پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:53 - 1395/03/17

برخورد صورت‌گرفته با تخلفات بیمه مرکزی از اصل ماجرا غم‌انگیزتر بود

اقتصاددان کشورمان به روزنامه آفتاب یزد گفت: متأسفانه در جریان تخلف صورت‌گرفته در بیمه مرکزی نوع برخورد صورت‌گرفته حتی از اصل ماجرا غم‌انگیزتر و ناامیدکننده‌تر بوده است.

کارگرآنلاین: افشای فیش حقوقی چند ده میلیونی برخی معاونان بیمه مرکزی در فضای مجازی موجی از واکنش ها را در پی داشت. روزنامه آفتاب‌یزد در همین رابطه گفت و گویی با بهمن آرمان از اقتصاددانان کشورمان انجام داده است که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

 

درخصوص اتفاق اخیر در بیمه مرکزی به نظر شما افشای چنین تخلفاتی چه تأثیری در افکار عمومی دارد و برخورد صورت‌گرفته با متخلفان چقدر در جلب رضایت افکار عمومی مؤثر بوده است؟

 

در خصوص تخلفات صورت‌گرفته توسط برخی از مدیران بیمه مرکزی باید این نکته را اذعان کنم که متأسفانه این جریانات جدیدی نیست و همیشه وجود داشته، اما ابعاد ان برای عامه مردم پنهان بوده است. این ارقام عجیب و غریب برای کسانی که با ساختار اداره بنگاه‌های دولتی و شبه‌دولتی آشنا هستند، تازه نیست. البته بروز چنین تخلفات تأمل‌برانگیز و تأسف‌باری آن هم در شرایطی که در حال حاضر بسیاری از سرپرست خانوارها توان اداره کردن خانواده خود را ندارند، یک اتفاق تأسف‌بار و در حقیقت یک دهن‌کجی به کل جامعه بود. باید در نظر بگیریم رئیس بیمه مرکزی یک شغل دولتی به حساب می‌آید و از سوی دیگر شغلی است که ریسک بالایی ندارد و معمولاً باید حقوقی برای آن درنظر گرفته شود که مشابه حقوق هر مدیر دولتی دیگری باشد، البته به نظر من ارقامی که افشا شده، تنها بخشی از منابع مالی است که نصیب مدیران متخلف شده است؛ چراکه اصولاً امتیازات دیگری هم به مدیران دولتی تعلق می‌گیرد که در فیش‌های دولتی گنجانده نمی‌شود. واقعیت این است که برای یک شغل بدون ریسک و بدون دردسر ناشی از اداره کردن یک بنگاه اقتصادی چه معنایی دارد، حقوقی چند صد میلیون تومانی یا چند ده میلیون تومانی پرداخت شود، آن‌هم در شرایطی که دریافتی اکثر بازنشستگان ما پس از سال‌ها کار کردن کم‌تر از یک میلیون و پانصدهزار تومان در ماه است.

 

و اما نوع برخوردی که با این جریان صورت گرفت، چقدر قانع‌کننده بود؟

 

در این خصوص باید بگویم که متأسفانه در جریان تخلف صورت‌گرفته در بیمه مرکزی نوع برخورد صورت‌گرفته حتی از اصل ماجرا غم‌انگیزتر و ناامیدکننده‌تر بوده است. پس از افشا شدن حقوق‌های عجیب و غریب برخی از مدیران شاهد واکنش‌های غیرقابل‌انتظار از سوی برخی مسئولان بودیم، به عنوان مثال وزیر بهداشت در رسانه‌های گروهی اعلام کرد که در وزارت بهداشت، تنها 10 تا 12 نفر ماهانه بالای صد میلیون تومان دریافت می‌کنند، البته وزیر بهداشت پا را از این هم فراتر گذاشت و گفت در حق رئیس بیمه مرکزی جفا شده است، حال کسی نیست بپرسد در وزارت بهداشت یا در بیمه مرکزی چه شغل اداری وجود دارد که بخواهند چنین درآمدی برای مدیران آن در نظر بگیرند.

 

شما نوع برخورد صورت‌گرفته با جریان تخلف رخ‌داده در بیمه مرکزی را قانع‌کننده نمی‌دانید، با توجه به این مسئله فکر می‌کنید این نوع برخورد ناقص چه بازخوردی در جامعه داشته باشد؟

 

این‌گونه رفتارها باعث می‌شود مجموعه‌ای از بدبینی‌ها و نارضایتی‌ها در بطن افکار عمومی به وجود بیاید که این بدگمانی‌ها در برخی موارد بروز پیدا کند و حتی دردسرآفرین شود، به طور مثال وقتی شهروندان این‌گونه اتفاقات را می‌بینند در مقابل درخواست‌هایی مانند ضرورت صرف‌نظر کردن افراد متمکن از دریافت یارانه نقدی مقاومت می‌کنند؛ چراکه زمانی به آنها اعلام می‌شود یارانه حق شما نیست، آنها هم می‌گویند؛ نه، این پول نفت است و باید به ما پرداخت شود. به طور‌کلی این اقدام وزیر اقتصاد نمی‌تواند رضایت افکار عمومی را جلب کند، البته این‌نوع برخورد منوط به این جریان نیست، بلکه در چنین مواقعی هیچ‌گونه اقدام مؤثری صورت نگرفته است. باید بدانیم رویه عجیب پرداخت حقوق فقط در بیمه مرکزی وجود ندارد، بلکه به‌طور‌مثال دیده می‌شود که حتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به افرادی که اصلا حضوری در آن تشکیلات ندارند به عنوان مشاوره حقوق‌های کلان پرداخت می‌کنند. بنده خود شخصاً چندین بار این رویه را به مدیرعامل سازمان بورس، حتی به صورت کتبی منعکس کردم، اما هیچ‌گونه برخوردی با این‌گونه موارد اتفاق نیفتاد، مثلاً اگر حلقه اطراف وزرا را درنظر بگیریم، مشخص می‌شود که چندین نفر به عنوان مشاور با حقوق‌های کلان وجود دارند که اصولاً هیچ کاری انجام نمی‌دهند. اگر بخواهیم از تجارب شخصی خود در مورد مشاوران وزیران بگویم، به عنوان مثال، یکی از کسانی که بنده او را می‌شناسم به عنوان مشاور یکی از وزرا، انتخاب شد. بنده به رسم ادب پیام تبریکی به ایشان فرستادم، اما در کمال تعجب این فرد پاسخ داد که از قرار معلوم زمانی که حکم او به عنوان مشاور وزیر ابلاغ شده او به وزارتخانه رفته و درباره اتاق کار و نحوه همکاری پرس‌وجو کرده، اما به او گفته‌اند فقط حکمی به او داده‌اند تا محلی برای توجیه پرداخت‌های مالی خود داشته باشند.

فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین