پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:55 - 1395/01/18

ربیعی خبر داد

سند حمایت از زنان کشور تدوین می‌شود

وزیر کار با تایید شکاف بین دستمزد و قدرت خرید در طول سالهای اخیر، از تدوین سندی برای حمایت از زنان کشور خبر داد.

کارگرآنلاین: علی ربیعی در نشست صمیمانه بانوان مدیر و مشاورین امور بانوان وخانواده معاونتهای ستادی و سازمانهای تابعه، که روز گذشته برگزار شد از آنان خواست تا ظرف یکماه دیگر پیش نویس سند حمایت اجتماعی از زنان را آماده کنند.

وی توجه به زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست، زنان سالمند، افزایش تشکل های صنفی زنانه و مجوز فعالیت آنها، توجه به حوزه روابط کار و بازار کار زنان، تامین اشتغال و حمایت اجتماعی از زنان و گسترش آموزشهای فنی و حرفه‌ای و مهارتهای کارآفرینی زنان را از جمله موضوعات پیش بینی شده در این سند برشمرد و ابراز امیدواری کرد: پس از تدوین پیش نویس مذکور با هماهنگی معاونت امور زنان آن را در دولت مطرح کند.

ربیعی همچنین گفت که سال 95 سال مقابله با اجحاف صورت گرفته در حق کارگران به ویژه زنان کارگر خواهد بود.

وزیر کار در ادامه از آمار دو میلیون و 300 هزار نفری زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست تا پایان سال 93 خبر داد و گفت: از این تعداد تنها 200 هزار نفر تحت پوشش حمایتی هستند و تعداد اندکی هم تحت پوشش کمیته امداد قرار دارند.

وی با اشاره به اهمیت نقش زنان در جامعه اظهار کرد: وزارت کار به دلیل پوشش حدود 5 میلیون زن کارگری که در خانه ها، کارخانه ها و مجموعه های صنعتی مشغول کارند وزارتخانه ای زنانه به شمار می رود و در شرایطی که آمارها از وجود 15 میلیون شاغل رسمی و 7 میلیون شاغل غیر رسمی حکایت دارد وجود این تعداد کارگر زن و حقوق اجتماعی آنها با توجه به سختی کارشان قابل توجه است.

ربیعی از زنان تعاونگر، زنان معلول و زنان کارآفرین به عنوان دیگر زنان جامعه هدف وزارتخانه متبوعش نام برد و افزود: درست است که امنیت مقوله ای همگانی است ولی زنان به امنیت روانی بیشتری احتیاج دارند و تامین اجتماعی در امنیت روانی زنان ایرانی بسیار موثر است زیرا رها شدگی زنان و دختران در جامعه آسیبهای بسیاری به دنبال دارد.

وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت رفاه مسئول و متولی سلامت روانی زنان است، اظهار کرد: برخی زنان شاید به حمایت اجتماعی نیاز نداشته باشند ولی به حمایت روانی نیازمندند. متاسفانه اقدام زیادی در این خصوص صورت نگرفته و لازم است که گفتمان آن ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه فساد مالی زنان بسیار کمتر از مردان است، افزود: حضور زنان به سلامت اداری بیشتر کمک می کند چرا که زنان در امور اجتماعی رفتار سالمتری دارند و تعلقات آنها به کار از مردان بیشتر است.

به گفته ربیعی سیاستگذاری های معطوف به جنسیت باید تدوین شوند و ظرفیتها و توانمندیهای زنان و نقش تاثیرگذار آنها در ساختار اقتصادی و اجتماعی این ضرورت را ایجاب می کند.

وزیر کار به مشکلات زنان مستمری بگیر اشاره و بر ضرورت معطوف کردن بخشی از حمایتهای اجتماعی به آنان تاکید کرد.

به گفته وی وجود شکاف میان دستمزد و قدرت خرید در سالهای اخیر موجب شده تا بین مستمری بگیران و قدرت خرید 400 میلیارد تومان فاصله ایجاد شود.

در ادامه این مراسم دکتر وحیده نگین، مشاور امور بانوان و خانواده وزیر کار، بهترین راهکار بهبود وضع زنان در جامعه را اعتماد به توانمندی های زنان دانست.

وی گفت: در نگاه اسلام زن و مرد تفاوتی ندارند و اگر تفاوتی هست در وظایف و تکالیفی است که بر عهده دارند.

نگین افزود: شاید توانمندی‌های زنان در جامعه مورد بی توجهی قرار داشته باشد ولی امیدواریم که وضعیت زنان روز به روز بهبود یابد.

کاهش فساد با استفاده از مدیریت زنان

مشاور امور زنان و خانواده وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در ادامه خاطر نشان کرد: اگر اقتصاد ما شکننده شده برای آن است که فساد دامن‌گیر آن شده است لذا در شرایط کنونی شاید بیش از هر چیز به پاکدامنی اقتصاد نیاز داشته باشیم و یکی از عواملی که می‌تواند فساد را کاهش دهد استفاده از مدیریت زنان در تصمیم‌گیری ها و تصمیم سازی ها است.

به اعتقاد وی محیط های کاری همانگونه که به روش های عقلی و سودآوری مردانه نیاز دارد به روشهای عقلی و عاطفه ساز زنانه هم نیازمند است.

مشاور امور بانوان و خانواده وزیر کار در ادامه به تشریح برخی از اقدامات صورت گرفته در طول یکسال گذشته پرداخت و گفت:در یکسال گذشته کارگروههایی در حوزه اشتغال و تعاون و حمایت اجتماعی تشکیل دادیم و بسیاری از موضوعات در قالب این کارگروهها پیش رفته است.

وی گفت:برای اولین بار بحث مشاوره روانشناختی تحت پوشش بیمه تکمیلی وزارتخانه قرار گرفت که در حد یک ایده‌آل بود تا تمایل به استفاده از این مراکز بیشتر شود.

مشاور وزیر کار در پایان برگزاری همایش های متعدد در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی برای زنان کارگر را از دیگر اقدامات صورت گرفته عنوان کرد./ایسنا

 


 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین