پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:01 - 1395/12/02

نماینده کارفرمایان:

مشکلات کارگران نتیجه عملکرد دولت و مجلس است

عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان گفت: سرمایه تامین اجتماعی متعلق به کارگران و کارفرمایانی است که کوچکترین نقشی در اداره تامین اجتماعی ندارند. دولت نه تنها پولی در این سازمان ندارد، بلکه بدهی کلانی هم به تأمین اجتماعی دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، جمال رازقی جهرمی در میزگرد تلویزیونی دستمزد سال ۹۶ کارگران گفت: براساس ماده ۴۱ قانون کار، هر ساله شورای عالی کار مکلف است، در بحث تعیین افزایش دستمزد همه شاخص‌ها را اعمال کند. وی افزود: در سال جاری نیز بر همان اساس کارگروه‌های تخصصی متشکل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی به وجود آمده و طبق قانون افزایش دستمزد باید براساس معیارهایی مانند تورم، معیشت و امثال آن اعمال شود. وی تأمین معیشت کارگران را به تنهایی وظیفه کارفرما ندانست و افزود: ما وظیفه‌ای در قبال کارگر به عنوان تأمین اجتماعی داریم که در همه جای دنیا ۳۰درصد به این سازمان پرداخت می‌شود که ۲۳درصد آن را کارفرما پرداخته و ۷درصد بر عهده کارگر است که عدد بسیار بزرگی است. رازقی جهرمی ادامه داد: باید پرسید تامین اجتماعی چقدر از بار معیشتی را از دوش کارگران برداشته و آیا واقعاً هزینه درمان کارگران مجانی است؟ خیلی از کارفرمایان را می‌شناسم برای آنکه بار سنگین درمان را از دوش کارگران خود بردارند به‌رغم تمام مشکلات خود اقدام به بیمه تکمیلی کرده‌اند چون تأمین اجتماعی به وظیفه خودش در قبال پولی که می‌گیرد عمل نمی‌کند. عضو هیئت مدیره کانون عالی کارفرمایان تاکید کرد: باید پرسید امروز فرزندان کارگران چه سهمی در آموزش دارند و آیا هزینه آموزش فرزندان کارگران تأمین می‌شود؟ چرا که طبق قانون آموزش کشور مجانی است.


تولید سودآور بود امروز این همه جماعت بیکار نداشتیم
وی به بحث قیمت بالای تمام شده تولید و مشکلات پیش روی کارفرمایان اشاره‌ای کرد و گفت: امروز کدام کالایی را در داخل تولید می‌کنیم که بتواند از نظر قیمت و کیفیت با نمونه خارجی قابل رقابت باشد؟ این مشکل از من کارفرما یا کارگر به وجود نیامده، بلکه نتیجه عملکرد دولت و مجلس سال‌هاست که تولید با بحران قیمت تمام شده مواجه شده است. رازقی جهرمی اظهار داشت: در مجلس برای بودجه سال آینده چقدر مصوبه کرده‌اند و افزایش حقوق بگیرهای دولت چقدر بوده و آیا توانسته‌اند حداقل‌ حقوق برای خط فقر را تأمین کنند؟ اگر تولید بخواهد جان بگیرد، ابتدا باید ریل اقتصادی کشور جان بگیرند. امروز تولید سودآور نیست، چرا که از یک طرف بانک و از طرف‌های دیگر سازمان‌های امور مالیاتی و تامین اجتماعی آن را چسبیده‌اند. او ادامه داد: اگر تولید سودآور بود امروز این همه جماعت بیکار نداشتیم و شاخص‌های سرمایه‌گذاری در تولید مثبت می‌شد. سوال ما از نمایندگان مجلس و دولت این است که چه اقداماتی انجام داده‌اند که تولید دیگر سودآور نیست. وی تصریح کرد: ۸۰درصد مالیات کشور را از تولید می‌گیرند. چرا جلوی قاچاق ۱۵ میلیارد دلاری را نمی‌گیرند که ریشه تولید را خشکانده و امروز من کارفرما قادر نیستم، همین حداقل معیشت را هم تأمین کنم. نظام بانکی خون تولیدکننده را می‌مکد و همین بلا را هم تأمین اجتماعی بر سر ما می‌آورد، در نهایت کوچکترین باری که بر تولید اضافه شود مقدار زیادی نیروی کار کاهش پیدا می‌کند.


عباسی: حداقل دستمزد باید با خط فقر برابر باشد
در ادامه این میزگرد، رئیس انجمن صنفی کارگران گفت: وضعیت شورای عالی کار به گونه‌ای است که جامعه کارگری در اقلیت قرار گرفته و دولت به عنوان کارفرمای بزرگ و از دید حاکمیتی در جلسات حضور می‌یابد و ما به جای آنکه با نمایندگان کارگری مذاکره کنیم، با دولت مذاکره می‌کنیم. غلامرضا عباسی گفت: کارفرمایان معتقدند که بحث حقوق و دستمزد به صورت شفاف اعلام نمی‌شود، اما این صحیح نیست زیرا ماده ۴۱ قانون کار به صراحت اعلام می‌دارد که تعیین تورم برعهده مرکز آمار است و از سوی دیگر افزایش دستمزد باید به گونه‌ای باشد تا یک خانوار کارگری بتواند تامین معیشت کند. رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه ماده ۴۱ در موضوع معیشت می‌گوید حداقل دستمزد باید با خط فقر برابر باشد، گفت: در حال حاضر جامعه کارگری در اقلیت است و این دولت است که کارفرمای بزرگ به حساب می‌آید. امروز با ۸۱۲هزار تومان نمی‌شود تا ۸ روز زندگی کرد چه برسد به ۳۰ روز! همین امر باعث می‌شود تا کارگران چندشغله شوند و به دنبال آن کاهش کیفیت در محصولات تولیدی را شاهد هستیم و از سوی دیگر یک فرد جای چند نفر اشغال کرده است.
۸۱۲هزار تومان کفاف ۸ روز از زندگی را هم نمی‌دهد
وی گفت: براساس برآوردها دستمزد کارگران تنها ۷ تا ۱۲درصد از هزینه های تولید را به خود اختصاص داده که رقم تاثیرگذاری نیست. یک‌سری از مشکلات به بدنه دولت برمی‌گردد. واردات بی‌رویه، قاچاق، بهره بانکی و عوارض همه چالش‌هایی را برای تولید ایجاد کرده است، سوال ما از نمایندگان مردم این است که چه راهکاری برای رفع مشکلات معیشتی ارائه می‌دهند. صحبت و بیان مشکلات، راهکار مناسب نیست. برنامه دولت چیست؟ کارگران امروز تنها به دنبال معیشت و امنیت شغلی هستند که انتظار زیادی نیست. دولت باید حقوق‌ها را افزایش دهد.


مصری: با این مبالغ دستمزد نمی‌توان زندگی کرد
مصری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در این میزگرد گفت: همیشه یک‌سری کشمکش‌هایی در جریان تعیین دستمزد هست ولی اساسی‌ترین دغدغه ما معیشت کارگران است. ظرفیت و کشش مصرف‌کننده، قیمت بالای کالا، رغبت مصرف‌کننده برای استفاده از این کالاها، اینکه کالاهای داخلی با خارجی قابل رقابت هست یا خیر و... جزو دغدغه‌های اصلی ماست. وی افزود: همه اقرار می‌کنیم که با این مبلغ نمی‌شود زندگی کرد که معیشت، مسکن، آموزش، درمان و... را شامل می‌شود که با حداقل دریافتی جور درنمی‌آید اما کارفرمایان هم دغدغه خودشان را دارند. سبد معیشتی همیشه مدنظر هست اما در نهایت محقق نمی‌شود. دغدغه ما امنیت شغلی است زیرا اگر هزینه‌ها رشد کند طبیعی است که امنیت شغلی کارگران به خطر می‌افتد که مورد تایید ما نیست.
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین