پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:30 - 1399/10/22

مسدود شدن ۴ برابر درآمد نفتی ایران!+جزییات تازه

منابع خبری می‌گویند میزان منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی بین ۷ تا ۹٫۵ میلیارد دلار است. رقمی معادل سه تا چهار برابر کل درآمد حاصل از فروش نفت ایران در هفت ماهه نخست سال جاری.

کارگر آنلاین | توقیف نفت‌کش کره جنوبی در آب‌های خلیج فارس بار دیگر مساله پول‌های بلوکه شده ایران در این کشور را مطرح کرد. برخی می‌گویند دلیل توقیف این نفت‌کش استرداد منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی است. اما مقامات ایران این مساله را رد می‌کنند. اما بحث بر سر چه میزان منابع ارزی است؟

بعد از توقیف نفت‌کش کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد کل منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون یعنی ۹.۲ میلیارد دلار است.

بلوکه شدن ۷ تا ۹ میلیارد دلار!

عدد اعلامی این خبرگزاری کره جنوبی به عدد اعلام شده توسط حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی نزدیک است. او سال گذشته رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را ۶٫۵ تا ۹ میلیارد دلار اعلام کرده بود. اما اکنون گفته «میزان وجوه مسدود شده ایران در کره جنوبی ۸٫۵ میلیارد دلار است» و در حال رایزنی برای بازگشت این پول‌هاست. البته نه در قالب ارز، بلکه در قالب تهاتر با دارو و تجهیزات پزشکی از جمله واکسن کرونا.

عددی که علی ربیعی، سخنگوی دولت هم درباره منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره اعلام کرده همین حدود است. او درباره توقیف نفت‌کش کره جنوبی و ارتباط آن با بلوکه شدن پول‌های ایران در این کشور گفت: «اگر کسی گروگانگیر باشد دولت کره جنوبی است که به بهانه‌های واهی بیش از ۷ میلیارد دلار ما را گروگان گرفته است.»

رئیس کل بانک مرکزی هم چند روز قبل گفته بود «در کره جنوبی ۷ میلیارد دلار سپرده داریم که نه اجازه انتقال می‌دهند و سودی تعلق می‌گیرد و تازه هزینه هم از ما می‌گیرند.»

سفیر پیشین ایران در کره جنوبی هم گفته اگر پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی حدود هشت میلیارد باشد، می‌توان گفت کره به اقتصاد ایران جدود ۵۰ میلیارد دلار ضرر زده است! چرا که ایران در همان مقطع ‌می‌توانست با این پول سرمایه‌گذاری‌های خوبی در زمینه صنعت و تکنولوژی ‌انجام دهد و اکنون از منافع آن بهره‌مند باشد.

تهاتر پول‌های بلوکه شده با واکسن
ماجرای آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در دیگر کشورها از جمله کره جنوبی سال‌هاست که مطرح است و گویا ایران مدت‌هاست از آزادسازی این منابع ناامید شده و می‌خواهد در مقابل آن کالا وارد کشور کند. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی گفته بود که قرار است بخشی از این منابع با واکسن کرونا تهاتر شود. قبل از آن هم چنین خبری منتشر شده و گفته بودند کره جنوبی قرار است معادل یک میلیارد دلار منابع مسدودشده خود در کره جنوبی دارو وارد کند.

اما گویا خرید دارو و به خصوص واکسن کرونا هم ممکن نیست. چون آنگونه که رئیس کل بانک مرکزی چند روز قبل خبر داده ایران اخیرا تلاش کرده بخشی از پول بلوکه شده خود در کره جنوبی را برای خرید واکسن منتقل کند، اما در آخرین لحظه دولت سئول گفته ایران باید تعهد بدهد که فرایند انتقال را قبول دارد. چون گویا ۱۸۰ میلیون یورو باید از طریق بانک جی پی مورگان آمریکا منتقل و با تبدیل به دلار تحویل بانک سوئیسی شود و ایران با این فرایند مخالفت کرده است.

این به آن معناست که ایران نه می‌تواند منابع ارزی خود را به کشور برگرداند، نه آن را تهاتر کند و حتی آنگونه که همتی گفته باید هزینه نگهداری این پول در بانک‌های کره را هم بپردازد.

پول‌های بلوکه شده سه برابر درآمد نفت

در حالی ۹ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کره جنوبی مسدود است که به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس ایران در هفت ماهه نخست امسال تنها ۲ میلیارد دلار نفت فروخته است. این یعنی منابع ارزی بلوکه شده ایران در کره جنوبی ۴٫۵ برابر درآمد نفتی ایران در سال جاری است.

اما رقم کل دارایی‌های بلوکه شده ایران در دیگر کشورها چقدر است؟ بر اساس اظهارات پراکنده مقامات ایران، حدود ۴۰ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران در کشورهای مختلف بلوکه است. این در حالی است که چندی پیش ایسنا در گزارشی به نقل از پایگاه خبری آسیا تایمز حجم کل دارایی‌های خارجی بلوکه شده ایران را ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرد.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین شریک اقتصادی تهران با ۲۰ میلیارد دلار، بزرگ‌ترین بدهکار ایران است، کره‌جنوبی هم با هشت میلیارد دلار در رده دوم و هند هم با هفت میلیارد دلار در رده سوم فهرست این ابربدهکاران قرار دارد.

اگر رقم دارایی‌های بلوکه شده ایران ۱۰۰ میلیارد دلار باشد، می‌توان گفت حداقل معادل درآمد نفتی ۳ تا ۴ سال ایران است.

منبع: تجارت نیوز
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین