پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:48 - 1399/10/05

ماشین های خارجی ۲۰۱۹ به بازار ایران رسید + جدول قیمت

خودروهایی که از سال ۲۰۱۸ واردات آنها به کشور ممنوع شده بود حالا سر از سایت های مجازی خرید و فروش در آورده اند.

کارگر آنلاین | ورود خودروهای مدل 2019 هر چند این شائبه را به وجود آورد که این خودروها شامل خودروهای دپو شده در گمرک می شود، اما به گفته فعالان بازار خودرو صدور مجوز برای دو شرکت وارد کننده موجب شده تا شاهد عرضه این خودروها در بازار باشیم.

یکی دیگر از مواردی که در خصوص این خودروها مطرح می شد به گذر موقت بودن این خودروها باز می گردد، به گفته فعالان بازار خودرو با وجود اینکه در حال حاضر شاهد گسترش تردد خودروهای گذر موقت به دلیل ممنوعیت واردات خودرو هستیم؛ اما خودروهای که هم اکنون در بازار خرید و فروش می شوند خودروهای پلاک خودرو هستند.

دراین خصوص فربد زاوه یکی از فعالان بازار خودرو می گوید: خودروهایی که از اواسط سال 2018 تولید می شوند با مدل سال 2019 کد گذاری می شوند و برای آنها قبض انبار صادر می شود با این شرایط در صورتی که این خودرو در نیمه دوم سال 2018 وارد گمرک شده باشند و قبض انبار دریافت کرده باشند، ترخیص آنها بلامانع خواهد بود؛ روندی که در حال حاضر در خصوص برخی برندها شاهد آن هستیم.

زاوه یکی از فعالان بازار خودرو در این خصوص بر این نکته نیز تاکید می کنند که شرکتهای واردکننده سفارش های خود را به صورت سالیانه ثبت می کنند و با این شرایط می توان گفت خودروهای وارد شده در اصل همان خودروهایی هستند که قبض انبار برای آنها صادر شده بوده، اما شرکت وارد کننده به هر دلیلی تاکنون اقدامی برای ترخیص آنها صورت نداده است، در این میان ذکر این نکته لازم است که این خودرو شامل خودروهای دپو شده نمی شود، چرا که با صدور قبض انبار این خودرو در رده خودروهای تعیین تکلیف شده قرار دارند.

دراین خصوص فربد زاوه می گوید: واردکنندگان این خودروها با وجود تعیین تکلیف، خودروها را در گمرک نگه داشته بودند و حال نسبت به ترخیص آنها اقدام کرده اند.

با این شرایط شاید بتوان گفت زمزمه های آزاد شدن واردات خودرو و پیش بینی دو هزار میلیارد تومان حقوق ورودی خودرو در بودجه سال 1400 یکی از دلایلی است که موجب شده تا شرکتهای که تاکنون اقدامی برای ترخیص خودروهای تعیین تکلیف شده نکرده اند دست بجنبانند و نسبت به ترخیص این خودروها اقدام کنند.

موانع پیش روی ترخیص خودروها از گمرک

اما پرسشی که در این میان مطرح می شود این است چه موانعی بر سر مسیر ترخیص خودروهای باقی مانده در گمرک وجود دارد، چالش های به وجود آمده در ترخیص این خودروها در حالی است براساس مصوبه دولت خودروهای دارای پرونده قضایی نیز این امکان را دارند که براساس مصوبه دولت و پس از رفع توقیف و بدون قید زمانی از گمرک ترخیص شوند، اما اجرای این مصوبه به دلیل ابهام در رای صادره از سوی مرجع قضایی در هاله ای از ابهام قرار گرفته است و کار را به جایی رسانده که بسیاری از فعالان بازار معتقدند خودروهای موجود دپو شده در گمرکات بالاخره متروکه اعلام خواهند شد.

اما در خصوص اینکه چرا کار به اینجا کشید فعالان بازار خودرو چهار دلیل ذکر می کنند که در این خصوص می توان گفت:

یک؛ مشکلاتی که در ساختار اعتبار سنجی سیستم ثبت سفارش وجود داشته است.

دو؛ برخی از خودروهای دپو شده از قیمت بالای 40 هزار دلار برخوردارند که این معنی آن است که در رده خودروهای لوکس قرار دارند و با توجه به قوانین پیش بینی شده امکان ترخیص آنها وجود ندارد.

سه؛ مشکل بعدی برخی از این خودروها به حجم موتور آنها باز می گردد؛ براساس قانون، واردات خوددوهای با حجم 2.5 لیتر به کشور ممنوع است و این امکان وجود دارد که خودروهای دپو شده در رده این خودروها قرار داشته باشند.

چهار؛ یکی دیگر از عللی که فعالان بازار خودرو به آن اشاره می کنند مربوط به خودروهایی می شود که با توجه به استاندارده های کشورهای عربی ساخته می شوند و نمی توانند استاندارد کشور ما را پاس کنند. در این خصوص می توان به چراغ مه شکن اشاره کرد که برای خودروهای که در کشورهای عربی عرضه می شوند با توجه به نوع آب و هوا این کشورها این چراغ نصب نمی شوند در حالی که داشتن چراغ مه شکن جزء الزمات سازمان ملی استاندارد محسوب می شود به همین دلیل این خودروها برای ورود به کشور با مشکل مواجه می شوند.

با توجه به موارد مطرح شده این پرسش مطرح می شود که سازمان ملی استاندارد تا چه میزان در روند ترخیص این خودروها خلل ایجاد می کند؟

دراین خصوص یکی از فعالان بازار خودرو در این خصوص به این نکته اشاره می کند که سازمان ملی استاندارد همکاری لازم را در این خصوص انجام می دهد تا با مشکل دپو مواجه نشویم؛ این همکاری حتی در خصوص خودروهای که یکسال از سال ساخت آنها گذشته باشد نیز صدق می کند البته در مورد این خودروها باید خودرو وارد انبار گمرک شده باشد. اما در خصوص خودروهای بلاتکلیف سازمان ملی استاندارد موارد مورد نظر خود را به صورت کامل لحاظ می کند.

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین