پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00006:00 - 1399/11/10

سیاست های دولت برای بازگرداندن سهام پالایشی یکم و دارا یکم

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها می‌توان به تعیین رئیس جدید سازمان بورس، سیاست های دولت برای بازگرداندن سهام پالایشی یکم و دارا یکم به رشد و خاموشی های برق در پی افزایش مصرف گاز در کشور اشاره کرد.

 همانطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند بازگشت بورس موقتی بوده و در سومین روز از هفته‌ای که گذشت روند رو به رشد بازار سرمایه متوقف شد.

مثبت شدن نمادهای دارا یکم و صندوق پالایش در اولین روز هفته با توجه به اعتراضات هفته‌های گذشته بود، که با یک اقدام مدیریتی سیاست‌گونه تا حدودی با مثبت شدن این نمادها، امیدها به بازار بازگشت و ارزش معاملات افزایش یافت.

صندوق پالایش روز دوشنبه (۶ بهمن) در حالی حدوداً ۲۰ درصد بالاتر از NAV خود معامله شد که سهام زیر مجموعه آن، با توجه به دامنه نوسان پنج درصدی، هنوز به اندازه این صندوق بالا نیامده و نوسان ده درصدی این صندوق فرصت رسیدن زیر مجموعه‌ها به آن را نمی‌دهد، پیشران اصلی تقاضا در این نماد به نوعی خاموش کردن اعتراضات سهامداران است که بقیه سهام بازار این محرک را ندارند.

محسن رضایی کارشناس بازار سرمایه در این باره به ایمنا گفت: رشد ۱۲۳۳ میلیارد تومانی ارزش معاملات دارا یکم و ۱۰۹۳ میلیارد تومانی نماد پالایش یکم نشان‌دهنده التهاب و نوسانات این روزها است و بسیاری از سرمایه‌گذارانی که از طریق این صندوق ضرر کرده بودند احتمالاً این روزها در حال فروش سهام خود هستند.

وی ادامه داد: روز سه شنبه (۷ بهمن) نماد پالایش یکم با رشد ۸.۷ درصدی حدود ۳۴ درصد بالاتر از NAV خود در حال معامله است، یکی از مهمترین دلایل این اختلاف محدوده دامنه نوسان صندوق‌های ETFدولتی نسبت به سهام موجود در سبد دارایی‌های آنهاست، عمده این سهم‌ها با دامنه نوسان پنج درصدی ، اما صندوق پالایش با دامنه نوسان ۱۰ درصدی معامله می‌شود، بنابراین سهامداران باید به NAV ابطال این صندوق‌ها توجه لازم را داشته باشند و دچار هیجانات مثبت و منفی نشوند حاصل از نوسانات قیمتی نشوند و به ارزش واقعی آنها توجه داشته باشند.

محمد هرورانی نیز روز چهارشنبه (۸ بهمن) در گفت و گو با ایمنا، اظهار کرد: مهم‌ترین خبری که بازار سرمایه در روزهای اخیر و آینده با آن رو به رو است، احتمال تصویب طرح افزایش تخفیف خوراک برای صنعت پالایشگاهی در جلسه سران قوا است که در صورت تأیید می‌توان خبر خوبی برای سهامداران صندوق پالایشی یکم باشد. از آنجا که این خبر، در بخش بهای تمام شده محصولات شرکت‌های پالایشی اهمیت بسیاری داشته و ارائه این تخفیفات می‌تواند موجب ارائه گزارشات ۹ ماهه جذابی شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به اینکه هنوز نرخ‌های شرکت‌های پالایشی ارائه نشده که بتوانند صورت‌های مالی خود را ارائه دهند، خبر تخفیف خوراک واحدهای پالایشی، احتمالاً از مهم‌ترین اخبار تعیین کننده در روزهای آتی خواهد بود که موجب بهبود گزارشات اعلامی این شرکت‌ها و رشد سهام فعال در این صنعت خواهد شد.

هرورانی افزود: سهامداران باید پیش از خرید در هر سهمی به خصوص سهام فعال در صنعت پالایشی، به این نکته که هر سهم را در چه قیمتی و با چه هدفی خریداری می‌کنند توجه داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنان NAV ابطال صندوق پالایشی یکم حدوداً ۷ هزار تومان و قیمت پایانی این سهم امروز ۹ هزار و ۲۷۵ تومان بوده است، بنابراین این سهم ۳۱ درصد بالاتر از ارزش خالص روز دارایی‌های خود معامله می‌شود و با توجه به رشد شارپی آن در روزهای اخیر بهتر است با تأمل بیشتری برای خرید این سهم تصمیم‌گیری شود.

مهدی رادان، کارشناس بازار سرمایه نیز در یادداشتی که رو پنجشنبه در اختیار خبرگزاری ایمنا گذاشت در این باره گفت: عملکرد چشمگیر گروه فرآورده‌های نفتی در این هفته را می‌توان تا حد زیادی به دستور رئیس جمهور در خصوص جبران زیان سرمایه گذاران در صندوق پالایش نسبت داد؛ اگر چه دغدغه ریاست جمهور در خصوص زیان ندیدن سرمایه گذارانی که به دولت اعتماد کرده‌اند ظاهر موجهی دارد، اما دستکاری آشکار در روندهای بازار از سوی مقام پاسدار قانون اساسی که مادر قوانین است جای بسی شگفتی دارد.

گذشته از آن مگر سرمایه گذاران در سایر گروه‌ها از روی بی اعتمادی به دولت سرمایه گذاری نموده‌اند که اکنون منابع تخصیص یافته به حمایت از بازار به سمت رشد قیمت در گوشه‌ای از بازار هدایت می‌گردد؟ از سوی دیگر ساز و کار این حمایت نیز از شفافیت کافی برخوردار نیست و مشخص نیست این حمایت از محل چه منابعی صورت می‌پذیرد.

معرفی رئیس جدید سازمان بورس

مهدی رادان با اشاره به اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در این هفته با رئیس جدید خود آشنا شد، گفت: دهقان دهنوی با سابقه فراوان در فعالیت بانکی و ناچیز در بازار سرمایه کرسی ریاست را بر عهده گرفت؛ اگر چه پیش داوری در خصوص عملکرد رئیس جدید که در ماه‌های پایانی دولت قبول مسئولیت نموده است اقدام مطلوبی نیست اما به نظر می‌رسد با وجود انبوه مدیران جوان و باتجربه در بازار سرمایه انتخاب شخصی از بازار رقیب (بازار پول) به ریاست بازار سرمایه حداقل وجهه خوبی نداشته باشد و بازار نیز استقبال چندانی از این انتخاب به عمل نیاورده و روز پس از اعلام نتیجه جلسه شورای عالی بورس را با شاخص منفی به پایان رساند.

گمانه زنی‌ها درباره دو برابر شدن یارانه پرداختی به مردم

یک عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی گفت: با مصوبه جدید کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، یارانه پرداختی به مردم حداقل دو برابر خواهد شد.

محسن رضایی این کارشناس بازار سرمایه گفت: از جمله اخبار مهم این روزها گمانه زنی‌ها در مورد افزایش یارانه‌ها و دوبرابر شدن حداقل مقدار آن است، از دیدگاه اقتصادی این نکته حائز اهمیت است که با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، آیا توان پاسخگویی و تأمین چنین هزینه‌ای را دارد.

وی افزود: همچنین بسیاری از اقتصاددانان معتقدند اثرات این افزایش، تورمی خواهد بود زیرا دولت این روزها شرایط مالی نا مساعدی داشته و دائماً با ابزارهای مختلفی از جمله انتشار اوراق مرابحه در حال تأمین مالی است، بنابراین افزایش یارانه‌ها بدهی‌های دولت را نیز افزایش می‌دهد که این موضوع اثرات منفی به بازار سرمایه مخابره می‌کند.

خاموشی برق در بخش خانگی در پی افزایش مصرف گاز

روز دوشنبه (۶ بهمن) سخنگوی صنعت برق با تاکید بر اینکه استان‌های شمالی کشور باید بیشترین صرفه‌جویی را داشته باشند، گفت: به دلیل افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری تا ۶۶۰ میلیون متر مکعب احتمال کاهش اختصاص سوخت به نیروگاه‌ها وجود دارد که فردا شب هر استانی که سوخت به نیروگاه شأن نرسد با خاموشی مواجه می‌شود.

هفتم بهمن ماه، برای اولین بار در میانه زمستان شاهد انتشار جداول خاموشی برنامه‌ریزی شده برق در کشور بودیم. این مسئله از محدود شدن سوخت نیروگاهی به دنبال رکوردشکنی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری بروز کرده است.

برای نخستین بار، عدد عجیب مصرف روزانه ۶۶۰ میلیون مترمکعبی گاز در بخش خانگی و تجاری، رکوردشکن شد و با تشکیل جلسه فوری ستاد مدیریت سوخت کشور در روز گذشته، تصمیم بر اعمال خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده جهت مدیریت شبکه برق و گاز کشور گرفته شد.

منبع: ایمنا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین