پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:58 - 1395/06/29

سرای ایرانی، پوششی برای فروش کالای خارجی!

مشخص نیست یک مجموعه تجاری چگونه موفق به دریافت مجوزهای لازم برای فروش گسترده کالاهای خارجی با نام سرای ایرانی شده است و چرا کسی به این عمل ضد اقتصاد مقاومتی رسیدگی نمی‌کند؟

کارگرآنلاین: اقتصاد مقاومتی کلید واژه اصلی امسال است، هم از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام شده است و هم نیاز اصلی کشور است. یک اقتصاد درون زا و متکی بر تولید داخلی، در مقابل هر تحریم و مانعی ایستادگی می‌کند.

برای رسیدن به این اقتصاد، نیاز به تشویق مردم برای خرید کالای تولید داخل است و اگر در یک حوزه، کالای ایرانی وجود ندارد، کالای خارجی مونتاژ شده در ایران بر کالای صد درصد خارجی اولویت دارد و در نهایت کالای خارجی با مبداء کشورهای غیر متخاصم با جمهوری اسلامی بر کالای خارجی تهیه شده از این کشورها، برتری دارد. با این مثال خرید محصولات شرکت های ایرانی مانند XVESION بر خرید همان محصول از LG برتری دارد و خرید کالا از شرکت اسنوا بر خرید از دو شرکت قبلی ارجح است. از سوی دیگر خرید یک کالای ژاپنی یا مالزی و تایوانی بر خرید مشابه آن اما آمریکایی ارجح است زیرا پول مردم ایران نباید خرج تقویت آمریکا شود.



ایجاد یک موج فرهنگی برای خرید کالای داخلی، دو مؤلفه دارد، یکی فرهنگ سازی برای خرید کالای داخلی و دیگری عرضه گسترده کالاهای داخلی. در این میان مراکز خرید بزرگ نقش مهمی در این کار دارند زیرا در این مراکز، کالاها به شکلی جذاب نمایش داده می شوند و فروشندگان با زبانی مناسب مردم را به خرید جنسشان تشویق می‌کنند. حال اگر اولویت با عرضه کالاهای داخلی باشد، مردم هم رغبت بیشتری برای خرید حاصل دست کارگران ایرانی پیدا می کنند.

«سرای ایرانی» یا سرای خارجی؟
اخیرا در محل تلاقی 17 استان کشور، قم، در زمینی با مساحت مناسب و همراه با حجم عظیم تبلیغات تلویزیونی، مجتمعی با نام «سرای ایرانی» شکل گرفته است. نام این مجتمع، این تصور را در ذهن ایجاد می کند که اینجا محلی مناسب برای عرضه کالای ایرانی است و مردم ایران، با حضور در این سرای ایرانی، می توانند از دسترنج تولیدکنندگان ایرانی برخوردار شوند.

متاسفانه در سرای ایرانی بیش از کالاهای ایرانی، کالای خارجی یافت می شود. شاید پاسخ دست اندرکاران این مجموعه این باشد که در این مجموعه انواع فرش و مبلمان ایرانی عرضه می شود اما باید به ایشان گفت که فرش و مبلمان که در ایران، اکثرا ایرانی است اما این کالاهای دیگر است که اکثرا خارجی آنها به مردم ارائه می شود.

به عنوان مثال در زمینه گوشی تلفن، شرکت های داخلی تولیدات بسیار مناسب با کیفیت خوبی دارند یا تولیدات مونتاژی خوبی وجود دارد اما در این مجموعه تنها یک مارک گوشی تلفن گیگاست شرکت زیمنس که نقش مهمی در انجام تحریم های غیر انسانی علیه ایران داشت عرضه می شود!



در زمینه تجهیزات آشپزخانه، به نظر می رسد دست اندرکاران مجموعه سرای ایرانی، عزم خود را بر ایرانی زدایی از این محصولات در سبد قابل عرضه به مردم جزم کرده اند زیرا اکثر برندهای عرضه شده، خارجی است و به عنوان مثال با اینکه محصولات پارس خزر در زمینه پلوپز و آرامپز یا زودپز وجود دارد، محصولات شرکت آمریکایی هاردستون در این فروشگاه به وفور عرضه می شود و خبری از محصولات ایرانی نیست.

کولر گازی هم از جمله محصولاتی است که حتی یک نمونه از محصولات شرکت اسنوا که تولیدات داخلی در این زمینه دارد، در آن بخش موجود نیست و مردم بین خرید محصولات صد درصد خارجی مختار هستند! البته کلمه اسنوا یا پارس خزر روی یکی از تبلیغات داخل محل عرضه سرای ایرانی وجود دارد اما دریغ از یک کولر گازی اسنوا یا پلوپز یا زودپز پارس خزر که در این سرای غیر ایرانی عرضه شود!



ارائه تسهیلات برای خرید کالای خارجی!
گام بعدی دست اندرکاران سرای ایرانی، ارائه تسهیلات و قسطی کردن خرید کالاهای خارجی است! با پرداخت 30 تا 50 درصد قیمت کالا، یک کالای صد درصد خارجی به خانه مردم می رود. حال مجسم کنید اگر اکثر این کالاها ایرانی بود و با همین درصد تسهیلات یا بیشتر که بانکها برای پرداخت آن اعلام آمادگی کرده اند، این کالاهای ایرانی بود که به خانه مردم می رفت!
به نظر می رسد باید هر چه زودتر به این مجتمع تذکر لازم داده شود که یا حداقل 80 درصد کالاهای خود را ایرانی عرضه کند یا مجوز استفاده از نام «سرای ایرانی» از ایشان گرفته شود  زیرا نام سرای ایرانی، لایق جایی است که اکثر کالاهای آن ایرانی باشد!/قم نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین