خدمات، قانونگذار برای بازنشستگان از حقوق بازنشستگی استفاده کرده و عبارت حقوق ثابت و مزایای مستمر فقط در مورد شاغلین مصداق دارد. بنابراین حکم مقرر در تبصره ماده 76 ناظر بر تعیین حداکثر 7 برابر حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر منصرف از حقوق بازنشستگان می باشد.

ثانیاً: با عنایت به اینکه طبق مقررات ماده 106 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنای محاسبه کسور بازنشستگی برای محاسبه حقوق بازنشستگی کارمندان مشمول این قانون حقوق ثابت به اضافه فوق العاده های مستمر و فـوق العاده بند 10 ماده 68 این قانون می باشد و به دلالت اطلاق حکم مقرر در این مـاده حقوق ثابت و فوق العاده های مستمر و فوق العاده ویژه که مبنای کسور بازنشستگی قرار گرفته اند در تعیین حقوق بازنشستگی محاسبه می شوند و اختیاری برای هیأت وزیران راجع به تعیین سقف حداکثر 7 برابر، بعد از تعیین حقوق بازنشستگی بر مبنای ماده 106 مقرر نشده است.

ثالثاً: طبق ماده 82 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، برقراری مستمری بازنشستگان برای کلیه بیمه شدگان صندوق‌های بازنشستگی (اعم از کشوری، لشگری، تأمین اجتماعی و سایر صندوق های بازنشستگی دستگاه ها، نهادها و بانک‌ها) بر مبنای میانگین دو سال آخر دریافتی که دارای کسور بازنشستگی می‌باشد و این حکم آخرین اراده مقنن در زمینه برقراری مستمری بازنشستگان است و در راستای استدلال پیش گفته سقف 7 برابر حقوق و مزایای مستمر را برای تعیین مستمری بازنشستگان تعیین نکرده است، بنابراین در تعیین حقوق بازنشستگان، حکم تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری قابل اعمال نیست و رأی شماره 3774-2؍12؍1396 شعبه 26 تجدیدنظر دیوان عدالت اداری که بر نقض رأی شماره 2469-1؍10؍1394 شعبه سوم بدوی و وارد دانستن شکایت و عدم اعمال تبصره ماده 76 قانون مدیریت خدمات کشوری در تعیین حقوق بازنشستگان صادر شده است صحیح و موافق مقررات تشخیص شد. این رأی به استناد بند 2 ماده 12 و ماده 89 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 برای شعب دیوان عدالت اداری و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم الاتباع است.

حقوق بازنشستگان از سقف ۷ برابر حداقل حقوق معاف شد

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین