پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:21 - 1399/12/06

دلیل نامگذاری ولادت مولود کعبه به عنوان روز پدر چیست؟

سیزدهم رجب برای شیعیان روز تکریم مقام پدران و عیدی بزرگ است اما به راستی دلیل نامگذاری ولادت امام روز علی(ع) به عنوان روز پدر چه چیزی است؟

به گزارش کارگر آنلاین، بنا به نوشته مورخین، امام اول شیعیان ،امام علی(ع) در روز جمعه ۱۳ رجب سال سی‌‏ام عام الفیل و در خانه‌ی خدا متولد شدند. پدر آن حضرت ابوطالب فرزند عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف (عموی پیامبر(ص)) و مادرش هم فاطمه دختر اسد بن هاشم بود. بنابراین امام علی(ع) از هر دو طرف هاشمی نسب است.

مادر این حضرت، خداپرست بوده و با دین حنیف ابراهیم زندگی می‌کرد و پیوسته به درگاه خدا مناجات کرده و تقاضا می‌نمود که وضع این حمل را بر او آسان گرداند. فاطمه بنت اسد، مادر امیر المؤمنین(ع)، در حالی که هنگام تولد فرزندش فرا رسیده بود به زیارت خانه‌ی خدا رفت و گفت:
"خدایا من به تو و به آن چه از رسولان و کتاب‌ها از جانب تو آمده‏ اند ایمان دارم و سخن جدم ابراهیم خلیل را تصدیق می‌کنم و اوست که این بیت را بنا نهاده است. به حق آن که این خانه را ساخته و به حق مولودی که در شکم من است ولادت او را بر من آسان گردان"

هر سال روز سیزدهم ماه رجب المرجب برای شیعیان و عاشقان اهل بیت با سایر روزهای سال تفاوت دارد این روز مزین به نام مولای متقیان امام علی (ع) است که پدر همه امت و شیعیان است.

امام علی (ع) در روز جمعه، سیزدهم ماه رجب، درست سی سال پس از عامل الفیل در شهر مکه و در کعبه به دنیا آمد؛ در حالی که پیش از این اتفاق و پس از آن هیچکس در خانه کعبه متولد نشده است.

بسیاری از سیره نویسان و محدثان اهل سنت امام علی (ع) را نخستین کسی می‌دانند که اسلام آورد و آنها که خدیجه را نخستین اسلام آورنده می‌دانند امام علی (ع) را نخستین اسلام آورنده از مردان می‌شمارند.

این روایت که حضرت امیرالمومنین نخستین اسلام آورنده از میان مردان باشد امری طبیعی است، زیرا بنا بر روایت سیره نویسان، حضرت رسول (ص) بعثت خود را نخست به خدیجه اعلام فرمود و خدیجه قول او را تصدیق و تأیید کرد و پس از آن شخص بعدی که از اسلام و بعثت پیامبر باید آگاه می‌شد علی بن ابیطالب بود که در خانه آن حضرت زندگی می‌کرد و در آن هنگام به اختلاف روایات میان ده تا پانزده سال داشت.

امیرالمومنین علی (ع) نخستین کسی بود که به پیامبر ایمان آورد از نظر شیعه، وی به فرمان خدا و تصریح پیامبر جانشین بلافصل رسول خدا (ص) است.

شیعیان نیز هر ساله روز سیزدهم رجب را به دلیل زادروز وصی نبی مکرم اسلام، امیر مؤمنان و پیشوای مسلمان، نخستین امام شیعیان حضرت علی (ع) که به عنوان روز پدر نام گرفته است از پدران خود که علاوه بر همت برای تأمین معاش زندگی در تربیتی و نشان دادن راه و رسم زندگی به فرزندان نیز نقش پررنگی دارند از آنها تشکر کرده و البته این روز را جشن گرفته.

حال اگر این سوال در ذهن شماست که چرا ولادت امام علی (ع) به عنوان روز پدر انتخاب شده است باید بگوییم که این نامگذاری بی دلیل نبوده و مستند روایی دارد؛ پیامبر مکرم اسلام حضرت محمد (ص) در روایتی خود و امام علی (ع) را پدران امت اسلام قلمداد نمود و فرمود: «أنا و علیٌّ أبوا هذه الاُمّة»، یعنی: «من و علی پدران این امت هستیم» بدین جهت روز میلاد خجسته حضرت امیر مؤمنان (ع) به روز پدر نامیده شده است.

منبع: مفدا
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین