پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:05 - 1399/10/29

همه چیز درباره قرص دپاکین، کاربرد و عوارض این دارو

دپاکین دارویی برای جلوگیری یا درمان سردردهای میگرنی، تشنج و اختلالات روحی روانی مانند اختلال دو قطبی می باشد. اسهال، خواب آلودگی و تغییرات وزن از عوارض این دارو می باشند.

به گزارش کارگر آنلاین، این دارو برای درمان تشنج، وضعیت های ذهنی مختلف مثل اختلال دوقطبی و همچنین برای جلوگیری از سردردهای میگرنی استفاده می شود. این دارو از طریق بازیابی تعادل مواد طبیعی خاص در مغز یا همان انتقال دهنده های عصبی شروع به کار می کند.

سردردهای میگرنی
چگونه از دپاکین استفاده کنیم؟

اول از همه باید روی برچسب دارو را مطالعه کنید یا قبل از مصرف دارو با پزشک داروخانه یا پزشک خودتان صحبت کنید تا اگر هر سوالی دارید، از این افراد بپرسید.

دارو را دقیقا طبق تجویز پزشک مصرف کنید. ممکن است این دارو را با غذا مصرف کنید و دل درد بگیرید.

کل کپسول را کامل ببلعید و آن را له نکنید و نجوید زیرا عاملی برای حساسیت گلو و دهان خواهد بود.

دوز دارو بر اساس سن، وزن و وضعیت دارویی، پاسخ به درمان و دیگر موارد متفاوت است. حتماً در مورد داروهای دیگری که مصرف می کنید، چه با نسخه و چه بدون نسخه و چه داروهای گیاهی، به پزشک اطلاع رسانی کنید. این دارو را دقیقاً باید منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را از آن بگیرید و هر روز سر ساعت خاص از آن استفاده نمایید.

اگر این دارو برای تشنج استفاده شود، هرگز بدون مشورت پزشک نباید آن را کنار بگذارید زیرا اگر ناگهان این دارو را قطع کنید، وضعیت بدتر می شود و بنابراین دوز دارو باید به تدریج کم شود.

این دارو درد های میگرنی را به طور کامل درمان نمی کند و معمولاً برای حملات میگرنی داروهای دیگری هم به همراه آن تجویز خواهد شد.

مقدار مصرف قرص دپاکین
اووردوز و مصرف بیش از حد قرص دپاکین

اشخاص بعد از اوردوز بر اثر مصرف این دارو علائمی مثل تنگی نفس و غش کردن را تجربه می کنند که در این شرایط حتماً باید با اورژانس تماس بگیرید.

نکته مهم: این دارو را هرگز به شخصی دیگر پیشنهاد ندهید؛ حتی اگر این شخص علایم مشابه با شما دارد.
در صورت فراموش کردن دوز مصرفی روزانه چه باید کرد؟

اگر دوزی از دارو را فراموش کردید، در سریع ترین زمان ممکن آن را مصرف کنید اما اگر به دوز بعدی نزدیک بودید، دوز قبلی را فراموش کنید.

کاربرد قرص دپاکین
عوارض جانبی دپاکین

اسهال، سرگیجه، خواب آلودگی، ریزش مو، تاری دید، دوبینی، تغییر در قاعدگی، زنگ زدن گوش، احساس لرزش بدن، بی ثباتی و تغییرات وزن از عوارض جانبی این دارو است.

اگر هر کدام از این ها بعد از قطع مصرف دارو باقی ماند و یا بدتر شد، حتماً باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را در صورتی برای شما تجویز می کند که احساس کند برایتان فوایدی دارد اما اگر خطر عوارض جانبی افزایش پیدا کند، هرگز این کار را انجام نمی دهد.

بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند، هیچ کدام از این عوارض جانبی را تجربه نمی کنند.

چنانچه بخش بهداشت و سلامت نمناک عنوان کرده است ممکن است بخشی از این کپسول را در مدفوع خود مشاهده کنید که در این صورت حتما باید این موضوع را به پزشک اطلاع رسانی کنید.

تعداد کمی از افراد نیز برای وضعیت های خاص مثل تشنج، اختلال دوقطبی و درد از داروهای ضد تشنج استفاده می کنند که همزمان با مصرف داروی دپاکین ممکن است عاملی برای افسردگی، خودکشی یا دیگر مشکلات ذهنی و روحی شود.

اختلال دوقطبی

پس اگر علائم ناگهانی را در افکار، روحیه و رفتار خود مثل افسردگی، خودکشی و یا میل به آسیب زدن به خود را پیدا کردید حتما به پزشک مراجعه کنید.

اختلالات مغزی شدید و گاهی اوقات کشنده نیز در موارد نادری اتفاق می افتد؛ مخصوصاً در افرادی که دچار اختلالات متابولیک هستند که در چنین شرایطی افراد معمولاً با ضعف، حالت تهوع و تغییرات ناگهانی ذهنی و یا روحی مواجه می شوند.

پس اگر هر گونه عوارض جانبی جدی مثل درد قفسه سینه، کبودی، خونریزی، تپش قلب، کندی ضربان قلب و ورم دست و پا، ناتوانی در کنترل حرکت چشم، سرماخوردگی، تنفس تند و از دست دادن هوشیاری را داشتید، حتما به پزشک اطلاع رسانی کنید.

واکنش های شدید آلرژیک به بعضی از داروها هم در موارد نادری اتفاق می افتد که در چنین شرایطی علائم جدی آلرژی مثل ورم غدد لنفاوی، حساسیت، خارش و ورم زبان، صورت، گلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی رخ می دهد.

مشکلات تنفسی
هشدارهای مصرف قرص دپاکین

    قبل از مصرف دارو حتماً باید مطمئن شوید که به آن آلرژی ندارید. قبل از مصرف آن حتماً باید وضعیت های پزشکی مثل اختلالات کبد، پانکراس، اختلال های متابولیک، مصرف الکل، مشکلات مربوط به خونریزی، بیماری های مغزی، بیماری های کلیوی و کم آبی بدن و تغذیه ضعیف را به پزشک گزارش دهید.
    بعد از مصرف این دارو احتمال بریدگی، کبودی، آسیب دیدگی افزایش پیدا می کند و به همین دلیل هنگام استفاده از چاقو و وسایل تیز مثل تیغ باید بیشتر مراقب باشید و از انجام ورزش های رزمی خود داری کنید.
    قبل از جراحی نیز حتماً به پزشک یا دندان پزشک خود در مورد همه داروهایی که استفاده می کنید، از جمله داروی دپاکین اطلاع رسانی کنید. این دارو نباید قبل از رانندگی استفاده شود و افراد بعد از مصرف این دارو هرگز نباید از الکل استفاده کنند.
    افراد در سنین بالا حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو دارند. پس باید سعی کنند بعد از مصرف آن استراحت داشته باشند و بیش از حد حرکت نکنند.
    مصرف این دارو هرگز در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است به جنین آسیب برساند و همچنین می تواند از شیر مادر عبور کند و در نتیجه در دوران شیردهی هم نباید از این دارو استفاده کرد.

قرص دپاکین برای تشنج
تداخل های دارویی قرص دپاکین

تداخل های دارویی ممکن است عملکرد دارو را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی را بالا ببرد. پس همان گونه که گفتیم ، باید مصرف هرگونه دارو حتی از نظر خودتان بی ارزش را به پزشک اطلاع رسانی کنید.

خودتان مصرف دارو را شروع نکنید و آن را قطع نکنید و دوز آن را بدون اجازه پزشک تغییر ندهید.

داروهای ضد افسردگی، داروهای آنتی بیوتیک و دیگر داروها برای تشنج، ریفامپین، وارفارین و غیره می توانند با این دارو تداخل داشته باشند.

حتی دوز پایین داروی آسپرین، داروهای مخصوص بیماری های قلبی هم ممکن است با دپاکین تداخل داشته باشد.

اگر هر گونه داروی آنتی هیستامین، داروی مربوط به استرس و اضطراب، ریلکس کننده عضلات، یا مثلا کم مصرف می کنید، حتماً به پزشک اطلاع رسانی کنید.

تداخل دارویی قرص دپاکین
نحوه چگونگی نگهداری از قرص دپاکین

    این دارو را در دمای اتاق به دور از نور و رطوبت نگه دارید و آن را داخل قفسه دستشویی نگه ندارید.
    دقیقا طبق دستورالعمل های روی برچسب دارو عمل کنید. زمانی که تاریخ دارو منقصی شد، آن را هرگز استفاده نکنید.

منبع: نمناک
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین