پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:58 - 1399/10/30

گریه کردن باعث بالا رفتن فشار چشم می شود؟

یک متخصص چشم گفت: شایع ترین حالت پرفشاری چشم، آب سیاه مزمن است، این حالت به طور مزمن از طریق خروجی مایع داخل چشم رخ می دهد و فشار چشم را بالا می برد.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر محمدرضا فرتوک زاده متخصص چشم و فوق تخصص قرنیه با اشاره به دلیل بالا رفتن فشار چشم، اظهار داشت: چشم انسان مانند کیسه حاوی آب است که اجزای داخل این کیسه و کره ی بسته، ساختمان های بسیار مهم و با اهمیتی است.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد این کره ی بسته حاوی آب است. چشم انسان دارای اجزای عدسی، زجاجیه، شبکیه، مشیمیه، زلالیه، قرنیه، صلبیه و … است که هر کدام کارهای مختلفی انجام می دهند.

این پزشک متخصص چشم با بیان اینکه همه اجزای چشم مانند آب می مانند، گفت: تغذیه این مواد و ساختمان های داخل کره ی چشم از طریق خون انجام می شود و این خون به شکل سرم وارد محوطه کره ی چشم می شود.

فشار کره ی داخلی چشم

دکتر فرتوک زاده ادامه داد: در اطراف عنبیه سوراخ هایی وجود دارد که مایع از آنجا خارج می شود؛ میزان ورودی و خروجی مایع داخل کره ی چشم به گونه ای تنظیم شده است که این کره فشاری حدود ۱۰ تا ۲۰ میلی متر جیوه دارد.

وی اضافه کرد: اگر فشار پایین بیاید، چشم روی هم می خوابد و اگر بالا رود ممکن ساختمان های داخل کره ی چشم به خصوص عصب های بینایی آسیب ببینند.

این پزشک فوق تخصص قرنیه تصریح کرد: معمولا فشار چشم پایین نمی آید اما به خاطر ترشح زیاد و یا به دلیل تنگ بودن محل خروجی، بالا می رود. با توجه به اینکه محل خروج مایع به طور مزمن انجام می شود به آن آب سیاه مزمن گفته می شود.

دکتر فرتوک زاده با اشاره به اینکه شایع ترین حالت پر فشاری چشم، آب سیاه مزمن است، افزود: این حالت به طور مزمن از طریق خروجی مایع داخل چشم رخ می دهد و فشار چشم را بالا می برد.

تخریب میلیون ها عصب بینایی

وی بیان کرد: هر چقدر که فشار چشم بالا می رود، عصب های بینایی در ساختمان های مهم داخل کره ی چشم انسان نیز از بین می رود؛ چشم انسان میلیون ها عصب بینایی دارد که این عصب ها بر اثر فشار بالا تخریب می شوند.

این پزشک متخصص چشم ادامه داد: با از بین رفتن عصب ها، بینایی چشم انسان نیز کاهش پیدا می کند و خود انسان نیز به راحتی متوجه این موضوع نمی شود چراکه این عصب ها در مرحله اول در اطراف چشم تخریب می شوند.

دکتر فرتوک زاده یادآور شد: با از دست رفتن عصب بینایی دید اطراف چشم به مرور زمان مختل می شود به همین دلیل بیمار تا اواخر بیماری متوجه از دست رفتن بینایی نمی شود.

پرفشاری چشم درد ندارد

وی با تاکید بر اینکه عیب پرفشاری چشم این است که درد ندارد، گفت: آب سیاه مزمن با زاویه باز به دلیل اینکه خیلی آرام انجام می شود درد ندارد. با توجه به اینکه دید مستقیم و رو به رو آسیب نمی بیند به همین دلیل بیمار متوجه تخریب عصب های چشم نمی شود.

این پزشک فوق تخصص قرنیه اظهار داشت: افرادی که مبتلا به بیماری فشار چشم می شوند به دلیل اینکه متوجه کاهش بینایی و درد چشم نمی شوند بعد از مدتی به طور کامل نابینا می شوند.

دکتر فرتوک زاده اضافه کرد: دلیل اصلی پرفشاری خون، مشکلات ژنتیکی است. زمانی که فردی به بیماری مزمن آب سیاه مبتلا می شود حتما باید خانواده وی باید تحت نظر پزشک باشند تا در صورت مبتلا بودن به فشار چشم بتوانند سریع آن را درمان کنند.

رابطه گریه کردن و فشار چشم

وی در ادامه با بیان اینکه بیشتر افراد بالای ۴۰ سال به بیماری فشار چشم مبتلا می شوند، افزود: گریه کردن به هرگز باعث بالا رفتن فشار چشم نمی شود.

این پزشک متخصص چشم با اشاره به اینکه بعد از تشخیص بیماری، داروهای خاصی برای بیمار تجویز می شود، گفت: استفاده از دارو برای هر فردی متفاوت است. بیمار باید برای کاهش فشار چشم حتما دارو مصرف کند چراکه بعد از قطع دارو، مجدد فشار چشم بالا می رود.

منبع: طبنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین