پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:17 - 1395/07/25

مطهری با اشاره به مصوبه امروز مجلس مطرح کرد،

احتمال ورود مینو خالقی به مجلس

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که مصوبه امروز نمایندگان در مورد استفساریه قانون انتخابات مجلس احتمالا زمینه ورود مینو خالقی را به مجلس فراهم می‌کند.

کارگرآنلاین: علی مطهری با اشاره به تصویب استفساریه قانون انتخابات مجلس مبنی بر اینکه شورای نگهبان نمی‌تواند پس از اعلام صحت انتخابات، صلاحیت منتخب را رد کند، اظهار کرد: پیش از این شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایراد گرفته بود و گفته بود در قسمتی از آن ابهام وجود دارد که آن ابهام برطرف شد. همچنین شورای نگهبان در بخش دیگری گفته بود این مصوبه برخلاف اصل 99 قانون اساسی و تفسیر آن است.

وی افزود: کمیسیون شوراها در بررسی مجدد این استفساریه که از سوی شورای نگهبان اعاده شده بود این دو ایراد را رفع کرد؛ هم رفع ابهام شد و هم اضافه شد که با توجه به قانون مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب 78 که در آن تصریح شده هر رد صلاحیتی باید فرصت اعتراض داوطلب و پاسخ شورای نگهبان را داشته باشد، شورای نگهبان می‌تواند درباره صحت انتخابات یک حوزه اظهار نظر کند و طبیعتا بعد از انتخاب یک کاندیدا به وسیله مردم امکان رد صلاحیت وجود ندارد و اگر مدرک جدیدی هم پیدا شده باشد، طبق ماده 30 قانون آئین نامه داخلی باید به مجلس ارسال شود تا در زمان بررسی اعتبارنامه‌ها به آن رسیدگی شود.

مطهری با تاکید بر اینکه اصلاحات اعمال شده در این استفساریه با حضور نماینده شورای نگهبان در کمیسیون شوراها انجام شده تاکید کرد: این احتمال وجود دارد که مصوبه امروز مجلس به تایید شورای نگهبان برسد اما اگر شورای نگهبان هم این مصوبه را رد کند قاعدتا مجلس بر نظر خود اصرار می‌کند و مصوبه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع خواهد شد.

نائب رئیس مجلس درباره اینکه آیا با تصویب این استفساریه زمینه ورود مینو خالقی به مجلس فراهم می شود یا خیر؟ گفت: البته این مصوبه ناظر به آینده است و صرفا به خاطر موضوع خانم خالقی نیست ولی احتمالا مشکل ایشان را هم حل می‌کند.

وی در پایان اضافه کرد: حقوقدانان می‌گویند همیشه استفساریه عطف به ماسبق می‌شود زیرا قانونگذاری جدید نیست بلکه همان قانون قبلی است و فقط برداشت جدیدی از آن صورت می‌گیرد لذا این مصوبه هم به طور خودکار عطف به ماسبق می شود و احتمالا زمینه ورود خانم خالقی به مجلس را فراهم می‌کند.
منبع: ایسنا

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین