پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:00 - 1399/10/09

آیت الله رمضانی: محبت حضرت زهرا(س) محور مشترک بین همه مسلمین است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: محبت حضرت زهرا(س) محور مشترک بین مسلمانان است و همه فرق اسلامی به حب حضرت فاطمه(س) معتقد هستند. حضرت زهرا(س) باید محور وحدت مسلمانان در جامعه کنونی باشد و نباید امروز به دنبال تفرقه رفت. دشمنان به فکر تفرقه انداختن بین مسلمانان هستند تا قربانی بدهیم آیا این همه قربانی در بین مسلمانان کم بود؟؟

‌ دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) در چهل و هشتمین مجلس از مجالس مجازی اهل بیتی که به مناسبت ایام فاطمه اول برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

آیت‌الله «رضا رمضانی» در این مراسم که شامگاه دیروز دوشنبه 8 دی 1399 (مصادف با شب چهاردهم ماه جمادی الاولی و شام شهادت حضرت اطمه زهراء سلام الله علیها) از سوی مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) برگزار شد، به نکات مهمی از حیات پر برکت آن باانوی عالمیان پرداخت.

ایشان در ابتدای سخنان خود با اشاره به سیره حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار در سال پنجم بعثت به دنیا آمد که زمان خاصی بود و در آن زمان، مشرکان علاوه بر بی مهری به رسول اکرم(ص)، فشارهای زیادی را به پیامبر(ص) وارد می کردند و حضرت زهرا(س) از ابتدای حیات خود با سختی مواجه شد.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در سال هشتم بعثت و در سه سالگی به همراه پدر و مادر خود به شعب ابی طالب رفت. مسلمانان در شعب ابی طالب با تحریم اقتصادی و اجتماعی از سوی مسلمانان مواجه بودند و حضرت زهرا(س) همه این مشکلات رابه چشم دیدند و در آن حضور داشتند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حضرت زهرا(س) در پنج سالگی، مادرش حضرت خدیجه(س) را از دست داد و همان سال حضرت ابوطالب نیز رحلت کرد و آن سال به نام عام الحزن نامگذاری شد.

آیت الله رمضانی با اشاره به محبت حضرت زهرا(س) نسبت به رسول اکرم(ص) اظهار کرد: در زمانی که مشرکان با بی مهری نسبت به رسول اکرم(ص)، امعا و احشاء حیوانات را بر روی مبارک پیامبر(ص) می انداختند، حضرت زهرا(س) با دستان کوچک خود، لباس رسول اکرم(ص) را تمیز می کر و بدین ترتیب از رنج پدر کم می کرد.

وی ادامه داد: بعد از هجرت رسول اکرم(ص) و حضرت زهرا(س) به مدینه و شکل گیری حکومت اسلامی، خواستگاران زیادی برای حضرت فاطمه(س) آمدند. حضرت زهرا(س) در هنگام ازدواج به لحاظ شخصیتی، جامع و کامل بود و براساس روایات برای ایشان، جز امام علی(ع) کفوی نبود.با این وجود  پیامبر(ص) برای پاسخ دادن به خواستگاری امام علی(ع) از حضرت زهرا(س) با دختر خود، مشورت کرده و سپس پاسخ دادند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: در دوره ای که حضرت زهرا(س) پس از ازدواج صاحب فرزندانی شدند، جنگ هایی به مسلمانان تحمیل گردید و حضرت زهرا(س) با تبعات این جنگ ها مواجه بودند. حضرت زهرا(س) از زمانی که چشم باز کرد، با مشکلات مختلفی مواجه شد و این بانوی بزرگوار، این حقیقت را می دانست.

آیت الله رمضانی، با ذکر کوتاه بودن عمر حضرت زهرا(س) تصریح کرد: این بانوی بزرگوار بعد از رحلت رسول اکرم(ص) زیاد گریه می کرد چون نگران هدایت جامعه اسلامی پس از پیامبر اکرم(ص) بود.

وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) شخصیتی جامع، الهی، معنوی، زاهد و عابد بود و عبادت و زهد این بانوی بزرگوار در بین زنان نمونه بود. او هر چه را که داشت به دیگران ایثار می کرد و دست رد به سینه نیازمندان نمی زد. حضرت زهرا(س) از هر جهت جزو بهترین ها بود.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امام علی(ع) در بسیاری از زمان ها در خانه نبود و در جنگ حضور داشت، اما حضرت زهرا(ع) خانه را با تمام مشکلات مدیریت می کرد. این بانوی بزرگوار با کمترین امکان ها، بهترین تربیت را نسبت به فرزندان خود داشت. حضرت زهرا(س) یک مربی و معلم به تمام معنا بود و نقش تعلیمی و تربیتی خود را نسبت به خانه و جامعه ایفا می کرد.

آیت الله رمضانی با اشاره به نگاه تربیتی در غرب اظهار کرد: امروز در غرب، نقش تربیتی را از پدر و مادر گرفتند و فرزندان در فرایند یک بسته تربیتی در مدارس، تربیت می شوند که والدین در این بسته تربیتی، نقشی ندارند. این در حالی است که نباید نقش تربیتی را از پدر و مادر گرفت، چرا ک تربیت کامل و صحیح تربیتی است که با مشارکت و نقش آفرینی خانواده شکل بگیرد.

وی ادامه داد: اگر نقش مادری و نقش همسری در جامعه کمرنگ شود، با پدیده طلاق های توافقی در جامعه مواجه می شویم و آمار طلاق روز به روز زیاد می شود

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: یکی از آسیب هایی که با آن در جامعه مواجه هستیم این است که همسران و مادران و پدران به نقش خود آگاه نیستند. فمینیسم به دنبال کمرنگ کردن نقش مادری و نقش همسری است، این در حالی است که اساس نقش تربیتی با پدر و مادر است و شخصیت فرزند در خانواده شکل می گیرد.

آیت الله رمضانی، حضرت زهرا(س) را یک معلم و مربی در خانه و جامعه دانست و تصریح کرد: بسیاری از زنان سوالات خود را از حضرت زهرا(س) می پرسیدند. حتی برخی از مردان زنان خود را روانه خانه حضرت فاطمه(س) می کردند تا سوالاتشان را از دختر پیامبر(ص) بپرسند.

وی ادامه داد: برخی نقش زنان را فقط در خانه می بینند و می گویند نباید زنان در جامعه حضور پیدا کنند. در حالی که زنان می توانند نقش اجتماعی داشته باشند و در برخی از نقش های اجتماعی همچون پرستاری، عمده فعالیت با زنان است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: سلامت جامعه در گروی سلامت خانواده است و اگر فرزندان در خانواده تربیت نشوند، نمی توانند که در جامعه نقش آفرینی کنند.رشد عاطفی و شخصیتی کودک فقط در بستر خانواده به کما می رسد و برای نقش آفرینی فرزندان در جامعه لازم هست که هر کس در خانواده با وظیفه خود آشنا شود و به غیر از احکام حقوقی به احکام اخلاقی هم پایبند باشند.

آیت الله رمضانی با اشاره به سیره حضرت زهرا(س) اظهار کرد: این بانوی بزرگوار در نقش های مختلف همچون همسری و مادری و کمالات فردی، نمونه بود. حضرت زهرا(س) علاوه بر داشتن مقامات معنوی، بهترین فرزندان را تربیت کرد که هر کدام در نوع خود بی نظیر بودند.

وی ادامه داد: باید به بحث هایی بپردازیم که جنبه الگوپذیری را در جامعه تقویت کند. امکان ندارد کسی بتواند الگوپذیری کامل از حضرت زهرا(س) داشته باشد ولی هر کسی می تواند یک بعد از زندگی حضرت زهرا(س) را به عنوان الگوی خود بگیرد.

* دخت پیامبر(ص) مورد پذیرش و قبول همه فِرق اسلام است

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: نه تنها زنان بلکه مردان نیز می توانند از حضرت زهرا(س) الگو بگیرند و الگوپذیری از این بانوی بزرگوار در زمینه هایی همچون گذشت عبادت، زهد، تکلیف مداری، ولایت مداری و تعلیم و تربیت داشته باشند. رسول اکرم(ص)، دست حضرت زهرا(س) را می بوسید و می گفت که بوی بهشت از حضرت فاطمه(س) به مشامم می رسد.

وی ادامه داد: حضرت زهراء(س) "بقیة النبوة" بود و محبت ایشان محور مشترک بین مسلمانان است؛ زیرا پیروان همه فِرق اسلامی به حب حضرت فاطمه(س) معتقد هستند.

* جریانی می خواهد تفرقه مسلمین را تشدید کنند تا باز هم مثل گذشته قربانی بدهند

آیت الله رمضانی با جدا ساختن گروههای تکفیری از امت اسلامی، بر اینکه حضرت زهرا(س) باید محور وحدت مسلمانان در جامعه کنونی باشد تأکید کرد و با اشاره به جریانی که به دنبال ایجاد فتنه جدید مذهبی است گفت: نباید امروز به دنبال تفرقه رفت. دشمنان به فکر تفرقه انداختن بین مسلمانان هستند تا قربانی بدهیم آیا این همه قربانی در بین مسلمانان کم بود؟؟

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: امروز مهم ترین مساله بین مسلمانان وحدت است. همه مسلمانان به دختر رسول اکرم(ص) محبت دارند و این محبت می تواند نقش محوری در بین مسلمانان را ایفا کند. دشمنان همیشه به دنبال اختلاف افکنی هستند و فرقه های مختلفی را برای ترویج خشونت به وجود می آورند. این در حالی است که رسول اکرم(ص) با محوریت محبت مبعوث شد. علمای شیعه و سنی باید آگاه باشند تا اتفاق ناگواری در بین مسلمانان رخ ندهد و فاصله بین مسلمانان ایجاد نشود.

وی خاطرنشان کرد: رسول اکرم(ص) سفارش های فراوانی در خصوص حضرت زهرا(س) داشت و حضرت فاطمه(س) بعد از رحلت رسول اکرم(ص)، بسیار گریه کرد و فرشتگان الهی با او صحبت می کردند و حضرت زهرا(س)، لقب محدثه را یافت.

در انتهاای این مجلس مجازی که به صورت زنده از صفحه مجالس مجازی اهل‌بیتی در اینستاگرام ( instagram.com/majales_majazi_ahlulbayt) وابسته به خبرگزاری ابنا پخش شد حاج «حسن اسداللهی» مداح اهل‌بیت(ع) به مرثیه‌خوانی و ذکر مصائب حضرت فاطمه زهراء(س) پرداخت.

 

منبع: ابنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین