پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00013:32 - 1395/10/01

آخرین اخبار وضعیت پدیده شاندیز از زبان مدیرعامل جدید

سرمایه‌گذار پدیده کیش شناسایی شده و قرارداد اولیه نیز با وی تنظیم شده، در حال حاضر کار تجهیز کارگاه و انتقال تجهیزات به کیش در حال انجام است.

به گزارش کارگرآنلاین:  سید محسن شوشتری ظهر امروز در نشستی خبری که در محل ساختمان اداری شرکت پدیده شاندیز برگزار شد، اظهار داشت: سرمایه‌گذار پدیده کیش شناسایی شده و قرارداد اولیه نیز با وی تنظیم شده، در حال حاضر کار تجهیز کارگاه و انتقال تجهیزات به کیش در حال انجام است.
وی بلوک A و B و اسکله تفریحی و ورزشی را بخش‌های اصلی قرارداد با سرمایه‌گذار جدید کیش خواند و مبلغ این قرارداد را 1200 میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: با اجرای این قرارداد اسکله مارینا، سینما و رینگ یخی و نمای مجموعه پدیده در کیش کامل خواهد شد. پروژه پدیده کیش به دلیل مقررات خاص مناطق ویژه نیز دچار مشکلاتی بود که با مساعدت مشاور رئیس‌جمهور حل شده و سرمایه گذار مربوطه، اقدامات اجرایی را هر چه سریع‌تر پیگیری و انجام خواهد داد.
 
شوشتری با اشاره به اینکه یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی بحث مشارکت مردمی است، تصریح کرد: در کشور تعداد پروژه‌هایی که با این حجم سهامدار شکل گرفته باشد کمتر از انگشتان دست است و از این لحاظ پدیده شاندیز با توجه به میزان بالای مشارکت مردمی از نمونه‌های بارز اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود. انتظار ما از دولت کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی است وگرنه نمی‌توانیم انتظار تخصیص بودجه دولتی برای حل مشکلات پدیده داشته باشیم.
 
وی ادامه داد: با مشکلاتی که برای پدیده به‌وجود آمد جنبه مشارکت مردمی در استان لطمه خورد و نیازمند بازسازی است. همه در وهله اول باید به پدیده از جنبه تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کنیم. دولت به لحاظ مشکلاتی که با آن مواجه است نمی‌تواند به ما بودجه جداگانه تخصیص دهد و ما این انتظار را از آنان نداریم. از طرف دیگر به‌دلیل لطماتی که برند پدیده خورده، نمی‌توان انتظار مشارکت مردمی داشت.
 
شوشتری با اشاره به سایر مشکلات برای تامین نقدینگی از جمله توقیف برخی حساب‌ها، بیان کرد: پدیده اسناد مالکیت دارد اما این اسناد تجمیع شده نیست، برای تجمیع این اسناد نیازمند رفع مشکلات جهاد کشاورزی، شهرداری، تامین اجتماعی و مالیات هستیم که از این حیث دچار مشکلاتی هستیم.
 
مدیرعامل جدید شرکت پدیده شاندیز عنوان کرد: متاسفانه قوانین تجارت در کشور ما دچار ضعف است. در تمامی کشورها زمانی که یک شرکت اقتصادی با مشکل مواجه می‌شود، دولت بدهی‌های آن شرکت را فریز خواهد کرد، در غیر این صورت هیچ راهی برای پرداخت بدهی‌ها وجود ندارد چرا که اگر پروژه راه نیفتد، هیچ شرکتی به طلب خود نخواهد رسید.
 
شوشتری با اشاره به برخی اقدامات انجام شده درباره پدیده از سوی هیئت‌مدیره خاطرنشان کرد: در زمینه بدهی‌های پدیده به نهادهای عمومی و دولتی، شهرداری مدعی طلب 948 میلیارد تومانی از شرکت پدیده است، پرداخت این مبلغ برای شرکتی که در حال حاضر برای پرداخت معوقات پرسنل خود با مشکل مواجه بوده، غیرممکن است، در جلسات متعدد نهایتاً شهرداری اعلام کرد 10 درصد از بدهی‌های این نهاد به صورت نقدی پرداخت شود، 10 درصد بدهی معادل 94 میلیارد تومان است که باز هم مبلغ زیادی است و در توان ما برای پرداخت نیست.
 
وی ادامه داد: در کمیسیسون اجرایی که به‌منظور حل مشکلات پدیده در ستاد تدبیر استان تشکیل شده با استفاده از قوانین میراث‌فرهنگی و گردشگری و با مساعدت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان مقرر شد مبلغ بدهی‌های پدیده به شهرداری 5 سال پس از راه‌اندازی هر بخش از پروژه در اقساط بلند‌مدت پرداخت شود، این مصوبه به شهرداری ابلاغ شده و منتظر پیگیری‌های بعدی و اخذ مجوزات و پایان‌کارهای لازم هستیم.
 
مدیرعامل جدید شرکت پدیده شاندیز همچنین در زمینه بدهی‌های این شرکت به سازمان امور اراضی وزارت جهاد کشاورزی نیز بیان کرد: ادعای امور اراضی طلب 740 میلیارد تومانی از پدیده است که با دفاعیات صورت گرفته تاکنون توانسته‌ایم به‌صورت قطعی 40درصد از این مبلغ کم شود و البته ما هنوز مدعی هستیم که 60 درصد باقی مانده باید لغو شود.
 
شوشتری در ادامه با اشاره به اینکه مشکل مهم بعدی بحث بدهی پدیده به میزان است، گفت: با مستنداتی که ارائه کرده‌ایم گفته‌ایم ما مبلغ 1200 میلیارد تومان بدهی مورد ادعا به میزان را قبول نداریم و به‌دنبال این هستیم تا بخش عمده این بدهی را کاهش دهیم و تخفیفات ارزشمندی کسب کنیم.
 
وی ادامه داد: در یکی از بندهای مصوبه 30 مرداد، بانک صادرات موظف به ارائه تسهیلات با کارمزد 18 درصد به پدیده برای پرداخت بدهی‌های میزان شده است که دریافت وام از بانک صادرات هم مستلزم اخذ پایان کار از شهرداری است و با انجام امور تامین وثیقه این فرآیند سریع‌تر انجام خواهد شد.
 
مدیرعامل جدید شرکت پدیده شاندیز در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگاری در زمینه وعده نماینده ارومیه برای راه اندازی اتاق مبادلات زیر نظر بورس تا ابتدای دیماه، بیان کرد: آقای قاضی‌پور 2 ماه پیش از پروژه بازدید داشته‌اند و در جلسه اخیر ایشان نیز که در پدیده حضور یافتند، مباحثی مطرح و سپس ایشان در یک تماس تلفنی با آقای فهیمی رئیس هیئت‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه مباحث را منتقل کردند و آقای فهیمی هم در رابطه با کارگزار و نرم‌افزار قول‌هایی دادند.
 
وی ادامه داد: مسئله این است که هر شرکتی چنانچه مشکلی نداشته باشد، می‌تواند به بورس وارد شود و این همه جلسه و مصوبه نیازی ندارد. اینکه جلسات متعدد برگزار می شود به این دلیل است که انتظار نگاه ویژه از جانب بورس داریم. اگر روال کار شرکت عادی بود که دوستان بورس در پذیرفتن این شرکت هنری نمی‌کردند. در شرکتی که پتانسیل عظیم 136 هزار سهامدار را دارد باید در راستا تحقق اقتصاد مقاومتی از مساعدت‌هایی بهره‌مند شود ولو اینکه موانع قانونی نیز وجود داشته باشد.
 
شوشتری ضمن یادآوری اینکه در حال حاضر وضعیت شرکت پدیده یک وضعیت بحرانی است، افزود: در شرایط بحرانی قوانین از روال عادی تبعیت نمی‌کنند، شرکتی که وضعیتش تاکنون به قول وزیر کشور 400 تجمع دربرداشته یک شرکت بحرانی است، مشکلات پدیده امروز تنها مشکل من و اعضای هیئت مدیره یا سهامداران نیست بلکه مشکل تمام مسئولان سه قوه است و باید به آن توجه شود.
 
وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در زمینه تغییر نماینده دولت در موضوع پدیده از وزرات کشور به معاون اجرایی رئیس‌جمهور گفت: در حال حاضر آقای دین‌پرست در معاونت امور اقتصادی وزارت کشور پیگیر کارها هستند و امیدواریم با پیگیری‌های ایشان مشکلات پدیده حل شود. در زمینه ورود آقای شریعتمداری به پرونده پدیده نیز با توجه به اینکه ایشان مسئول جانشین ستاد اقتصاد مقاومتی در استان هستند و بنده نیز پدیده را خارج از این چارچوب نمی‌دانم، ورود ایشان به پدیده را در صورت تحقق به فال نیک خواهیم گرفت.
 
شوشتری عنوان کرد: برای تخصیص نقدینگی از جانب بانک‌ها موظف به تامین وثایق هستیم که در این زمینه نیز دچار مشکلاتی از جانب شهرداری به لحاظ اخذ پایان‌کار بودیم و خوشبختانه پنج‌شنبه گذشته پاسخ لازم در رابطه با موضوع ارزیابی پروژه که باید به کارشناسان جهت ارزیابی میزان وثیقه ارائه می‌شد، تحویل شد تا مراحل تامین وثایق اتمام یافته و بتوانیم از تسهیلات بهره‌مند شویم.
 
وی اضافه کرد: پیگیری‌های ما در بحث کنسرسیوم به تشکیل یک جلسه با حضور بانک‌ها ختم شد و به‌منظور بررسی موضوع کنسرسیوم جلسه‌ای در تاریخ 2 آذرماه ترتیب داده شد که به‌دلایل نامعلوم این جلسه کنسل شد. این جلسه که قرار بود با حضور وزیر اقتصاد و دارایی، آقای شریعتمداری و مدیران بانک‌ها وغیره برگزار شود متاسفانه لغو شد و من احتمال می‌دهم که لغو جلسه به این موضوع مرتبط باشد که شاید بانک مرکزی راهکار دیگری برای تامین نقدینگی پروژه در نظر گرفته باشد و یا بخواهد ساختار کنسرسیوم را اصلاح کند.
 
وی مدیران بانک‌های دعوت شده به جلسه دوم آذرماه را مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، ملت، سپه، صنعت و معدن، رفاه و کارگران و گردشگری عنوان کرد و اظهار داشت: پیگیری‌های خوبی در این زمینه انجام شده، در جلساتی که با دوستان وزارت اقتصاد و دارایی داشتیم متوجه اطلاعات ناقص موجود در این زمینه شدیم که جلسات سبب اصلاح اطلاعات آنان شد.
 
مدیرعامل جدید شرکت پدیده شاندیز در زمینه کارت زرد وزیر کشور در مجلس به‌خاطر پدیده گفت: وزیر کشور به ناحق در موضوع پدیده کارت زرد گرفت چرا‌که ایشان در این زمینه اختیارات اجرایی ندارد و این اختیارات متوجه وزارت اقتصاد و دارایی است.
 
شوشتری همچنین در زمینه برگزاری جلسه‌ای ویژه با حضور رئیس‌جمهور برای حل مشکلات پدیده در جریان سفر ریاست‌جمهوری به مشهد، تصریح کرد: من در جریان این جلسه نیستم اما می‌دانم اگر قرار بود چنین جلسه‌ای برگزار شود از دو هفته قبل به ما اطلاع داده می‌شد، البته ما گزارشاتی از طریق استانداری به آقای نهاوندیان ارائه کرده‌ایم که خوشبختانه با مساعدت و پاسخ رئیس‌جمهور، نهاوندیان مسئول پیگیری درخواست‌ها شدند. همچنین در جریان بازدید خانم مولاوردی ایشان را نیز در جریان مشکلات قرار دادیم و در نامه‌ای نیز مشکلات را به آقای جهانگیری منتقل کردیم و در تمامی این مکاتبات خواسته ما اجرای مصوبات 30 مردادماه بوده است.
 
مدیرعامل جدید شرکت پدیده شاندیز در ادامه همچنین درباره پرداخت وجوه معسرین گفت: باید هر‌چه سریعتر نقل و انتقال سهام را عملیاتی کنیم، عدم وجود نقدینگی و موانع قانونی به‌گونه‌ای است که نمی‌توان پولی به معسرین پرداخت کرد و تاکید استاندار نیز بر مبنای راه‌اندازی هر‌چه سریع‌تر اتاق مبادلات بوده است.
 
وی همچنین در زمینه بدهی پدیده به تامین اجتماعی و اداره ‌مالیات بیان کرد: رقم بدهی به این دو دستگاه جمعاً 100 میلیارد تومان است که برای ما یکسری موانع قانونی به‌وجود می‌آورد، ما درخواست بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی‌ها را داریم که براساس قوانین آنها یکی از این دو موضوع در استان قابل تحقق است و در این باره مقامات ملی باید از اختیارات قانونی خود استفاده کنند.
 
شوشتری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سئوال چرایی تغییر مدیر‌عامل باشگاه ورزشی پدیده عنوان کرد: آقای وطن‌خواه زحمات زیادی برای تیم کشیدند و ما احساس کردیم باید باشگاه تقویت شود بنابراین آقای برگی‌زر را به کمک تیم موجود فرستادیم.
 
وی ادامه داد: برخی می‌‌گویند بهتر است درآمدی که صرف تیم پدیده می‌شود در محل‌های دیگری هزینه شود که باید بگویم تشخیص این موضوع را بر‌عهده ما بگذارید. تیم پدیده پیشانی شرکت پدیده است و باید آن را حفظ کنیم. انتظار ما از تیم پدیده کسب سهمیه آسیایی است.
 
عملیات اجرایی در پروژه پدیده کیش از سرگرفته شد
 
مدیرعامل شرکت پدیده کیش نیز در این نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر تفاهم‌نامه ساخت و ساز پروژه پدیده کیش ما بین پدیده و سرمایه‌گذار در سه بخش A و B و اسکله تفریحی و ورزشی جزیره تبادل شده است.
 
سید امین متقی افزود: عملیات تحویل کارگاه و تجهیز آن توسط پیمانکار و آغاز ساخت و ساز از بخش‌های A و B نیز از مدتی پیش انجام شده است. در حال حاضر حجم عمده‌ای از زمین کارگاه تجهیز، ماشین آلات وارد زمین شده و در اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته است.
 
وی افزود: فاز A پروژه شامل بخش سینما، پیست یخ و نماسازی می‌شود که با توجه نیمه‌کاره بودن پروژه در گذشته؛ فصل‌های مشترک آن مشخص و دیگر قسمت‌های باقی مانده آن در حال ساخت است.
 
مدیرعامل شرکت پدیده کیش اظهار داشت: با توجه به توقف عملکرد ساخت و ساز این پروژه در 18 ماه گذشته مجدداٌ بخش اداری واحد فنی و مهندسی کارگاه تجهیز شد که در حال حاضر تعداد پرسنل پیمانکار در این پروژه 110 نفر است.
 
متقی عنوان کرد: قرارداد بسته شده با پیمانکار حدود 120 میلیارد تومان است که 50 میلیارد آن آورده شرکت پدیده و 70 میلیارد آن از سوی سرمایه‌گذار تامین خواهد شد.
 
وی با رد اینکه شرکت سرمایه گذار به پدیده بدهکار بوده گفت: مبلغی از سوی شرکت به عنوان پیش پرداخت به پیمانکار داده شده و در مراحل بعدی آورده شرکت از محل واگذاری برخی املاک و بعد از آن ساختمان‌ها و تجاری‌های ساخته شده خواهد بود./تسنیم

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین