پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:41 - 1395/02/14

چند روز پس از علامت «واردات کالای مشابه داخلی مطلقا ممنوع» رهبری

تفاهم‌نامه ساخت کنتور هوشمند گاز کره‌ای با وجود داخلی‌سازی به امضا رسید

تفاهم‌نامه ساخت کنتور هوشمند گاز روز گذشته در حالی با کره‌ای‌ها امضا شد که ظاهرا کنتورسازان داخلی امکان ساخت کنتور هوشمند را در داخل کشور دارا هستند.

کارگرآنلاین:  در جریان سفر رئیس جمهور کره جنوبی به تهران و هیات همراه تفاهمنامه‌های مختلفی بین صنعت نفت ایران و مسئولان دولتی و شرکت های خصوصی کره ای منعقد شد.

از جمله تفاهم نامه‌هایی که روز گذشته بین ایران و کره امضا شد "تفاهمنامه همکاری شرکت گاز ایران و گروه «اس کی تلکوم» کره جنوبی" است که به منظور ساخت کنتور و سیستمهای اندازه گیری هوشمند امضا شده است.

مدیرعامل این شرکت کره‌ای در جلسه امضای تفاهمنامه با شرکت ملی گاز گفت که شرکت متبوعش به عنوان یکی از شرکتهای بزرگ دنیا در حوزه ساخت سیستم‌های اندازه‌گیری و کنتورهای هوشمند فعالیت می کند،دقت محصولات این شرکت در حوزه اندازه گیری بیش از ٩٨ درصد بوده و از سوی آزمایشگاه‌های بین المللی «صلاحیت عالی» دارد.

این گزارش حاکی است امضای تفاهمنامه ساخت کنتور هوشمند گاز با کره‌ای‌ها در حالی صورت می گیرد که کارخانه‌های تولید کننده کنتورسازی داخلی، توان ساخت کنتور هوشمند را در داخل کشور دارند.

بانگاهی به اخبار منتشر شده در رسانه های مختلف از جمله سایت روابط عمومی شرکت ملی گاز در سال های گذشته،به نظر می رسد مسئولان شرکت ملی گاز ایران پیام امسال که همان «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل» است را دریافت نکرده‌اند.

برای نمونه چند خبر را که در رسانه های مختلف از قول مسئولان سابق شرکت ملی گاز ایران در این زمینه منتشر شده است برای ملاحظه مسئولان فعلی شرکت ملی گاز مجددا منتشر می کنیم.

*آغاز ساخت کنتور هوشمند گاز در کشور

مدیرعامل سابق شرکت گاز استان تهران در تاریخ 30 مرداد سال 1390 اعلام کرد شرکت ملی گاز براساس قانون موظف شده است کنتور ملی و هوشمندی بسازد بر همین اساس ، ساخت این کنتور را به صورت آزمایشی به دو کنتور ساز مطرح کشور واگذار کرد.

وی با اشاره به این که هر یک از این دو شرکت، در حال ساخت پنج هزار دستگاه از این نوع کنتور هستند، کنترل مصرف، قطع گاز با لرزش زمین، نداشتن قابلیت دست‌کاری و قرائت کنتور از راه دور را از مهم ترین مزایای این کنتور برشمرد.

 این مقام سابق شرکت ملی گاز همچنین اعلام می کند قیمت هر کنتور هوشمند حدود 120 هزار تومان برآورد شده است.

*18میلیون کنتور گاز در کشور"هوشمند" می شود

مدیرعامل سابق شرکت ملی گاز ایران در آبان سال 91 در گفت و گو با خبرنگار سایت شانا (سایت اطلاع رسانی وزارت نفت) با بیان این که جلوگیری از سرقت و هدررفت گاز در شبکه، از مهم ترین اهداف اجرای طرح تعویض کنتورهای قدیمی و تبدیل به کنتور هوشمند است،می گوید:مرحله پایلوت این طرح برای مشخص شدن نوع کنتور هوشمند قابل استفاده در شبکه، از سال پیش آغاز شده است و سال آینده نیز پایان خواهد یافت.

وی با تاکید بر این که ساخت کنتورهای هوشمند گاز در داخل کشور انجام می شود، اظهار می کند:بامشخص شدن نوع کنتور، مرحله دوم که تعویض آنها خواهد بود، آغاز خواهد شد.

اوجی قابل قرائت بودن و قطع کنتورهای هوشمند گاز از مرکز را از جمله مزایای این طرح برشمرد و گفت:کنتورهای هوشمند به هیچ وجه قابل دست کاری نخواهند بود.

*کنتورهای گاز هوشمند می شود

در اردیبهشت ماه سال 1390 بهزاد بابازاده رئیس امور تکنولوژی اطلاعات مدیریت گاز رسانی شرکت ملی گاز ایران در همایش آشنایی با کنتورهای هوشمند گاز که در گرگان برگزار می شود، می گوید: نصب و راه اندازی کنتور هوشمند گاز در مرحله اول به صورت آزمایشی در شهر تهران برنامه‌ریزی شده است و در صورت موفقیت این پروژه، نصب آن به صورت کلان در سطح کشور به اجرا در خواهد آمد.

وی اضافه می کند:با استفاده از این کنتور می‌توان اطلاعات مورد نظر را از راه دور دریافت کرد و نیازی نیست تا مامور گاز به خانه‌های مردم برود و قرائت کند.

این مقام مسئول اظهار می‌کند: اطلاعات مندرج در کنتور به صورت هوشمندانه و آنلاین توسط سیستم‌5های مخابراتی به مرکز اطلاعات ارسال می شود و در سیستم ثبت شده و سپس در صورتحساب مشترکان درج می شود.

 

بابا زاده یکی از قابلیت‌های مهم این کنتور را عدم امکان دستکاری آن دانست و تصریح می کند کنتورهای هوشمند طوری طراحی و ساخته شده است که پس از نصب و را ه اندازی، دستکاری و معیوب کردن آنها امکان پذیر نبوده و هر گونه دستکاری و حتی ضربه به دستگاه را در سیستم حافظه خود ضبط می کند.

***

علی رغم این تحولات در صنعت داخلی کنتورسازی این روزها با حضور کره‌ای‌ها قرارداد خرید مشابه ساخت داخل به امضا می‌رسدف قراردادی که اخیر مقام معظم رهبری تاکید کردند: واردات کالای مشابه ساخت داخل «مطلقا ممنوع».

فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین