پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:13 - 1395/04/24

نظام بانکی از تصدی‌گری صنعتی خارج شود/ آسیب اقتصاد از شکاف بالای دستمزدها با حداقل‌های زندگی

آسیب اقتصاد از شکاف بالای دستمزدها با حداقل‌های زندگی

یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه افزایش دستمزدها منجر به تورم در اقتصاد نمی‌شود بلکه با افزایش قدرت خرید رونق را افزایش می‌دهد،‌گفت: تا زمانی که نظام بانکی تفکر تصدی‌گری در صنعت و بنگاه‌ها را در سر می‌پروراند، نمی‌توان انتظار رقابتی سالم در اقتصاد داشت.

کارگرآنلاین: فرامروز توفیقی  با بیان اینکه دستمزد و افزایش آن بر خلاف برخی اظهارات منجر به تورم نمی‌شود،‌اظهار داشت:‌افزایش قدرت خرید کارگران و به دنبال آن گردش نقدینگی در کشور با مدیریت سایر عوامل اثرگذار بر اقتصاد منجر به رونق اقتصادی می‌شود.

وی افزود: تصمیم اخیر شورای پول و اعتبار برای کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی نه تنها منابع و نقدینگی را به سمت بنگاه‌ها و بخش تولید کشور سوق نمی‌دهد، بلکه واسطه‌گری‌ها را افزایش خواهد داد.

توفیقی با بیان اینکه باید دست بانک‌ها در حوزه تصدی‌گری صنایع بنگاه‌ها کوتاه شود،‌گفت: باید تفکر تصدی بانک‌ها در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی تغییر کند و به جای آن بانکداری اسلامی و عدالت‌محورانه جایگزین شود.

این کارشناس بازار کار معتقد است که بانکداری اسلامی منجر به افزایش رقابت و کاهش مشکلات ناشی از سودهای کلان بانکی است، گفت:‌ اگر بانک‌ها به جای بانکداری به بنگاه‌داری روی بیاورند قطعاً مابقی صنایع از گردانه رقابت خارج خواهند شد.

وی افزود: قطعاً‌ برای جبران مشکلات گذشته باید نگرش‌های قوانین بر اساس عدالت و مبانی اسلامی تغییر پیدا کند و سبد خانوار بر همین اساس مدیریت شود.

توفیقی درباره شکاف میزان دستمزدها و حداقل‌های تأمین زندگی خاطر نشان کرد: از سال‌های گذشته میزان افزایش دستمزدها کمتر از تورم واقعی در اقتصاد بوده و همین امر منجر به کاهش قدرت خرید و ایجاد رکود در اقتصاد شده است./فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین