پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:34 - 1395/09/22

تفاوت فاحش عملکرد دولت در برجام با خطوط قرمز نظام + جدول شروط نقض شده

از نقض شروط 9 گانه رهبرانقلاب در برجام تا ادعای کذب هماهنگی جزئیات مذاکرات با رهبری

رهبرانقلاب بارها در سخنان خود از عدم دخالت در جزئیات مذاکرات و ترسیم خطوط اصلی آن اشاره نموده اند. خطوط قرمزی که مهمترین آن شروط نه گانه پذیرش برجام توسط ایشان بود و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از آنان در همان ابتدای اجرای توافق توسط دولت رعایت نگردیده است.

به گزارش کارگرآنلاین، حجت الاسلام حسن روحانی از همان ابتدا با وعده حل مسئله هسته ای از طریق مذاکره با آمریکا پای به عرصه انتخابات گذاشت و پس از پیروزی در انتخابات تمام تمرکز خود را بر مذاکرات هسته ای معطوف کرد. مذاکراتی که همواره با نگاه خوشبینانه دولت همراه بود و دولتمردان نیز همواره حل تمام مشکلات کشور را منوط به نتیجه گرفتن آن میدانستند تا جاییکه حتی مسائلی همچون آب خوردن، ازدواج جوانان، محیط زیست و ... هم به حصول توافق هسته ای گره زده شد.

با این وجود برجام با تمام خلل و فرج آن و همچنین عدم رعایت خطوط ترسیم شده توسط رهبرانقلاب، مورد تصویب شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و رهبرانقلاب نیز پذیرش آن را منوط به رعایت ٩ شرط دانستند تا با رعایت آنان از خسارات احتمالی برجام جلوگیری نمود.

در ادامه و با آغاز رسمی برجام و عملکرد متقلبانه طرف های مقابل علی الخصوص امریکا و اعمال تحریم های مختلف به بهانه هایی همچون برنامه های موشکی و حقوق بشر، کارشناسان معتقد به نقض برجام طبق شروط نه گانه رهبرانقلاب بودند. اما دولت کماکان اعتقادی به نقض برجام نداشت و در مقابل بدعهدی های امریکایی ها از اهرمی به نام فشار ایمیلی استفاده می نمود.

حال و با گذشت کمتر از یکسال از آعاز رسمی برجام، آمریکا باردیگر دست به نقض عهدی دیگر زده و اقدام به تمدید ده ساله قانون ایسا نمود. اقدامی که باعث شد تا این بار دولتمردان نیز به نقض برجام توسط امریکا اذعان کنند و دیگر خبری از توجیه عهدشکنی های طرف مقابل به چشم نیامد.

با نقض رسمی برجام و پایان زودهنگام و نافرجام آن، حسن روحانی در سخنانی در دانشگاه تهران از رعایت تمامی خطوط قرمز در مذاکرات و همچنین هماهنگی جزء به جزء توافق هسته ای با رهبر انقلاب خبر داد.

این اظهارات در حالی بیان شد که رهبرانقلاب بارها در سخنان خود از عدم دخالت در جزئیات مذاکرات و ترسیم خطوط اصلی آن اشاره نموده اند. خطوط قرمزی که مهمترین آن شروط نه گانه پذیرش برجام توسط ایشان بود و همانطور که مشاهده می شود بسیاری از آنان در همان ابتدای اجرای توافق توسط دولت رعایت نگردید که حاکی از آنست برجام اجرا شده توسط دولت با شروط و ملاحظات رهبر انقلاب فاصله فراوانی داشته و دولت نمی تواند با شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و خسارات برجام به کشور و هزینه های تحمیلی اجرای این توافق خسارت بار از پاسخگویی به افکار عمومی فرار کند.

 

منبع:پایگاه ٥٩٨

 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین