پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:00 - 1399/10/07

قیمت خودروی شاهین سایپا مشخص شد + مشخصات فنی و عکس شاهین

نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو گفت: قیمت کارخانه خودروی شاهین ۲۶۰ میلیون تومان است و احتمالاً در صورت ورود به بازار، با قیمت بالای ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شود.

کارگر آنلاین | در هفدهمین نمایشگاه خودرو شیراز که در تیرماه ۹۷ برگزار شد، سایپا برای اولین‌بار از خودرویی جدید بنام «رهام» رونمایی کرد. قبل از تغییر نام رهام، سایپا بارها گفته بود که طراحی چهره این خودرو را از پرنده شاهین، الهام گرفته است. سرانجام سایپا در اسفندماه ۹۸ نام این خودرو را از «رهام» به «شاهین» تغییر داد و اعلام کرد خودروی شاهین با استفاده از موتور ۱۵۰۳ سی سی M۱۵ Turbo Charger، گیربکس دستی ۵ سرعته و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحکام بالا، به زودی به بازار عرضه خواهد شد تا رقابت را در بازار خودروهای هم کلاس خود دو چندان کند.

قیمت خودروی شاهین

نایب‌رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در مورد خودروی شاهین به ایلنا گفت: قیمت کارخانه خودروی شاهین ۲۶۰ میلیون تومان است. این خودرو هنوز وارد بازار نشده و احتمالاً سال ۱۴۰۰ به بازار بیاید. این خودرو کیفیت خوبی دارد، از آنجا که رسانه‌ها توضیحات و تبلیغات این خودرو به همراه خودروی تارا را به مردم نشان می‌دهند، مردم فکر می‌کنند که از خودروهایی مثل پراید و پژو ۲۰۶ پیشی بگیرد. احتمالاً در صورت ورود به بازار، شاهین با قیمت بالای ۳۰۰ میلیون تومان خرید و فروش شود.

تابستان ۱۳۹۹، این خودرو با پیش پرداخت ۸۰ میلیون تومان نام نویسی شد. پیش‌تر رضا شیوا رئیس شورای رقابت اعلام کرد: قیمت کارخانه شاهین در سه ماهه سوم ۲۳۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که با احتساب افزوده شماره گذاری و بیمه، ممکن است حدود ۱۳ درصد به این مبلغ اضافه شود و قیمت نهایی آن حدود ۲۶۷ میلیون تومان شود.

معرفی خودرو شاهین

سایپا شاهین G (شاهین سایپا که در ابتدا رهام نام داشت) بر روی پلتفرم sp۱۰۰ این شرکت ساخته شده است، پلتفرمی که بنا بر ادعای سایپا، امکان توسعه برای تولید خودروهای سدان، هاچبک و مینی کراس اور را داراست. شاهین به عنوان اولین خودروی ساخته شده بر روی این پلت فرم با الهام از شاهین ایرانی ساخته شده است؛ سایپا در ابتدا قصد استفاده از موتور ارتقای یافته ۱۶۵۰ سی سی برلیانس برای این خودرو را داشت اما با آغاز تحریم‌ها و ترک بازار کشور توسط خودروسازان چینی از جمله برلیانس، برنامه‌ی سایپا نیز برای استفاده از این موتور تحت تأثیر قرار گرفت و در نهایت، استفاده از موتور توربوشارژ تیبا و ساینا بر روی شاهین مورد استفاده قرار گیرد.

پیش فروش شاهین سایپا نخستین بار در خرداد ماه سال ۹۹ آغاز شد، سایپا بعد از آنکه سیستم نام‌گذاری تیپ‌های محصولاتش را در تابستان ۹۹ تغییر داد، آپشن‌های شاهین را هم دستکاری کرد و دو تیپ لوآپشن و فول آپشن برای آن ساخت و تیپ لوآپشن آن با نام سایپا شاهین S و تیپ فول آپشن آن نیز با نام سایپا شاهین G معرفی شد. در شاهین اس، سایپا ۴ آپشن «سانروف»، «مولتی مدیا (مانیتور دوربین)»، «تهویه اتومات» و «دکمه‌های کنترلی روی فرمان» را حذف کرده است.

مشخصات فنی شاهین

قرار است این سدان رده C با پیشرانه M۱۵ Turbo Charger، به بازار بیاید. این پیشرانه ۱۵۰۳ سی سی حجم دارد و با ۸ سوپاپ و سامانه توربو شارژ، ۱۰۸ تا ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ تا ۱۷۷ نیوتن متر در اختیار راننده می‌گذارد. جعبه دنده ۵ سرعته جدید سایپا نیز بر روی این خودرو قرار می‌گیرد و توان پیشرانه را به چرخ‌های جلوی خودروی می‌رساند.

به دلیل استفاده از موتور تیبا و ساینا در این خودرو که هم اکنون ۸ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند، کارشناسان مصرف سوخت ترکیبی شاهین را حدود ۱۰ لیتر پیش‌بینی می‌کنند. اولین نسخه‌های شاهین که به بازار عرضه می‌شوند دارای جعبه‌دنده دستی خواهند بود، اما قرار است نسخه‌های اتوماتیک آن با جعبه‌دنده ۶ سرعته نیز در سال ۱۴۰۰ تولید و روانه بازار شود. از مقدار شتاب صفر تا صد این خودروی ۱۲۶۰ کیلوگرمی هنوز اطلاعاتی در دسترس نیست، اما به لطف داشتن موتور توربوشارژ حداکثر سرعتی که شاهین برای شما فراهم خواهد کرد، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت گزارش شده‌است.

مدیر پروژه پیشرانه M۱۵TC که برای نخستین‌بار قرار است روی سایپا شاهین نصب شود، گفت تمامی قطعات این پیشرانه جدید به دست تامین‌کنندگان داخلی تولید شده است. به عبارت بهتر، پیشرانه یورو پنج M۱۵TC سایپا، اولین پیشرانه‌ای است که در تاریخ صنعت خودروسازی ایران، بومی‌سازی شده است.

آپشن‌های و امکانات خودروی شاهین

ً

فرمان هیدرولیک ترمز دیسکی جلو و عقب ABS، EBD و BAS رینگ ۱۵ اینچی فولادی (آلومینیومی سفارشی) نشانگر تعویض دنده دو کیسه هوا استارت دکمه‌ای حسگر پارک عقب حسگر نور چراغ روشنایی روز چراغ هدایت تا منزل استاندارد ایزو فیکس تهویه دستی تریم داخلی پارچه‌ای

منبع: ایمنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین