پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00017:58 - 1395/09/28

رکود ملموس در حوزه مسکن و حمل و نقل ریلی

مجلس و دستگاه های نظارتی حقوق مردم را از وزیر راه و شهرسازی مطالبه کنند

سید مهدی هاشمی افزود: من فکر نمی کنم که اصلا آقای آخوندی برنامه اجرایی خاصی داده باشند و حرفهایی هم که در ارتباط با بحث مسکن و حمل و نقل زدند تقریبا می توانیم بگوییم یا اصلا اجرا نشده و یا عمده آن اجرا نشده است.
به گزارش کارگرآنلاین، اینکه چرا وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم عملکرد مناسبی نداشته است، پاسخ های متفاوتی از وعده های توخالی تا وزیر اشتباهی را به ذهن ها متبادر می کند چرا که خیلی از وعده های آخوندی وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی تنها در حد همان حرف مانده و شاید در برخی موارد هم کارهایی روی کاغذ صورت گرفته باشد ولی در عمل چیزی را عاید مردم چشم انتظار تحقق وعده ها به ویژه مستاجران برای اتمام پروژه های مسکن مهر نکرده است.
 
سال گذشته وزیر راه و شهرسازی به سبب همین عملکرد نامناسب در مجلس استیضاح شد اما توانست با دادن وعده های جدیدی که تحقق همانها هم سوال برانگیز است در مقام خود ابقا شود. این در حالی است که وعده هایی که وزیر در طول عمر دولت یازدهم برای اجرا داده است از جمله اتمام مسکن مهر در پایان سال 93 و پس از آن 94 و امروز هم 95 شاید بعدها 96 و 97 یا جایگزینی مسکن اجتماعی و مسکن امید به جای آن و از همه بدتر تلاش برای تثبیت اجاره بها و کمک به کاهش رکود در حوزه مسکن و نوسازی بافت های فرسوده هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.
 
اکنون مسئله تصادف قطار در هفت خوان سمنان بار دیگر سخن از سوء مدیریت و احتمال استیضاح وزیر را به میان آورده است. در همین خصوص خبرنگار پایگاه 598 با سید مهدی هاشمی، نماینده سابق شمیرات و اسلام شهر و رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس پیرامون وعده های بر زمین مانده وزیر راه و شهرسازی و نقد عملکرد این وزارتخانه به گفتگو نشسته ای انجام داده که متن آن را پیش رو دارید.
 
کنترل سوداگری در بخش زمین یکی از وعده های آخوندی، وزیر و راه و شهرسازی دولت یازدهم بوده است، این امر تا چه حدی محقق شده است؟
 
موضوع زمین و بحث کاربرد اصلی آن و مسکن برای عموم مردم از جمله وظایفی است که وزارت مسکن و شهرسازی مسؤلیت دارد که این حوزه را مدیریت و هدایت کند و در واقع تولیت آن را عهده دار است.
 
بسیاری از نیازهای مردم چه در حوزه مسکن چه در حوزه سرانه های عمومی که به نوعی خدمات مورد نیاز مردم است از طریق حوزه شهری پاسخگویی و تأمین می شود اما ما در این حوزه که بخشی از آن هم به شهرسازی برمی گردد خلع و مشکلات زیادی را داشته و داریم.
 
البته این در مناطق مختلف و شهرها و در کاربری های مختلف متفاوت است و یک چیزی هم نیست که بگوییم در یک مقطع کوتاهی این معضلات و مشکلات به وجود آمده باشد.
 
اما با توجه به اینکه آقای آخوندی هم تجربه در واقع قبلی وزارت مسکن و شهرسازی را داشته و هم در حوزه نظام مهندسی تجریه داشتند و به عبارتی در حوزه وزارت راه و شهرسازی این وظیفه را عهده دار بودند متأسفانه در این زمینه عملکرد مثبت و قابل قبولی را نداشتند و طبیعتا انتظار از ایشان بیش از این بوده است.
 
می توان گفت وزیر هیچ برنامه مشخصی راکه در این زمینه تولیت و مدیریت شده باشد در سطح کشور به خصوص کلان شهرها چه در موضوع مسکن و چه در موضوع شهرسازی و سرانه های مرتبط با آن ندارند که امیدواریم این امر به طور مشخص و روشن توسط دستگاه­های نظارتی مطالبه و پیگیری لازم را داشته باشد.
 
بفرمایید که اخذ مالیات از فعالیت­های دلالی در بخش مسکن، سامان دهی بازار اجاره و افزایش طول قرارداد اجاره که از وعده های وزیر راه و شهرسازی بود تاکنون چقدر به منصه انجام رسیده است؟
 
به هر حال این موضوع یک موضوع فرابخشی است که همه مسؤلیت اجراییش را وزارت راه و شهرسازی برعهده ندارد.
 
اما تولیت و مدیریت عالی آن را در سطح کشور طبیعی است که با وزارت راه و شهرسازی است که تا آنجا که من می دانم اقدام خاصی در این رابطه صورت نگرفته است.
 
یعنی اگر که شهرسازی یا سایر دستگاههای مربوطه هم در واقع به وظایف خودشان عمل نکرده باشند در واقع به نوعی پاسخگوییش با وزیر راه و شهرسازی است که نگاهش به این حوزه سیاست گذاری، هدایت، نظارت، پشتیبانی و پیگیری را داشته که تا آنجا که من می دانم اقدام خاصی صورت نگرفته است.
 
اتصال به شبکه‌های ریلی بین‌المللی به منظور عبور کالا و مسافر ترانزیت، توسعه زیر ساخت های دریایی برای رونق گردشگری دریایی، ایجاد خطوط تاکسی هوایی با کمک بخش خصوصی و افزایش بهره وری تا دو برابر وضع موجود حوزه ریلی در دوران وزارت آخوندی با توجه به وعده های داده شده، چقدر محقق شده است؟
 
در حوزه ریلی که من فکر می کنم حداقل ها هم صورت نگرفته و یا بسیار ناچیز بوده است و در حوزه هوایی و دریایی هم چیز محسوسی مشاهده نمی شود.
 
به نظر من در بحث ریلی که اولویت اصلی ما بوده و چه در بحث سایر حوزه های حمل و نقل، ما اقدام جدی را شاهد نبودیم در صورتی که باید حداقل در بحث ریلی سالانه بیش از هزار کیلومتر به شبکه ریلی مان اضافه می شد.
 
در بخش هوایی هم که قول هایی داده شده بود از جمله اینکه نوسازی ناوگان صورت بگیرد، هواپیماهای جدید وارد ناوگان شود که قول داده شده بود در سال جدید اولین فروندش بیاید ولی ما فقط شاهد این بودیم که یک هواپیما آمده و در فرودگاه تهران نشسته و همین و هیچ اقدام موثری دیگری انجام نشده است.
 
وعده های آقای آخوندی در آستانه انجام استیضاح قبلی در 14 مهر 1394 چقدر محقق شده است؟ (آمادگی ساخت یک میلیون مسکن در آینده، تصویب شدن وام 100 میلیونی ساخت مسکن در آینده و احداث ۷ فرودگاه بین‌المللی در اطراف تهران تا سال ۱۴۰۴)
 
من فکر نمی کنم که اصلا آقای آخوندی برنامه اجرایی خاصی داده باشند و حرفهایی هم که در ارتباط با بحث مسکن و حمل و نقل زدند تقریبا می توانیم بگوییم یا اصلا اجرا نشده و یا عمده آن اجرا نشده است.
 
در بحث مسکن هم باید گفت ایشان نه تنها از منتقدین به بحث مسکن مهر بود بلکه متعهد هم شده بود که مسکن مهر را تا پایان سال آینده به اتمام برساند و طرح مسکن اجتماعی را به عنوان طرح جدید دولت تدبیر و امید جایگزین طرح مسکن مهر کند. خوب آن بحث مسکن مهر که نه تنها در سال گذشته تکمیل نشد و نه تنها تعهدات دولت کاهش پیدا نکرد بلکه با تأخیری که ایراد گرفت عملا تعهدات دولت و همینطور هزینه تحمیلی به مردم چندین برابر افزایش پیدا کرد که داد مردم را در آورد.
 
همچنین طرح مسکن اجتماعی هم که در واقع تعهد و یکی از قول های جدی هم ایشان و هم ریاست محترم جمهور بود حتی در خود وزارت خانه هم جمع بندی نشد چه برسد به اینکه در دولت و یا در مجلس به تصویب برسد.
 
من فکر می کنم که مجلس و سایر دستگاههای نظارتی باید واقعا حقوق مردم و نظام را مطالبه کنند و اینطور نباشد که هرکسی در موقع اخذ رای اعتماد بیاید و وعده هایی را بدهد و وقتی که رای را از مردم و نمایندگان محترم مردم گرفت دیگر به فکر پاسخگویی آن نباشد.
 
به نظر من این یکی از موضوعات جدی است که به ویژه مردم و نمایندگان مردم باید این موضوع را (حالا مردم در پای صندوق های رای دوره ای خودشان) چه در ریاست جمهوری، چه در مجلس و چه در شورای اسلامی شهرها باید حرفشان را بزنند.
 
اما این فرصت فراهم است که نمایندگان مجلس هر موقعی که اراده کنند آن مطالبه را داشته باشند و فکر کنند تعهد آن ها به مردم آنقدر هست که این مطالبات به طور جدی پیگیری شود.
 
مجلس نهم متأسفانه در انجام پیگیری این موضوعات به ویژه از وزارت راه و شهرسازی کوتاهی کرد و مطالبات مردم را نتوانست و یا به هر دلیلی نخواست که به طور جدی پیگیری کند علی رغم اینکه وزیر راه و شهرسازی چند مرحله تحت استیضاح و اخذ سؤال قرار گرفت.
 
اما امیدوارم که مجلس دهم این کار قضا شده مجلس نهم را پاسخگو باشد و در واقع آن را به مردم با یک برخورد قاطع به ویژه در خصوص حوادث اخیری که اتفاق افتاده پاسخ دهد.
منبع: پایگاه 598
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین