پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:45 - 1395/04/15

نظارت بر صنعت بیمه با تکیه بر بیمه اتکایی یا توانگری مالی؟

احتمال داده می‌شود با تغییر در رأس مدیریتی صنعت بیمه کشور رویه این صنعت تا حدودی تغییر کند، زیرا امین، رئیس‌کل سابق بیمه مرکزی بر این باور بود که نظارت در این صنعت باید از اتکایی به سمت توانگری مالی پیش رود اما همتی همچنان بر بیمه اتکایی تأکید دارد.

کارگرآنلاین: صنعت بیمه در گذشته بسیار مغفول واقع شده و با وجود آنکه در دنیا به محصولات و صنعت بیمه توجه بسیاری می‌شود اما ضریب نفوذ صنعت بیمه در کشور بسیار پایین‌تر از معیارهای استاندارد جهان است.

صنعت بیمه نیز آن‌قدر گوشه‌گیر شده است که در پی انتشار فیش‌های نجومی حقوق اولین جایی که مورد هدف قرار گرفت، صنعت بیمه بود و رئیس‌کل بیمه مرکزی که بعد از سال‌ها توانسته بود در صدر هیئت‌های مذاکره‌کننده اقتصادی قرار بگیرد تغییر کند.

با وجود آنکه صنعت بیمه در دنیا در کنار نظام بانکی کشور قرار می‌گیرد اما در ایران صنعت بیمه آن‌چنان جایگاهی ندارد و همچون رئیس‌کل بانک مرکزی صندلی و جایگاهی در هیئت دولت ندارد.

با تغییر مدیریت در رأس صنعت بیمه مرکزی همتی که مدیرعامل بانک ملی بود جانشین محمدابراهیم امین شد، همتی در اولین اظهارنظر خود که تا حدودی بر نظارت نظام بانکی و بانک مرکزی انتقاد وارد کرد، اعلام کرد که نمی‌توان در صنعت بیمه دست از بیمه اتکایی کشید.

گفته همتی در حالی بیان شد که امین همواره بر توانگری مالی شرکت‌های بیمه تاکید داشت و این تأکید از سوی وزیر اقتصاد و دارایی مورد تائید قرارگرفته بود.

امین میزان فروش پرتفوی و ارائه خدمات شرمت های بیمه را با توجه به سرنوشت شرکت بیمه توسعه بر مبنای توانگری مالی قرار داده بود که راه زیادی برای به ثمر رسیدن آن باید طی می‌شد.

این موارد در حالی بیان می‌شود که امین برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی و ورود شرکت‌های بین‌المللی بیمه به صنعت بیمه کشور بر این عقیده بود که باید بیمه اتکایی از بیمه مرکزی جدا شود و شرکت‌های خارجی در این زمینه با مشارکت شرکت‌های داخلی فعالیت داشته باشند، که این گفته با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی و روند فعالیت نهادهای نظارتی و رگلاتوری کاملاً درست و صحیح است.

برخی از کارشناسان در رابطه با اینکه آیا همتی راه رفته امین را تغییر داده و همچنان بر بیمه اتکایی در نظارت تأکید خواهد داشت، بر این باورند در شرایط فعلی صنعت بیمه ایران توان جدایی از بیمه اتکایی و تکیه‌بر توانگری مالی را ندارد و به‌مرور زمان صنعت بیمه با نظارت و دقت بسیار رفته‌رفته می‌تواند توانگری مالی را جایگزین بیمه اتکایی کند.

در این رابطه نیز محمدرضا علی پور، مدیرعامل سابق بیمه ما در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی صنعت بیمه و اقتصاد کشور تکیه‌بر بیمه اتکایی برای نظارت بر صنعت بیمه بسیار مناسب‌تر از توانگری مالی است.

وی ادامه داد: در گذشته در رابطه با نظارت بر صنعت بیمه پیشنهاداتی اعلام شد که تنها یک پوسته بدون هدف و علم بوده که این موارد در پی ضعف علمی و رشد تعداد شرکت‌های بیمه و زیرمجموعه آن‌ها رخ داده است.

علی پور با بیان آنکه توانگری مالی بسیار خوب است اما باید در اجرا به مؤلفه های مهمی توجه شود، تاکید کرد: بیمه اتکایی به عنوان یک ابزار نظارتی، آن‌چنان استاندارد نیست اما به دلیل ضعف کارایی ابزارهای کنترلی دیگر نمی‌توان به یک‌باره از بیمه اتکایی در نظارت بر صنعت بیمه چشم پوشی کرد.

وی افزود: نیاز است بیمه از نظر کارشناسی تقویت شود و رشد کارشناسان، نظارت بر صنعت بیمه را تقویت خواهد کرد و این در حالی است که اکثر مدیران انتخابی در صنعت بیمه غیر بیمه‌ای بوده‌اند که این موضوع قصور دولت‌ها است.

مدیرعامل سابق بیمه ما یادآور شد: توانگری مالی معیار بسیار خوبی برای نظارت بر صنعت بیمه است اما باید از روش‌های نوین و استاندارد شده استفاده کرد و از سوی دیگر با توجه به جنس مالی کار بیمه باید نظارت‌ها و اطلاعات در این صنعت ارتقا یابد تا ابزار سنتی نظارت بر صنعت بیمه همچون اتکایی اجباری کنار گذاشته شود./میزان

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین