پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:44 - 1399/12/09

پیش بینی‌ها درباره نرخ خودرو در بازار شب عید چیست؟

حسن کریمی سنجری گفت:مؤلفه اولی که در بازار خودرو تأثیرگذار است آینده بازار خودرو است و عامل بعدی پیش بینی تورم و نرخ ارزاست که این دو به لحاظ قیمتی به کدام سمت حرکت می‌کنند.

به گزارش کارگر آنلاین، حسن کریمی سنجری کارشناس بازار و صنعت خودرو  در خصوص تأثیر شب عید و بازار نوروز بر خرید و فروش خودرو گفت: زمانی می‌توان درباره خرید و فروش خودرو و پیش بینی‌های مربوط به بازاری مثل بازار شب عید درایران صحبت کرد که اصولاً خودرو ماهیت سرمایه‌ای نداشته باشد، یعنی خودرو برای مصرف و با ماهیت مصرفی و استفاده برای نیازی مثل مسافرت شب عید خرید و فروش شود.

وی در این باره افزود: وقتی ماهیت خودرو درایران متاسفانه سرمایه‌ای است لذا طبیعتاً زمانی که مسافرت‌ها کمتر است به دلیل شیوع بیماری کرونا و جهش‌های مرتبط به آن امسال هم قطعاً محدودیت‌های زیادی بر سر راه سفرهای درون کشوری وجود دارد لذا مردم ترجیح می‌دهند که بیشتر در منزل بمانند تا اینکه صرفاً برای رفتن به سفر خودرویی را خرید و فروش کنند.

کارشناس بازار خودرو در این باره خاطر نشان کرد:شیوع ویروس کرونا بازار شب عید سال گذشته را در وضعیت فروکشی قرار داد لذا انتظار می‌رود این موضوع هم در سال جاری صدق کند، هر چند که در قیمت شب عید دو المان اصلی تأثیر گذار است.

سنجری دراین باره خاطر نشان کرد: مؤلفه اولی که در بازار خودرو تأثیر گذار است آینده بازار خودرو است و عامل بعدی پیش بینی تورم و نرخ ارزاست که این دو به لحاظ قیمتی به کدام سمت حرکت می کنند.

حسن کریمی سنجری با اشاره به اهمیت معادلات سیاسی در بازارهای اقتصادی ایران نیز بیان داشت: به هر حال معادلات سیاسی هم در بازارهای ایران بسیار تأثیرگذار است لذا اگر پیش بینی خوش بینانه‌ای که مردم در یکی دو ماه اخیر نسبت به بازگشت آمریکا به برجام داشتند باز هم جریان داشته باشد یعنی مردم به لغو تحریم‌ها امیدوار باشند و منتظر اتفاقات خوبی در عرصه سیاسی و اقتصادی باشند این موضوع درهمه بازارها از جمله بازار خودرو تاثیر می گذارد.

کارشناس بازار خودرو دراین باره افزود: اگر خلاف این موضوع نیز در جامعه دیده شود به هر حال باید منتظر برعکس اتفاقات پیش بینی شده در وضعیت خوشبینانه باشیم چرا که با عدم بازگشت آمریکا به برجام و تداوم تحریم ها تاثیر نرخ ارز و اثر افزایشی آن روی قیمت خودرو مهم است هر چند مساله تقاضا برای خودرو نیز دراین موضوع بسیار تأثیرگذار است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال رشد تقاضا درشب عید بستگی به عوامل مختلفی دارد لذا ممکن است برعکس سال‌های قبل از شیوع کرونا امسال بازار فروکش کند اما اگر پیش بینی مردم این باشد که خودرو شب عید مجددا گران می‌شود طبیعتا دوباره نقدینگی به سمت خودرو حرکت می‌کند و این موضوع منجر به افزایش قیمت خودرو می‌شود بنابراین این موضوع به روند تعاملات سیاسی در یک ماه آینده بستگی دارد.

 

منبع: قدس آنلاین
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین