پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:46 - 1396/02/19

پیش‌بینی ایجاد سالانه یک میلیون شغل در برنامه ششم

آغاز طرح پرداخت کارانه به کار‌فرمایان از هفته آتی

وزیر کار در نشستی با اصحاب رسانه از پرداخت کارانه به کارفرمایان تا سقف 200 هزار نفر از هفته آینده خبر داد و گفت: ظرفیت ایجاد یک میلیون شغل به طور سالانه در طول برنامه ششم توسعه کشور وجود دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، نشست خبری علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد و در این نشست برنامه ویژه اشتغال به تقسیم کار ملی برای اجرای سیاست تولید اشتغال در سال 96 را تشریح کرد.

ربیعی با اشاره به اینکه با وجود رشد خوب در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار افزایش بیشتر شغل در کشور باشیم،‌ اظهار داشت: در این نوع از رشد اقتصادی، اقتصاد کشور نمی‌توان کیفیت زندگی مردم را تغییر داد و بنابر این نیازمند اجرای سیاست‌های مدون برای افزایش اشتغال در رسته‌های پرتقاضای شغل هستیم.

وی افزود: افراد دهه 60 که جمعیتی بالغ بر 9 میلیون نفر بودند در دهه 80 وارد بازار کار شدند و به دلیل عدم پاسخگویی مناسب به این جمعیت برای ورود به بازار کار هم اکنون با انباشت نیروی کار مواجه هستیم.

ربیعی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با تأخیر وارد بازار کار شده‌‌اند،‌ گفت: سالانه 800 هزار نفر فارغ‌التحصیل دانشگاهی وارد بازار کار می‌شوند که این تعداد نیازمند مشاغل متناسب با رشته‌های خود هستند.

وزیر کار با تأکید بر اینکه پیچیدگی شغل هر روز در حال افزایش است، گفت: با توجه به تکلیف برنامه ششم توسعه کشور سالانه نیازمند 970 هزار شغل هستیم و این موضوع برای ما تکلیف شده است و با برنامه‌هایی که در آینده ارائه خواهد شد امکان ایجاد این تعداد شغل وجود دارد.

وی افزود: موضوع اشتغال به عنوان یک بحث مهم در حال پیگیری است و عوامل مختلفی از جمله سیاست‌های پولی و مالی در وضعیت بازار کار کشور اثرگذار هستند.

ربیعی گفت: به لحاظ اهمیت بحث اشتغال و همچنین شرایطی که در سال 96 و سال‌های بعد در حوزه اشتغال با آن مواجه هستیم، برای پاسخ به اشتغال جوانان نیازمند طرح‌های مکمل در کنار توجه و تمرکز بر رشد اقتصادی هستیم.

وی گفت: از دو، سه سال گذشته با روند پیچیدگی بازار اشتغال مواجه شدیم که طی سال‌های آینده نیز با این پیچیدگی مواجه هستیم، امروز جلسه مشترک شورای عالی اشتغال و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد و طرح‌های جدید در حوزه اشتغال مورد بررسی قرار گرفت.

وزیر کار تاکید کرد که اشتغال علاوه بر تمرکز بر سیاست‌های مالی، تولید، سرمایه‌گذاری، سیاست‌های پشتیبانی و سیاست‌های فقرزدایی، نیازمند طرح‌ها و سیاست‌های مکمل نیز است؛ چرا که امروز هم سیاست‌های کلان اقتصادی و هم سیاست‌های اجتماعی متأثر از پدیده اشتغال هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به جهش متقاضیان نیروی کار، اگر نتوانیم بین عرضه و تقاضای نیروی کار تعادل ایجاد کنیم، در آینده با آسیب‌پذیری‌های جدی مواجه خواهیم شد، چرا که امروز در دوره تاریخی از بازار کار قرار داریم.

* رونمایی از سامانه طرح کارورزی از شنبه آینده
ربیعی با اعلام این خبر که طرح کارورزی یکی دیگر از طرح های مدنظر برای ایجاد اشتغال است که در سال گذشته در سه استان گلستان، قزوین و کردستان اجرا شد، افزود: در راستای اجرای این طرح سامانه طراحی شده که از شنبه هفته آینده در سراسر کشور رونمایی می شود.
ربیعی تاکید کرد: تجربه اجرای این طرح در سه استان مذکور حکایت از آن دارد که 70 درصد افرادی که در قالب این طرح جذب بازار کار شدند توسط کارفرمایان در شغل خود ماندگار شدند.
وی گفت: دسترسی به سامانه طرح کارورزی از طریق سایت shteghal.mcls.gov.ir امکان پذیر است که در قالب این طرح فارغ التحصیلان دانشگاهی می توانند ثبت نام کنند که در صورت جذب توسط کارفرمایان در کارگاه ها 30 درصد از حقوق این افراد توسط دولت پرداخت خواهد شد.

* اختصاص کد اشتغال به بیکاران
وی شناسایی ظرفیت های خالی اشتغالزایی را یکی از برنامه های طرح اشتغال فراگیر دانست و تصریح کرد: با تمهیدات انجام شده به تمام بیکاران در سن کار کد اشتغال اختصاص می یابد که این طرح به صورت پایلوت در سال گذشته در استان لرستان اجرایی شد که در سال جاری به سراسر کشور تعمیم داده می شود.

ربیعی تاکید کرد: در حال حاضر حدود 800 هزار نفر در کاریابی های سراسر کشور ثبت نام کرده اند که با اختصاص کد اشتغال به این افراد مهارت های آنها، شغل مورد انتظار و همچنین منطقه مدنظر متقاضی شغل شناسایی می شود.

ربیعی در پاسخ سؤال فارس مبنی بر اینکه افزایش نرخ بیکاری در سال‌های گذشته به استناد آمارهای مرکز آمار ایران ناشی از چه مسئله‌ای بوده و چه عواملی منجر به افزایش تعداد بیکاران شده است،‌  گفت: در دو مسئله دچار مشکل بودیم یکی اینکه ظرفیت اقتصادی ایران در دهه 80 به دلیل عدم وجود ارتباط با سایر کشورها و رشد منفی اقتصاد و رکود مداوم وصعیت نامناسبی ایجاد کرد و باید بدانیم هر دوره تاریخ تا سه سال اثر خودش را بر اقتصاد کشور می‌گذارد و در این بار هم متعقدم که کیک اقتصاد ایران کوچک‌تر شد.

وی افزود: تغییر ذائقه مردم از مصرف داخلی به خارجی موجب شد تا زمینه‌های قاچاق کالا فراهم شود و وضعیت کسب و کار نیز نامناسب شود و اکنون نیز این فضای کسب و کار صورت مناسبی ندارد.

ربیعی تأکید کرد: افزایش مشارکت شاغلان و انباشت نیروی کار موجب شد تا تعادل بازار کار بر هم بخورد و به همین دلیل نتوانستیم به تقاضای موجود پاسخ داده و ظرفیت اشتغال‌زایی بیشتری ایجاد کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین