پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:30 - 1399/10/25

آیت‌الله مصباح مرزبان عقاید شیعه بودند

استاد حوزه علمیه گفت: آیت‌الله مصباح در دانش کلام اسلامی از استادان شاخص بود، ایشان مرزبان عقاید شیعه بودند.

جت الاسلام والمسلمین «محمدصفر جبرئیلی» شامگاه چهارشنبه ۲۴ دی‌ماه در مراسم نکوداشت علمی آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی که به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به صورت مجازی برگزار شد، گفت: ایشان مرزبان عقاید شیعه بودند.

وی افزود: در دانش کلام اسلامی در دو بعد ایشان از استادان شاخص در حوزه دین شناسی و دین پژوهی بودند.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه آیت‌الله مصباح یزدی در دو حوزه کلام و فلسفه بیشتر متمرکز شدند، عنوان کرد: در عرصه کلام خدمات و حسنات ایشان در سه محور می‌توان بیان کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین جبرائیلی ادامه داد: آیت‌الله مصباح یزدی در حوزه عملی و سخت‌افزاری به تدوین آثار متعددی از جزوه‌های کوچک «در راه حق» و آثار متعدد در سطوح مختلف پرداختند.

وی با بیان اینکه ایشان همچون امام راحل در تربیت شاگردان زیاد و اثرگذار بسیار تلاش کردند، گفت: آیت‌الله مصباح یزدی به صورت مستقیم موسس دو بنیاد علمی آموزشی و پژوهشی بودند که هر دو بنیاد در حوزه کلام و فلسفه کار می‌کردند، موسسه باقر‌العلوم، موسسه امام خمینی، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و مجمع عالی حکمت که به توصیه رهبر معظم انقلاب تاسیس شد.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اقدام دیگر او ارتباط با دانشگاه و دانشگاهیان در داخل و خارج کشور بود، اظهار کرد: این ارتباط از قبل انقلاب برقرار شده بود، به خصوص از دهه ۷۰ به کشورهای مختلف سفر کردند و مباحث علمی را مطرح کردند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: ویژگی دیگر آیت‌الله مصباح یزدی تبادل دانشجو بین موسسه خود و مراکز دانشگاهی سایر کشورها بود.

وی با اشاره به تولیدات استاد در عرصه فکر و اندیشه، گفت: در مقام نقد آراء و اندیشه‌های مارکسیستی از قبل انقلاب در جبهه بود، از همان دهه به طور خاص مناظرات ایشان به خصوص با احسان طبری توجه بود، ایشان به نقد آراء و اندیشه‌های التقاطی اهمیت می‌دادند، هر جا حس می‌کردند التقاط در دین است ورود می‌کردند، این مرزبانی را از قبل انقلاب آغاز کرده بودند.

استاد حوزه علمیه گفت: در عرصه مهم علوم انسانی آیت الله مصباح بسیار تلاش کردند و فقط به کلیات اکتفا نکردند بکله در جزئیات هم ورود می‌کردند. در فلسفه مضاف و آموزش آن، در بحث تولید علوم انسانی به ارائه سیستم نظام‌مند پرداختند، کاری نو و بسیار زیبا انجام دادند.

حجت‌الاسلام و المسلمین جبرائیلی با بیان اینکه آیت‌الله مصباح در اسلامی شدن علوم انسانی بسیار تلاش کردند، عنوان کرد: آیت الله مصباح فیلسوف، دین شناس، متکلم و فقیه بودند اما بیشتر در عرصه کلام قلم زدند و سخن گفتند. در دانش کلام نشان دادن تاثیر عقاید بنیادی در رفتار انسان را تبین کردند.توجه به مسائل بنیادی و اصلی، به کارگیری روش عقلی، توجه به سطح مخاطب، تنوع در ابزار، عمومی سازی دانش فلسفه و کلام، تحول در دانش کلام از جمله اقدامات ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: آیت‌الله مصباح در تفسیر آیات قرآن، نگاه خاصی دارد که مکمل نگاه علامه طباطبایی است.

پایان پیام/487

منبع: شبستان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین