پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:26 - 1399/09/12

تزریق و تماس‌های جنسی غیرمتعارف، عمده راه‌های انتقال ایدز در ایران

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: شواهد موجود نشان می‌دهد مهمترین راه‌های انتقال ویروس اچ.ای.وی در ایران اعتیاد تزریقی و تماس‌های جنسی غیرمتعارف است از آنجا که ابتلا از راه تزریق مواد به سوی انتقال جنسی درحالی‌که تغییر الگو است، شناخت ناکافی از روش‌های پیشگیری و افزایش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان بسیار نگران‌کننده است.

به گزارش کارگر آنلاین، عبدالمحمد خواجه‌ئیان با بیان اینکه هر سال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نام‌گذاری شده است، اظهار کرد: امسال نیز همانند سال‌های گذشته این نکته یادآوری می‌گردد که هنوز جهان نیازمند به تلاش همگانی برای مبارزه با ویروس اچ.ای.وی برای پایان انگ و تبعیض، افزایش آگاهی، کاهش اثرات منفی اچ.ای.وی بر زندگی افراد و بهبود کیفیت زندگی کسانی که با اچ.ای.وی زندگی می‌کنند است.

وی تصریح کرد: با توجه به این موارد شعار سال ۲۰۲۰ “Global solidarity, Shared responsibility” "همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک " در نظر گرفته‌ شده است. این پیام اعلام می‌کند که جهانیان به یکدیگر بپیوندند تا این اطمینان حاصل شود که بر روی مسئله سلامت سرمایه‌گذاری شده، سیستم‌های سلامت تقویت‌ شده‌اند، دسترسی به داروهای درمانی، واکسیناسیون و تست‌های تشخیصی با احترام به حقوق کلیه افراد در اختیار عموم مردم قرار گیرد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: مطابق روش‌های آماری، تخمین زده می‌شود که تعداد ۶ هزار و ۴۳۱ نفر در کشور مبتلا به اچ.ای.وی هستند. بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ.ای.وی کشور از ابتدای ثبت تا پایان شش‌ماهه اول سال جاری مجموعاً ۴۱ هزار و ۸۷۶ نفر آلوده به اچ.ای.وی شناسایی‌ شده که ۲۲ هزار و ۴۰۶ نفر زنده هستند و از این تعداد ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر برای دریافت خدمات مراجعه می‌کنند و تعداد ۱۵ هزار و ۲۰۰ نفر تحت درمان قرار دارند.

نسبت جنسی مبتلایان به اچ.آی.وی در کشور

خواجه‌ئیان با بیان اینکه نسبت جنسی مبتلایان ۸۲ درصد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهد، گفت: علل ابتلا به ترتیب تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۲/۵۲ درصد)، رابطه جنسی (۲۳ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۷/۱ درصد) بوده است.

وی با اشاره به شناسایی ۵۸۶ نفر بیمار آلوده به اچ. آی.وی در استان بوشهر تصریح کرد: در استان بوشهر بر اساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ.ای.وی استان از سال ۱۳۷۲ تا تاریخ اول آذر سال جاری مجموعاً ۵۸۶ نفر آلوده به اچ.ای.وی شناسایی‌شده است که مشابه آمار کشوری ۵/۸۱ درصد آنان را مردان و ۵/۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهد.

این مسئول افزود: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۲۷ مورد جدید اچ.ای.وی مثبت شناسایی شد، درحالی‌که در سال جاری با توجه به همه‌گیری کووید -۱۹ و مراجعات کمتر افراد، تنها ۲ مورد جدید از بیماری شناسایی‌شده است.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان بیان کرد: بررسی موارد شناسایی‌ شده نشان می‌دهد که عمده‌ترین راه انتقال آلودگی در استان از طریق اعتیاد تزریقی (۵/۵۹ درصد) است و پس‌ از آن از راه برقراری روابط جنسی (۶/۲۲ درصد) است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: بیش‌ترین راه انتقال در زنان از راه جنسی (۵/۶۷ درصد) بوده است که از همسران خود مبتلا شده‌اند، لذا لازم است بیماران در ابتدای تشخیص آلودگی جهت دریافت خدمات لازم به مرکز مشاوره مراجعه نمایند تا با همکاری تیم مراقبت و درمان از مبتلا شدن همسر و فرزندانشان جلوگیری شود.

 

بیشترین گروه سنی درگیر در استان بوشهر

وی با بیان اینکه در استان بوشهر بیشترین گروه سنی درگیر ۴۰ تا ۲۵ سال (۶۶ درصد) است، اضافه کرد: خوشبختانه امروزه اتفاق‌های خوبی در روند مراقبت و درمان بیماران در جهان، کشور و استان رخ‌داده است.

خواجه‌ئیان افزود: دسترسی مطلوب به داروهای ضد ویروسی یکی از مهمترین موفقیت‌های برنامه در پیشگیری از انتقال بیماری به دیگران است که از طرفی باعث ارتقا کیفیت زندگی بیماران نیز می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: البته حمایت‌های روانی و اجتماعی از این بیماران و خانواده‌های آنها برای کاهش فشارهای مضاعف ناشی از قضاوت‌های نادرست کماکان ضروری است و هیچ فردی نباید به دلیل بیماری تحت فشار قرار گرفته و یا از حقوق اجتماعی خود محروم شود.

وی اظهار کرد: هم‌اکنون ۲۳۷ نفر تحت پوشش خدمات رایگان مراقبت و درمان مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری استان بوشهر قرار دارند که برای بیش از ۹۰ درصد آنان داروهای ضدرتروویرسی به‌طور رایگان شروع‌ شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: همچنان کودکان، زنان، نوجوانان، زنان باردار از گروه‌های هدف اصلی برنامه پیشگیری و کنترل HIV هستند و نباید اجازه دهیم اثرات پاندمی کووید -۱۹ بر مراقبت به‌موقع این گروه‌های آسیب‌پذیر سایه افکند. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد اگر هم‌زمانی ابتلا به دو بیماری سل و اچ.ای.وی در این بحران به خوبی مدیریت نشود ظرف ۵ سال آینده مرگ ناشی از این دو بیماری حداقل دو برابر خواهد شد.

شناسایی به‌موقع بیماران آلوده به اچ. آی.وی برابر با درمان هرچه سریع‌تر

این مسئول افزود: شناسایی به‌موقع افراد آلوده‌ای که از وضعیت خود مطلع نیستند منجر به درمان هرچه سریع‌تر بیماری خواهد شد که نهایتاً منجر به افزایش سطح ایمنی بدن آنان خواهد شد. این موضوع کمک بسیار بزرگی در پیشگیری از ابتلا به کووید - ۱۹ عارضه دار در این افراد است. یکی از اقدامات مهم و اساسی در نظام مراقبت و درمان بیماران انجام آزمایش‌های تخصصی است که قبل از شروع درمان ضد ویروسی و پایش منظم بیماران تحت درمان، لازم است سنجش بار ویروسی و CD۴ برای بیماران انجام شود.

عبدالمحمد خواجه‌ئیان تصریح کرد: هم‌اکنون این آزمایش‌های در آزمایشگاه تشخیص مولکولی و ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صورت رایگان برای بیماران انجام می‌شود، قطعاً این دسترسی کیفیت ارائه خدمات را ارتقا می‌بخشد.

 

وی اضافه کرد: به‌طور کلی شرایط حاضر نباید روی برنامه‌های ایدز تأثیر منفی بگذارد و باید تلاش کرد با حمایت بخش‌های مختلف دولتی و مردمی راهکارهای جدید و کم‌خطرتری برای آموزش، بیماریابی، مراقبت و درمان، حمایت‌های روانی و کاهش آسیب شناسایی کرد تا جلوی همه‌گیری‌های دیگر بیماری‌ها گرفته شود.

افزایش آسیب‌های اجتماعی در میان جوانان و نوجوانان بسیار نگران‌کننده است

معاون دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار کرد: شواهد موجود نشان می‌دهد مهمترین راه‌های انتقال ویروس اچ.ای.وی در ایران اعتیاد تزریقی و تماس‌های جنسی غیرمتعارف است از آنجا که ابتلا از راه تزریق مواد به سوی انتقال جنسی در حالی‌که تغییر الگو است، شناخت ناکافی از روش‌های پیشگیری و افزایش آسیب‌های اجتماعی به ویژه در میان جوانان و نوجوانان بسیار نگران‌کننده است.

خواجه‌ئیان عنوان کرد: درحالی‌که حاضر در استان بوشهر همگام با سراسر کشور مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و همچنین مراکز خدمات جامع سلامت در ارائه آموزش و مشاوره افراد در معرض خطر و یا دارای رفتارهای پرخطر فعال می‌باشند و وسایل پیشگیری مناسب را به‌طور رایگان در اختیار افراد قرار می‌دهند.

آزمایش رایگان تشخیص سریع ایدز در دوران بارداری صورت می‌گیرد

این مسئول بهداشتی تصریح کرد: همچنین چون یکی از راه‌های مهم انتقال از طریق مادر باردار آلوده به جنین وی است، در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت آزمایش رایگان تشخیص سریع اچ.ای.وی در دوران بارداری برای کلیه مادران باردار انجام می‌گیرد تا با شناسایی به‌موقع و شروع درمان مناسب بتوان از انتقال آلودگی به نوزاد پیشگیری نمود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر خاطرنشان کرد: هم استانی‌های عزیز با مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی در شهرهای بوشهر و برازجان می‌توانند از کلیه خدمات مشاوره، آزمایش و درمان رایگان بهره‌مند شوند.

منبع: اخبار روز ایران و جهان | آفتاب نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
بانک رفاه کارگران
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین