پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:25 - 1399/11/01

سقوط هواپیمای آنتونف تهران – طبس به گردن خلبان افتاد

با گذشت بیش از ۶سال از سقوط هواپیمای آنتونف خط هوایی تهران - طبس در نزدیکی فرودگاه مهرآباد که منجر به جان‌باختن ۴۰سرنشین آن شد، رسیدگی قضایی به این پرونده همچنان ادامه دارد و در چهارمین جلسه محاکمه که دیروز برگزار شد متهمان تلاش کردند قصور این حادثه مرگبار را به گردن خلبان بیندازند.

کارگرآنلاین|از صبح روز 19مرداد‌ماه سال93 که هواپیمای آنتونف شرکت هواپیمایی سپاهان، دقایقی پس از پرواز از تهران به مقصد طبس، در شهرک آزادی در حوالی فرودگاه مهرآباد سقوط کرد، رسیدگی قضایی به این پرونده آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. در جریان این حادثه 40سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند و 8نفر به‌شدت مجروح شدند. باوجود اینکه ابتدا 8نفر در این حادثه متهم بودند اما در ادامه برای 4نفر از آنان قرار منع تعقیب صادر شد و پرونده اتهامی 4نفر دیگر ازجمله رئیس وقت سازمان هواپیمایی و 3نفر دیگر به اتهام مشارکت در تسبیب در قتل شبه‌عمد 40نفر، معاونت در قتل شبه‌عمد و مشارکت در تسبیب ضرب و جرح شبه‌عمد 8نفر، با صدور کیفرخواست به مجتمع قضایی کارکنان دولت فرستاده شد. در 3جلسه محاکمه که در شعبه1058 آغاز شد اولیای دم شکایت خود را مطرح و متهمان به دفاع از خود پرداختند اما پرونده به نتیجه روشنی نرسید. صبح دیروز اما در چهارمین جلسه محاکمه قاضی رسیدگی‌کننده تغییر کرد و قاضی علی‌اکبر عالیشاه، معاون مجتمع قضایی کارکنان دولت که رسیدگی به پرونده سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر در دنا و رسیدگی به پرونده‌های مهم دیگری را در کارنامه‌اش دارد عهده‌دار رسیدگی به این پرونده شد.
در ابتدای این جلسه محسن اختیاری، نماینده دادستان به دفاع از کیفرخواست صادر شده در دادسرای امور جنایی تهران پرداخت و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده در دادسرا قصور متهمان حاضر محرز شده و خواستار مجازات آنها هستم.

سپس قاضی با تفهیم اتهام به متهمان از آنان خواست به دفاع از خود بپردازند. با وجود اینکه بررسی‌های کارشناسی ازجمله گزارش کارشناسان وقت سازمان هواپیمایی کشوری نشان می‌دهد که هواپیما به‌دلیل شرایط آب و هوایی و مشکلاتی که در طراحی آن وجود داشت نباید پرواز می‌کرد اما متهمان مدعی شدند خلبان در وقوع این حادثه مقصر است و اشتباه او باعث سقوط هواپیما شده است. متهمان در حالی به خلبان فقید هواپیما اتهام‌زنی کردند که گزارش تیم کارشناسی نشان می‌داد کادر پرواز کمترین کوتاهی را در این حادثه داشته است و مشکلاتی در موتور هواپیما، اضافه وزن و پرواز در دمایی بالاتر از دمای مجاز ازجمله عوامل اصلی سقوط هواپیماست. در همین حال قاضی به متهمان یادآور شد که طراحی هواپیما نیز دچار مشکل بوده و در این شرایط نباید به هواپیما اجازه پرواز داده می‌شد.

در این جلسه همچنین تعدادی از شاکیان نیز از طولانی شدن روند رسیدگی به این پرونده گلایه کردند. یکی از آنها گفت: 6 سال از سقوط هواپیما و از دست دادن عزیزان‌مان می‌گذرد و هنوز پرونده به نتیجه روشنی نرسیده است. انتظار ما این است که زودتر تکلیف پرونده روشن و با مقصران برخورد شود.

براساس این گزارش، با پایان دفاعیات متهمان و اظهارات تعدادی از شاکیان، ختم جلسه اعلام شد و قرار است در جلسه دیگری به این پرونده رسیدگی شود.

منبع: hadese24
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین