پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:55 - 1395/06/10

در نشست «برررسی ابعاد رسانه‌ای المپیک ریو» عنوان شد

«عملکرد رسانه‌ها در المپیک می‌توانست بهتر باشد»

یک کارشناس رسانه معتقد است که امروز ذات المپیک رسانه‌ای شده است و دیگر رقابت‌های المپیکی تنها رقابت ورزشکاران نیست بلکه زورآزمایی رسانه‌هاست.

کارگرآنلاین: دهنادی که در نشست «برررسی ابعاد رسانه‌ای المپیک ریو ۲۰۱۶» سخن می‌گفت، اظهار کرد: ما از نیمه قرن بیستم با المپیک رسانه‌ای مواجه هستیم، چرا که این رسانه‌ها هستند که می‌توانند ورزشکاری را آماده شکست یا آماده برد کنند.

نشست «برررسی ابعاد رسانه‌ای المپیک ریو ۲۰۱۶» با حضور حمید قاسمی (مدیر رادیو ورزش)، سید مهدی هاشمی‌ (رییس فدراسیون تیراندازی)، دهنانی (کارشناس رسانه) و مسعود اسکویی (کارشناس - مجری) برگزار شد.

در این نشست که با حضور برخی از کارشناسان رسانه و خبرنگاران ورزشی همراه بود، به نقش رسانه‌ها در المپیک ریو پرداخته شد و تلاش شد تا به این پرسش که «آیا رسانه‌ها و خبرنگاران اعزامی آن‌طور که باید نقش رسانه‌ای خودشان را در این رویداد ورزشی ایفا کرده‌اند؟» پاسخ داده شود.

مباحثی همچون تاثیر رسانه‌ها بر شکل‌دهی افکار عمومی، تاثیر و نقش شبکه‌های اجتماعی در پوشش خبری المپیک ریو ۲۰۱۶، تربیت خبرنگاران تخصصی ورزشی و همچنین همکاری فدارسیون‌های ورزشی با رسانه‌ها از دیگر موضوعاتی بود که در این نشست مطرح شد.

حمید قاسمی، مدیر شبکه رادیو ورزش رویدادهای ورزشی را به سه بخش اتفاقات پیش از رویداد اصلی، رویداد اصلی و پس از رویداد اصلی تقسیم و اظهار کرد: رسانه‌ها در این سه بخش نقش اصلی و اساسی دارند. خیلی‌ها در المپیک ۲۰۱۶ ریو فضای کشور را المپیکی نمی‌دانستند و این فقط رسانه است که می‌تواند فضا را المپیکی کند.



او ادامه داد: ما در رادیو ورزش تلاش کردیم ویژه‌برنامه‌هایی را برای المپیک ریو تولید کنیم و همچنین در برنامه‌های تخصصی‌مان نیز به این موضوع پرداختیم. در همین راستا برای هر کدام از ورزشکاران حاضر در المپیک برای اولین بار یک آنونس تبلیغاتی تولید کردیم تا ذهن مخاطبان را پیش از رویداد اصلی آماده کنیم. اما تکلیف رادیو ورزش در حین المپیک تنها انعکاس رویدادها بود که به همراه سایر رسانه‌ها تلاش کردیم اتفاقات المپیکی را پوشش دهیم و از ظرفیت بالای رسانه‌ای المپیک بهره‌برداری کنیم.

قاسمی با اشاره به اتفاقاتی که پس از رویداد اصلی رخ می‌دهند، یادآور شد: پس از پایان المپیک مرحله تفسیر و تحلیل برای رسانه‌ها آغاز می‌شود، اما در این زمینه ظرفیت‌ها بسیار متفاوت است. چراکه برخی ممکن است نسبت به انتقادات پذیرا نباشند و برخی هم گوش شنوا دارند و از این نقدها برای بهبود عملکردشان استفاده می‌کنند.

مدیر رادیو ورزش یکی از چالش‌های بزرگ اهالی رسانه با فدراسیون‌های ورزشی را نارسیسم یا خودشیفتگی مدیریتی دانست و اظهار کرد: برخی از مدیران ورزشی به دلایل سوابقی که دارند و نتایجی که به دست آورده‌اند تصور می‌کنند که هیچ نقدی به آنها وارد نیست و حتی گاهی به دنبال منتقدین هستند تا جایگاه آنها را تخریب کنند.

او خاطرنشان کرد: البته از طرفی زبان ما اهالی رسانه گاهی در نقد بسیار تند می‌شود که ممکن است برخی از مدیران احساس ناخوشایندی پیدا کنند. من فکر می‌کنم باید میان اهالی رسانه و مدیران ورزشی به یک گفتمان مشخصی رسید. در حوزه‌ای مثل ورزش باید از ابعاد مختلف به موضع نگاه کرد تا بتوان به نتیجه رسید. نظر ورزشکار، مخاطب، رسانه، مدیران و ... بسیار مهم است برای اینکه بتوان به یک نتیجه مشخصی رسید، ولی در ورزش ما این نگاه‌ کمتر وجود دارد.

قاسمی همچنین درباره عملکرد خبرنگاران اعزامی به المپیک ریو، یادآور شد: قطعا عملکرد رسانه‌ها می‌توانست بهتر از این باشد. متاسفانه مشکلات زیادی در عرصه رسانه وجود دارد. برای مثال گزارشگران ما تنها در دو یا سه رشته خاص متخصص هستند و طبیعی است که به دلیل مشکلات مالی صداوسیما و مطبوعات نفرات کمی برای پوشش خبری این رویداد ورزشی بزرگ اعزام شدند. به هر حال فکر می‌کنم با این افرادی که فرستاده شد حداکثر کاری که باید صورت می‌گرفت، انجام شده است.

مدیر رادیو ورزش درباره حضور و تاثیر شبکه‌های اجتماعی در پوشش اخبار المپیک ۲۰۱۶ ریو، اظهار کرد: بحث شبکه‌های اجتماعی امروز بسیار جدی شده است که نه تنها در حوزه ورزش بلکه در بسیاری از حوزه‌های دیگر قابل بحث است.

او شبکه‌های اجتماعی را فرصت و تهدیدی برای رسانه‌های رسمی برشمرد و اظهار کرد: ما در المپیک ریو هم آثار مثبت و هم آثار منفی این شبکه‌ها را شاهد بودیم. فرصت‌ها همان سرعت بالای انتشار این شبکه‌هاست، اما انتشار اخبار کذب از تهدیدهای حضور این شبکه‌ها در عرصه اطلاع‌رسانی محسوب می‌شود. نمونه این اخبار کذب در المپیک ریو بسیار زیاد بود تا اندازه‌ای که برخی از جریان‌های شبکه‌های اجتماعی در خود کاروان‌های المپیکی هم موج ایجاد می‌کرد. کنترل شبکه‌های اجتماعی امری بسیار سخت است، چرا که از آنجایی که در این شبکه‌ها سانسور کمتر است با اقبال بیشتری از سوی مردم نیز مواجه است.

در ادامه این مراسم سید مهدی هاشمی (رییس فدراسیون تیراندازی) نیز در سخنانی به تاثیر حضور رسانه‌ها در المپیک ۲۰۱۶ ریو پرداخت؛ او ضمن تشکر از اهالی رسانه و از عملکرد آنها در المپیک ریو، اظهار کرد: رسانه‌ها در این دوره از المپیک نقش حقیقی خودشان را با بضاعتی که داشتند به خوبی ایفا کردند. در عرصه ارتباطات نقش رسانه‌ها بی‌بدیل است؛ چراکه می‌توانند در شکل‌گیری افکار عمومی جامعه بسیار تاثیرگذار باشند که نمونه آن را هم در فضای آرام و پرنشاطی که در دوران المپیک در جامعه حاکم بود، شاهد بودیم.


هاشمی ورزش را جایگاهی برای نشان دادن توانمندی‌های یک کشور برشمرد و اظهار کرد: برای حضور در عرصه‌های ورزشی چه از لحاظ ورزشی و چه از لحاظ رسانه‌ای نیاز به برنامه‌ریزی وجود دارد. اگر ما برای حضور در المپیک برنامه‌ریزی نداشته باشیم طبیعی است که اگر شب آخر میلیاردها دلار هم هزینه کنیم به نتیجه مطلوب نمی‌رسیم. در بحث رسانه هم این موضوع مطرح است، چرا که نمی‌توان یک شبه و بدون برنامه‌ریزی افکار عمومی را شکل داد.

رییس فدراسیون تیراندازی با اشاره به خبرنگاران تخصصی ورزشی، اظهار کرد: ما در بسیاری از رشته‌ها خبرنگار یا گزارشگر تخصصی نداریم و یک شبه هم نمی‌توان این خبرنگاران را تربیت کرد. خبرنگاران ورزشی باید قهرمانان داخلی و خارجی کشور را بشناسند، با رکوردهای آن رشته آشنا باشند و قوانین رشته‌های ورزشی که در آن حوزه فعالیت دارند به خوبی بدانند چرا که پوشش خبری اتفاقات المپیکی نیاز به قدرت تحلیل و اطلاعات زیاد دارد.

او متذکر شد: اگر به عنوان مثال ۱۴ رشته المپیکی داریم، باید برای این ۱۴ رشته خبرنگار و گزارشگر تخصصی تربیت کنیم. اگر امروز این موضوعات را مطرح می‌کنیم برای این است که بتوانیم در المپیک ۲۰۲۰ یا مسابقات آسیایی که پیش رو داریم این کارها را انجام دهیم. از طرفی اگر رسانه‌ها هم به جایگاه و موضوعیت خودشان آگاهی نداشته باشند نمی‌توانند افکار عمومی را شکل دهند.

هاشمی در ادامه سخنانش خطاب به خبرنگاران، اظهار کرد: از شما درخواست می‌کنم اگر بسیاری نسبت به شما بی‌توجهی داشته‌اند چه از سوی ورزشکاران و چه از سوی دیگران، شما مسئولیت‌تان را فراموش نکنید و به تلاش‌تان ادامه بدهید. امیدوارم در آینده نتایج بهتری را با داشتن یک برنامه خوب بتوانیم به دست آوریم.

رییس فدراسیون تیراندازی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه مدیران فدراسیون‌های ورزشی به انتقادات خبرنگاران هیچ توجهی نشان نمی‌دهند و پس از المیشک دیگر کسی دنبال تحلیل و تفسیر نیست، اظهار کرد: نشست‌های مطبوعاتی در دستور کار ما است، اما کمیته فنی فعلا به دلیل مرخصی‌های بعد از المپیک هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

او درباره حضور شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آنها در پوشش اخبار المپیک ۲۰۱۶ ریو، اظهار کرد: من بارها شاهد بودم که هنوز حرف‌هایمان کامل منعقد نشده است که خبر در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود. متاسفانه به همین دلایل یکسری اطلاعات نپخته‌ای منعکس می‌شود که باعث ایجاد اخبار کذب نیز می‌شد. فکر می‌کنم باید بیش از آنکه به سرعت و کمیت اخبار شبکه‌های اجتماعی توجه کرد باید کیفیت آنها را بیشتر مورد توجه قرار داد. در رسانه‌های رسمی جنبه‌های ارزشی و حرفه‌ای کار رسانه بیشتر مطرح است ولی در شبکه‌های اجتماعی این اتفاق نمی‌افتد.

همچنین دهنادی (کارشناس رسانه) نیز در سخنانی یادآور شد: ما از نیمه قرن بیستم با المپیک رسانه‌ای مواجه هستیم، چرا که این رسانه‌ها هستند که می‌توانند ورزشکاری را آماده شکست یا آماده برد کنند.

او با بیان اینکه امروز ذات المپیک رسانه‌ای شده است، به فقدان سیاستگذاری‌های رسانه‌ای اشاره و اظهار کرد: دیگر رقابت‌های المپیکی تنها رقابت ورزشکاران نیست بلکه زورآزمایی رسانه‌هاست. ما احتیاج به مدیریت راهبردی شکست داریم و باید بتوانیم برای خبرنگاران‌مان سیاستگذاری کنیم که در صورت برد، شکست، بحران، پناهندگی و سایر اتفاقات واکنش‌های مناسبی نشان دهند.

دهنادی همچنین با اشاره به اتفاقاتی که برای بهداد سلیمی افتاد، اظهار کرد: تیم‌های ورزشی‌مان احتیاج به مشاور رسانه‌ای دارند که نگذارند شبکه‌های اجتماعی روحیه ورزشکاران را تحت تاثیر قرار دهند. ما نیاز داریم برای المپیک آینده تیم‌های رسانه‌ای کاربلد که جریان‌سازی رسانه‌ای را بشناسند، حضور داشته باشند.

در پایان مراسم، سرپرست فرهنگسرای رسانه نیر در سخنانی کوتاه از برنامه‌های این فرهنگسرا برای برگزاری دوره‌های تربیت خبرنگاران تخصصی ورزشی خبر داد.

به گزارش ایسنا، در این نشست از مدیر روابط عمومی کمیته ملی المپیک نیز دعوت شده بود که حضور پیدا نکرد.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین