پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00008:19 - 1395/03/27

سودجویان در کمین زیبایی بانوان ایرانی!

بخش عمده ای از بازار لوازم آرایشی ایران در اختیار افراد سودجو قرار دارد که با تولید غیر استاندارد و قاچاق محصولات آرایشی فقط به دنبال کسب سود و منفعت مالی هستند.

کارگرآنلاین: بیشتر محصولات بی کیفیت و قاچاق از کشورهای چین، کشورهای حاشیه خلیج فارس، هندوستان، ترکیه، تایلند وارد کشور می‌شوند و در ضمن این محصولات و همچنین سایر محصولاتی که به صورت زیر پله ای تحت عنوان برند‌های معتبر در ایران تولید می‌شوند به دلیل اینکه نظارتی بر واردات و همچنین تولید آنها نیست، بسیار خطرناک هستند.

 

 

در جنس‌های تقلبی، بی کیفیت و قاچاق هیچ گونه نظارتی بر محل تولید، مواد تشکیل دهنده و نحوه تولید صورت نمی‌گیرد، حتی اگر این محصول را کارخانه اصلی تولید کرده باشد وقتی به صورت قاچاق به داخل کشور وارد می‌شود مسئله حمل و نقل و نحوه نگهداری و توزیع آنها مطرح می‌شود.

 

قاچاق لوازم بی کیفیت که به صورت غیر استاندارد در خارج تولید می‌شوند نگرانی‌های جدی در مورد سلامت افراد ایجاد کرده است.

 

تولیدات داخلی حدود 20 درصد مصرف را پوشش می‌دهد و دلایل پایین بودن تولید داخلی لوازم آرایشی، به بحث تبلیغات گسترده محصولات خارجی در شبکه‌های ماهواره ای و همچنین قیمت بالای محصولات با کیفیت است.

 

از سوی دیگر برخی از محصولات داخلی دست کمی از نمونه‌های خارجی ندارند و حتی از برخی کالاهای تولیدی کشورهایی مانند هندوستان یا کشورهای اروپای شرقی یا غربی کیفیت بیشتری دارد.

 

این موضوع زمانی نگرانی به وجود می‌آورد که بدانیم زنان ایرانی در برابر زنان در خاورمیانه  خریدار یک سوم لوازم آرایشی در بازار خاورمیانه محسوب می‌شوند.

 

سهم برندهای معتبر اروپایی و امریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتماد‌تری هستند، به دلیل قیمت ‌های بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده می‌شود.

 

از سوی دیگر بعضا مشاهده می‌شود کالاهای سلامت محور به خصوص لوازم آرایشی و بهداشتی که در بازار کشور وجود دارد، با برچسب‌های تقلبی، به عنوان کالای اصل و برند عرضه می‌شود.

 

راهکاری فوری و سریع برای مقابله با قاچاق وجود ندارد و باید با تولید داخلی و با افزایش کیفیت مشتری را از خرید کالاهای خارجی منصرف کرد.

 

 

توانمند کردن تولید کننده داخلی یکی از راه‌های مقابله با قاچاق اقلام ارایشی- بهداشتی است.

 

وزارت صنعت و معدن نیز می‌تواند کمک هایی را به صورت تسهیلات ارزی با بهره‌های کم در قالب وام در اختیار تولید کنندگان قرار دهد تا آنها برای کیفیت محصولات خود را افزایش دهند.

 

اما مهمترین راهکار ایجاد فرهنگ سازی و کاهش مصرف لوازم آرایش در کشور است که هم با ارزش‌های عرفی و هم با آموزه‌های اسلامی منطبق است.

 

در واقع کسی منکر استفاده از لوازم آرایشی نیست و نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت اما باید با فرهنگ سازی سعی کنیم تا میزان استفاده از کالاهای آرایشی کاهش یابد.

 

همانطور که در آمار اعلام شد میزان استفاده از لوازم آرایشی در ایران در بین کشور‌های خاورمیانه  بسیار بالاست و این خود نیز بر مشکلات افزوده است. / نکته آنلاین

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین