پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00016:59 - 1395/08/09

هشدار نسبت به عدم استقلال اتحادیه ها و اتاق های تعاون

تناقض لایحه اصلاحیه قانون تعاون با اسناد بالادستی

عضو شورای رقابت گفت: اصلاح قانون بخش تعاونی درحالی تقدیم مجلس شده که پارلمان بخش تعاون و نماینده بخش غیردولتی و نیز فعالان بخش اقتصاد تعاونی در تدوین و نگارش لایحه اصلاح قانون تعاون هیچ نقشی نداشته اند.

به گزارش کارگرآنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، محمد جلیلیان عضو هیات رئیسه اتاق تعاون ایران ضمن اشاره به سیطره دولت در لایحه اصلاحی قانون بخش تعاون اقتصاد، اظهار داشت: در این لایحه  از نظرات کارشناسی و تخصصی اتحادیه ها همچنین اتاق تعاون ایران که براساس قوانین موجود از آن به عنوان نماینده رسمی بخش تعاون در مجامع داخلی و خارجی یاد می شود استفاده نشده و این در صورتی است که استراتژی اقتصاد دولت واگذاری امور اقتصادی به خود مردم است که اصولی ترین راهبرد در شرایط فعلی است.

وی ادامه داد: افزایش دخالت دولت در امور مدیریتی و برگزاری مجامع تعاونی ها مغایر با سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و نیز بند (ج) ماده 124 برنامه پنجم توسعه بوده که متاسفانه در بخشی از مواد این لایحه مشاهده می شود. از سوی دیگر نادیده و کم رنگ کردن نقش مرکز داوری اتاق تعاون ایران با ایجاد شورای صیانت به نحوی که با استقرار آن اهرمهای شبه قضایی و تهدیدات و اختیارات بی حد و حصر آن از نظر روحی و روانی به جای جذب مردم به بخش و تقویت آن موجبات فرار و پراکندگی متقاضیان و داوطلبان جدید و دوری فعالان اقتصادی اجتماعی و فرهنگی با سابقه را از بخش فراهم خواهد آورد.

جلیلیان به پیچیدگی و مبهم بودن مفاد این لایحه برای جامعه هدف اشاره کرد و گفت: عدم رعایت اصول قانون نویسی، پیچیده، مبهم و غیر قابل فهم بودن مفاد لایحه برای جامعه هدف، به نحوی که امکان یک برداشت صحیح منطقی و جامع بدون ایجاد شبهه و سوالهای متعدد از جمله ارجاع مواد به مواد دیگر، عدم طبقه بندی فصل بندی لایحه به طور صحیح و نیز وجود تناقص مواد با یکدیگر که از آن سلب شده، در این لایحه مشهود است.

عضو هیئت رئیسه اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: گفتنی است، لایحه اصلاح قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی در اجرای بند (ح) ماده (9) قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در مرداد ماه سالجاری تقدیم مجلس شورای اسلامی شد که تهیه و تدوین محتوای لایحه جدید ارائه شده به مجلس شورای اسلامی که در تضاد آشکار با روح تعاون است.

وی به عدم مشارکت اتاق تعاون ایران به عنوان پارلمان بخش تعاون و نماینده بخش غیردولتی و نیز فعالان بخش اقتصاد تعاونی در تدوین و نگارش لایحه اصلاح قانون تعاون اشاره کرد و ادامه داد: اخلال در فعالیت و ایجاد بار مالی برای تعاونی های مصرف، مسکن و اعتبار کارکنان دولت با موظف کردن اعضای هیات مدیره آنها موضوع تبصره5 ماده 39 لایحه اصلاح قانون تعاون از نکات مهمی است که در این لایحه گنجانده شده است.

جلیلیان با بیان اینکه این لایحه، لایحه دستورالعمل ها و آئین نامه هاست، تصریح کرد: وجود بیش از 30 مواد ارجاعی در این لایحه به آیین نامه و دستور العمل که تهیه و ابلاغ آن آیین نامه موجب طولانی شدن فرآیند اجرای قانون و اعمال نظر کارشناسان وزارت تعاون، کار ور فاه اجتماعی را فراهم خواهد آورد.

وی افزود: قابل توجه اینکه در تهیه و تنظیم آیین نامه ها و دستورالعمل های مندرج در لایحه 10 وزارتخانه و نهادهای مختلف دخالت خواهند داشت بنابراین به نظر می رسد لایحه مذکور، لایحه آیین نامه ها و دستورالعمل ها است نه لایحه اصلاح قانون تعاون که جامع کامل شفاف و تسهیل کننده باشد.

محمد جلیلیان عضو شورای رقابت افزود: احتمالا در صورت تصویب این لایحه آئین نامه های ضدرقابتی نوشته شود و در آن شرایط باید مرکز ملی رقابت برای ابطال برخی آئین نامه ها وارد شود.

این فعال بخش تعاون ورود وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحت عنوان شورای صیانت تجدید نظر به مسائل قضایی و محاکم که در گذشته مسبوق به سابقه ندانست و بیان داشت:  این شورا علاوه بر آنکه می تواند رای بدوی را نقض و تعدیل کند، حتی می تواند آن را هم تشدید کند همچنین وزارت می تواند خودش در این شورا شاکی و خودش هم به عنوان یک عضو در آن قضاوت کند و در مواردی که اتاق تعاون ایران متشاکی باشد به جای منتخب هیات رئیسه اتاق تعاون مذکور، عضو علی البدل منتخب وزیر در جلسات شرکت خواهد کرد.

وی افزود: استفاده از واژه ها و اصلاحات جدید و غیر متعارف در حوزه بخش تعاون از قبیل موسسات غیرانتفاعی، گروه تعاونی موضوع ماده 3 لایحه که بعید به نظر می رسد که حتی برگرفته از کشورهای تعاون خیز و یا اتحادیه بین المللی تعاون ICA بوده باشد، نیز از نکات بارز این لایحه است.

وی با اشاره به عدم استقلال اتاق های تعاون در این لایحه خاطر نشان کرد: در این لایحه استقلال اتاق های تعاون کاملا از بین رفته و علاوه بر وزارت تعاون، کار و  رفاه اجتماعی هیات وزیران نیز وارد تصمیم گیری تعاونی ها و اتاق های تعاون شده است. همچنین در لایحه فوق اصلاح قانون تعاون مصوب 1393 که استقلال نسبی بخش تعاون بالاخص اتحادیه و اتاق های تعاون و واگذاری تصدی گرها در آن پیش بینی شده بود، نادیده گرفته شده است.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین