پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:30 - 1399/10/08

سقوط مرگبار بهمن در کلکچال از زبان سه نفر از بازماندگان

۳روز جست‌وجو برای یافتن حادثه‌دیدگان سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران با کشف ۲پیکر دیگر در منطقه دارآباد پایان یافت تا شمار قربانیان این حادثه به ۱۱نفر افزایش پیدا کند.

به گزارش کارگر آنلاین، از ظهر جمعه که خبر سقوط بهمن در چند نقطه از ارتفاعات تهران منتشر شد، همه درباره این حادثه صحبت می‌کنند؛ حادثه‌ای باورنکردنی که در جریان آن چندین کوهنورد که اغلب از کوهنوردان حرفه‌ای بودند جان خود را از دست دادند و چند کوهنورد دیگر مفقود شدند. از دقایقی پس از این حادثه بود که تیم‌های امداد و نجات راهی منطقه شدند. حادثه در کلکچال، دارآباد و منطقه آهار اتفاق افتاده بود و تیم‌های واکنش سریع هلال احمر همراه با گروه‌هایی از فدراسیون کوهنوردی جست‌وجوها را آغاز کردند. با اینکه ابتدا شمار افراد مفقودشده قریب به 20نفر گزارش شده بود اما به‌تدریج سرنوشت اغلب آنها مشخص شد. جست‌وجوها تا عصر شنبه منجر به کشف 9پیکر شده و تلاش‌ها برای یافتن 2کوهنورد مفقودشده ادامه داشت اما عصر دیروز (یکشنبه) با کشف پیکر بی‌جان 2کوهنورد مفقودشده شمار قربانیان این حادثه به 11نفر رسید و عملیات در همه جبهه‌ها پایان یافت.

شاهین فتحی، مدیرعامل هلال احمر استان تهران در این‌باره می‌گوید: «امدادگران با روشن‌شدن هوا از صبح یکشنبه بار دیگر جست‌وجو برای یافتن 2کوهنورد مفقودشده در دارآباد را از سر گرفتند و پس از ساعت‌ها تلاش موفق شدند پیکر بی‌جان این 2نفر را در میان انبوهی از برف و یخ کشف کنند و به این ترتیب عملیات جست‌وجو در همه جبهه‌ها به پایان رسید.» وی ادامه می‌دهد: «در عملیات روز یکشنبه علاوه بر 20امدادگر هلال‌احمر، 10نفر از آتش‌نشانی تهران نیز حضور داشتند.»

براساس اعلام پلیس کوهستان، پیکرهای قربانیانی که روز گذشته در دارآباد کشف شد متعلق به 2پسرعمو به‌نام‌های افصل ‌ثابت‌قدم -37ساله- و مهدی ثابت‌قدم -25ساله- است.

از سوی دیگر مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران درباره پیکرهای تحویل داده‌شده به پزشکی قانونی می‌گوید: «تا روز یکشنبه 9پیکر به پزشکی‌قانونی تحویل داده شد که با انجام مراحل قانونی پیکرهای قربانیان تحویل خانواده‌هایشان شد. اما هنوز پیکرهای 2قربانی دیگر به پزشکی‌قانونی تحویل داده نشده است.» وی درباره علت اصلی فوت این قربانیان می‌گوید: «نمونه‌برداری از پیکرهای متوفیان انجام شده و اعلام علت تامه مرگ پس از انجام آزمایشات دقیق، بین 1.5 تا 2‌ماه زمان خواهد برد.»

فرشته نجات بیماران نیازمند

روز جمعه علاوه بر 2حادثه مرگباری که در کلکچال و دارآباد اتفاق افتاد، سقوط بهمن در منطقه آهار در شمال شرق تهران نیز یک قربانی گرفت. این کوهنورد دکتر سیدمصطفی فاطمی از سردبیران سابق ایسنا بود که روز جمعه در شرایطی که در قالب تیمی 21نفره به ارتفاعات آهار صعود کرده بود، دچار بهمن شد و جانش را از دست داد. او که دندانپزشک و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی بود، از مدت‌ها قبل کارت اهدای عضو دریافت و وصیت کرده بود که درصورت وقوع حادثه اعضای بدنش به بیماران نیازمند اهدا شود. به همین دلیل پس از کشف پیکر وی اعضای بدنش که قابلیت پیوند داشت جداسازی شد و روز گذشته پس از آنکه حجت‌الاسلام محمود دعایی بر پیکر وی نماز خواند در بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

پدرم به آرزویش رسید

«پدرم دوست داشت در کوه عمرش به پایان برسد»؛ این بخشی از حرف‌های مهدی، فرزند یحیی انصاری، یکی از کوهنوردان جان‌باخته در حادثه بهمن کلکچال است. مردی 57ساله که پیمانکار ساختمان بود. پسر جوان که ناباورانه در این حادثه پدرش را از دست داده است می‌گوید: «پدرم از کوهنوردان حرفه‌ای بود که از دوران جوانی کوهنوردی را شروع کرده و همراه دوستانش به قله‌های زیادی ازجمله دماوند و سبلان صعود کرده بود. او هم به‌تنهایی و هم به‌صورت گروهی صعود می‌کرد و این‌بار هم با یکی از دوستانش به کلکچال رفته بود. او عاشق کوه بود و من بارها شنیدم که می‌گفت دوست دارم در کوه زندگی‌ام به پایان برسد. او طبیعت را دوست داشت و سرانجام به آرزویش هم رسید، اما با رفتنش ما را داغدار کرد.» فرزند این کوهنورد جان‌باخته ادامه می‌دهد: «ظهر روز جمعه شنیدیم که در کوه چندنفر دچار حادثه شده‌اند. نگران شدیم و به آنجا رفتیم و بعد از چندساعت فهمیدیم که پدرم دچار حادثه شده و جانش را در کلکچال از دست داده است.» جوان داغدار درباره سرنوشت پیکر پدرش می‌گوید: «روز شنبه پیکر پدرم کشف و به وسیله بالگرد به ایستگاه یک توچال منتقل شد و آن را تحویل گرفتیم و روز یکشنبه به خاک سپردیم.»

انتقال مستندساز جان‌باخته به زادگاهش

یکی دیگر از جان‌باختگان حادثه بهمن کلکچال، محسن محمدی، مستندساز 33ساله بود. او فوق‌لیسانس کارگردانی و تدوین داشت و مستندساز بود وکارهایش در چند جشنواره به‌نمایش درآمده بود. برادرش درباره او می‌گوید: «ما در خانواده‌مان 7فرزند بودیم. سال‌ها قبل برادر بزرگمان را از دست دادیم و حالا هم محسن که فرزند ششم بود در این حادثه جانش را از دست داد. برادرم از کوهنوردان حرفه‌ای بود که از حدود 10سال قبل کوهنوردی می‌کرد و حتی برای صعود به اورست هم ثبت‌نام کرده بود. او هفته‌ای 4-3روز به کلکچال می‌رفت.» او ادامه می‌دهد: «محسن با مادرم زندگی می‌کرد. پنجشنبه‌شب به خانه مادرم رفتم و تا ساعت 2صبح با محسن صحبت می‌کردم. او حدود ساعت3 کوله‌پشتی‌اش را برداشت و گفت به کوه می‌رود. مادرم به او گفت چون برف آمده و هوا خراب است نرو اما او گفت من به کوه‌های سختی صعود کرده‌ام و اتفاقی نمی‌افتد.» برادر محسن در ادامه می‌گوید: «معمولا هر وقت که کوه می‌رفت تا حدود ساعت 7عصر گوشی‌اش از دسترس خارج بود. جمعه هم همینطور بود تا اینکه شنیدیم در کوه بهمن آمده. خواهرم تماس گرفت. دلواپس شده بودیم. با چند نفر دیگر از اعضای خانواده به پلیس کوهستان مراجعه کردیم. در کلکچال عکس محسن را به چند کوهنورد نشان دادیم. یکی از آنها گفت برادرم را دیده. گفت او دهانش یخ‌زده و دچار حادثه شده بود. همانجا بود که احساس کردم دیگر امیدی نیست که برادرم زنده برگردد. با وجود این باز هم بیمارستان‌های آن اطراف را جست‌وجو کردیم تا اینکه ظهر روز شنبه در ایستگاه یک توچال برادرم را از بین پیکرهای کشف‌شده شناسایی کردیم و بعد از انجام مراحل قانونی پیکر او را به کوهدشت که زادگاهمان است منتقل کردیم و قرار است روز دوشنبه او را به خاک بسپاریم.»

وداع با پدر

قربانی دیگر حادثه سقوط بهمن در کلکچال، کورش کاشفیان نام دارد. فرزند او که به‌خاطر از دست دادن پدر شرایط روحی مناسبی ندارد می‌گوید: «پدرم 20سال بود که هر هفته روزهای جمعه به کوهنوردی می‌رفت. او مهندس عمران و بازنشسته بود. هنوز باورمان نمی‌شود که او را از دست داده‌ایم.»