پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00020:28 - 1395/12/11

چانه‌زنی برسر افزایش ۱۵درصدی مزد کارگران

تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال۹۶ به مرحله حساسی رسیده است.

به گزارش کارگرآنلاین،؛  از جلسه اخیر ستاد دستمزد، که نمایندگان گروه‌های کارگری، کارفرمایی و دولت در آن حضور داشتند، خبر می‌رسد که رقم2 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای هزینه سبد معیشت خانوارهای کارگری با توافق همه گروه‌ها به تصویب رسیده و مقرر شده است تا در جلسه آینده شورای‌عالی کار، مبنای تعیین دستمزد سال ۹۶ قرار گیرد. آنگونه که علی خدایی، نماینده کارگران در شورای‌عالی کار درباره جزئیات این جلسه به همشهری خبر می‌دهد؛ رقم سبد معیشت کارگران نهایی شده و همه طرف‌ها بر رقم 2میلیون و ۵۰۰ هزار تومان توافق کرده‌اند.

    کارفرمای بزرگ توان افزایش مزد ندارد
در سال‌های گذشته همواره نمایندگان کارگری جلسات تعیین دستمزد، ارقامی را محاسبه و به‌عنوان هزینه معیشت کارگران مطرح می‌کردند اما به‌دلیل وجود نداشتن اتفاق نظر بر این ارقام، در پایان نرخ تورم مبنای تعیین دستمزد کارگران قرار می‌گرفت. تفاوت نشست امسال با نشست‌های تعیین دستمزد در سال‌های گذشته این است که هر سه طرف کارگری، کارفرمایی و دولت بر سر رقم هزینه معیشت کارگران به توافق رسیده‌اند و همین مسئله احتمال دخیل‌شدن رقم معیشت در تعیین دستمزد سال 96کارگران را افزایش می‌دهد. در این میان اما اظهارنظرهای متفاوتی درباره تأثیر این رقم بر دستمزد کارگران در سال 96وجود دارد. محمد عطاردیان، دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارفرمایی ایران معتقد است: امسال هم به روال هر سال دستمزد تعیین خواهد شد چراکه کارفرمای بزرگ مملکت با سهم‌85 درصدی از اقتصاد، دولت است و این کارفرمای بزرگ، توان افزایش حقوق در ارقام بالا را ندارد.

    افزایش دستمزد حول و حوش تورم
مرتضی رجبی، قائم‌مقام دبیرکل کانون عالی کارفرمایان و عضو کارفرمایی شورای‌عالی کار، که البته از توافق سه‌جانبه بر رقم هزینه معیشت کارگران اظهار بی‌اطلاعی می‌کند، معتقد است: حتی به فرض صحت این توافق نیز افزایش دستمزد 96حول و حوش همان نرخ تورم خواهد بود و نمی‌تواند از سیاست‌های کلی دولت درباره سایر بخش‌هایی که مزدبگیر هستند تجاوز کند. نکته قابل توجه این است که نرخ تورم 12‌ماه منتهی به بهمن سال‌جاری به 8.7درصد اعلام شده درحالی‌که دولت حقوق کارکنان خود را بیش از این رقم یعنی 10درصد افزایش داده است. براین‌اساس این احتمال وجود دارد که دستمزد کارگران نیز بیش از نرخ تورم افزایش یابد تا اندکی از عقب‌ماندگی دستمزد در برابر هزینه معیشت رفع شود. در سال‌هایی که اقتصاد ایران با تورم سرسام‌آور 20تا 40درصدی مواجه بود، به‌خصوص از سال 87به بعد، به واسطه عدم‌رشد حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم، بین دستمزد و هزینه معیشت کارگران شکاف ایجاد شد و هر سال، به‌ویژه در سال 91با ادامه رشد شاخص تورم و افت ارزش پول ملی در برابر دلار، این شکاف عمیق‌تر شد. براساس مطالعاتی که سعید لیلاز، تحلیلگر اقتصادی انجام داده است چنانچه هر سال حداقل حقوق کارگران دو برابر نرخ تورم افزایش پیدا کند، در چشم‌انداز سال 1400شکاف بین دستمزد و هزینه معیشت پر خواهد شد. در شرایط فعلی که نرخ تورم یک‌رقمی شده است به‌نظر می‌رسد افزایش دستمزد کارگران حدود دوبرابر نرخ تورم، سیاست معتدلی است که می‌تواند نقشه راهی برای حل مشکلات این حوزه باشد. چندی پیش حمید حاجی اسماعیلی، کارشناس عالی بازار کار نیز در گفت‌وگو با همشهری پیش‌بینی کرده بود که حداقل دستمزد در سال 96بین 13تا 15درصد افزایش پیدا کند.

    کارگران خواستار توقف روند تعیین دستمزد براساس تورم
نماینده کارگران در ستاد مزد 96به همشهری می‌گوید: تعیین رقم هزینه‌ معیشت خانوار کارگری براساس یک تکلیف قانونی و پیرو بند 2ماده 41قانون کار بوده اما اینکه آیا در شرایط فعلی اقتصاد ایران امکان تعیین این رقم به‌عنوان دستمزد کارگران در سال 96وجود دارد یا نه، بحث دیگری است که نمایندگان کارگری حاضرند درباره آن مذاکره کنند. به گفته علی خدایی، اگر در سال96 نیز قرار باشد هزینه معیشت کارگران مدنظر قرار نگیرد و حداقل حقوق حدود 10درصد افزایش پیدا کند، 148هزار و 900تومان به فاصله موجود بین دستمزد و حداقل‌های زندگی افزوده خواهد شد. خدایی تأکید می‌کند: اصلی‌ترین خواسته طرف کارگری، توقف روند تعیین دستمزد، فقط براساس نرخ تورم است. به‌عبارتی کارگران انتظار دارند علاوه بر محاسبه تأثیر نرخ تورم بر زندگی آنها به‌عنوان افزایش دستمزد سال 96، رقمی هم برای جبران شکاف فعلی افزوده شود.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین