پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:59 - 1395/04/23

تکلیف سپرده‌گذاران موسسه میزان و سهام‌داران پدیده شاندیز روشن شود

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ضمن یادآوری سرگردانی سپرده‌گذاران موسسه میزان و سهام‌داران پدیده شاندیز، گفت: تکلیف این افراد هر جه سریعتر باید تعیین و روشن شود.

کارگرآنلاین: علی اکبری در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 23 تیرماه) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور، گفت: از دولت و مجلس برای مناطق محروم و کم‌برخوردار که حوزه انتخابیه من نیز در تعاریف قانونی مشمول آن است، در خواست می‌شود برای اجرای عدالت و جلوگیری از تشدید مهاجرت، طرح توازن منطقه‌ای و توزیع اعتبارات قانونی ماده 180 که در سال گذشته تخصیصی نداشت را حق مسلم مناطق محروم بدانند و در اجرای آن جدیت لازم را داشته باشند.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه تامین حداقل حق حیات لازمه امکان بقا در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته است، تصریح کرد: بسیاری از روستاهای حوزه انتخابیه برای تامین آب شرب با مشکلات اساسی مواجند و فصول گرم سال را با قطعی آب سپری می‌کنند.

وی افزود: در نقاط دوردست حوزه انتخابیه من، علاوه بر وضعیت نامساعد جاده‌های روستایی، وضعیت بهداشت و اورژانس نیز اسف‌بار است به طوریکه نبود آمبولانس کافی شرایط مشقت‌باری را ایجاد کرده است.

اکبری از تفاوت بسیار وضعیت اشتغال و بیکاری در پنج شهرستان حوزه انتخابیه‌اش با متوسط نرخ بیکاری خبر داد و گفت: با توجه به افزایش بیکاری، تهدیدی جدی برای کشور و منطقه ایجاد خواهد شد؛ در این راستا پروژه‌های نیمه‌ تمام واحدهای تولید سیمان سملقان و آلومینای جاجرم که به دلیل عدم اعطای تسهیلات معطل مانده، باید سریعا فعال و به بهره‌برداری برسند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآور شد: اجرای فاز دوم پروژه پتروشیمی خراسان فرصت مناسبی برای تقویت اشتغال منطقه است، بنابراین با توجه به اینکه مورد تصویب دولت قرار گرفته، باید هرچه زودتر عملیاتی شود.

وی ادامه داد: به رغم آنکه سند توسعه استان بر پایه کشاورزی و دامپروری استوار گردیده لکن نبود برنامه و عدم حمایت سالانه، وضعیت کشاورزی، دامداری و باغداری را تنزل داده است؛ در سال جاری باغات این منطقه به میزان 80 درصد دچار آسیب شد اما تاکنون هیچ برنامه حمایتی از سوی دستگاه‌های مربوطه ارائه نگردیده است.

اکبری ضمن یادآور گذشت یک ماه از خرید محصول گندم، گفت: تاکنون بهای گندم خریداری شده پرداخت نشده و خرید تضمینی محصول جو نیز متوقف است، محصول استراتژیک پنبه در انبار کشاورزان باقی مانده و کشت پنبه را به دلیل واردات و عدم خرید تضمینی محصول با مشکل مواجه کرده است.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی به ایراد مشکلات حوزه انتخابیه در حوزه راه، راه‌آهن، بندهای خاکی و سدهای ذخیره آب اشاره کرد و افزود: بیش از ده سال عملیات اجرای برخی پروژه ها می‌گذرد لذا وزارتخانه‌های راه‌ و شهرسازی، بهداشت و درمان و نیرو اقدامات ملی قابل قبولی را در دستور قرار دهند.

وی ادامه داد: پروژه چهار بانده کردن جاده جنگل گلستان به بجنورد که تنها محور باقی مانده آسیایی غرب به شرق است، نیازمند تخصیص اعتبار مناسب است. سدهای ذخیره آب نیز باید بهره‌برداری شود. وزیر راه و شهرسازی هم باید عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن گرگان- مشهد را هم که حلقه اتصال خراسان شمالی به دو استان هم‌جوار است را آغاز کند.

اکبری تصریح کرد: کل سرمایه موسسه میزان به بانک صادرات واگذار گردید لکن با گذشت زمان طولانی از استرداد وجوه سپرده‌گذاران امتناع می‌کند که این موضوع علاوه بر خسارات مادی، آثار زیان‌بار اجتماعی و روانی فراوانی در جامعه به جا گذاشته است.

همچنین سهامداران پدیده شاندیز نیز به دلیل عدم دریافت پاسخ روشن، دچار سرگردانی شده و به رغم وعده‌های مسئولان اقدامی در این زمینه صورت نگرفته بنابراین تقاضا می‌شود اقدام عاجلی از سوی دولت انجام گیرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: جمع کثیری از فرهنگیان حق‌التدریس و شرکتی به رغم سوابق طولانی خدمت آموزش، وضعیت نامناسبی از نظر معاش دارند که با توجه به آمار بالای این گرروه اجتماعی دولت و مجلس باید همکاری و مساعدت لازم را داشته باشند./خانه ملت

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین