پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ33018:52 - 1396/01/01

نحوه پرداخت مابه التفاوت قیمت واقعی سهام پدیده شاندیز مشخص شد

با اعلام قیمت ٩٢٢۴ تومان برای هر سهم شرکت توسعه پدیده شاندیز مابه التفاوت قیمت واقعی سهام ابنیه با قیمت قبلی را با ارائه سهام شرکت مادر پرداخت می‌ کند.

به گزارش کارگرآنلاین، در آخرین روزهای سال جاری و پس از وعده‌های مکرر برای اعلام قیمت سهام شرکت پدیده و دو سال بلاتکلیفی، در نهایت، مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده روز گذشته از سپری شدن مراحل تعیین و تایید قیمت سهام توسعه در ستاد تدبیر خبر داد و قیمت هر سهم شرکت توسعه را ٩٢٢۴تومان اعلام کرد. البته این اعلام، آن هم در دقایق پایانی و وقت اضافۀ سال٩۵، در شرایطی بود که بارها مسئولان در مقابل بی‌قراری‌های سهام‌داران برای وضعیت و قیمت سهام این شرکت قول‌های مدت‌داری را چاشنی کلامشان می‌کردند. به عنوان نمونه اردیبهشت‌ماه سال جاری و هم‌زمان با حضور وزیر کشور در مشهد سهام‌داران پدیده، ضمن گلایه از دو سال بلاتکلیفی، بار دیگر خواستار تعیین تکلیف سهام خود شدند که رحمانی فضلی در حاشیۀ اجلاس سالانۀ استانداران سراسر کشور در جهاد دانشگاهی مشهد با اهالی رسانه نشستی در این رابطه گذاشت و در پاسخ به سوال خبرنگاران، با اشاره‎ای ضمنی به تجمع‎های سهام‌داران، بر این مطلب تاکید کرد که «بدون تردید سهام‌داران پدیده و افکار عمومی نباید انتظار داشته باشند هیئت‌مدیرۀ جدید این شرکت در این فاصلۀ زمانی کوتاه بعد از آغاز فعالیت خود بتواند به‌سرعت وضعیت سهام‌داران را تعیین تکلیف کند و باز بدون تردید باید به هیئت‌مدیره و مسئولان مربوطه زمان کافی داد تا این مشکل را به دور از هیاهو حل کنند.» نمایندگان مجلس نیز گاه و بیگاه خبرهایی برای اعلام قیمت ارائه می‌کردند و در این رابطه حسین مقصودی، نمایندۀ مردم سبزوار، در اظهاراتی در تیرماه سال جاری عنوان کرده بود: «قیمت سهام پدیده تا قبل از عید فطر اعلام خواهد شد.». اما محسن شوشتری، مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده، روز گذشته و در بیان جزئیات اعلام قیمت سهام پدیده اظهار داشت: «پیروی پیگیری‌های صورت‌گرفته توسط دین‌پرست و مساعدت اعضای ستاد تدبیر، قیمت سهام توسعه، پس از چهار روز بررسی در ستاد، نهایی و ابلاغ شد.».مدیرعامل گروه شرکت‌های پدیده تصریح کرد: «بر اساس مبانی کارشناسی انجام‌شده قیمت هر سهم توسعه ٩٢٢۴تومان اعلام شده است و، با توجه به لزوم جبران مابه‌التفاوت قیمت سهام همۀ سهام‌داران از ٣٣٧۵تومان تا ١٢٠٧٢تومان، به هر سهام‌دار به ازای هر سهم شرکت ابنیه که وجه آن توسط سهام‌دار پرداخت شده ٩۴/٠سهم شرکت توسعه داده خواهد شد.».

جبران مابه‌التفاوت از سهام شرکت توسعه
اما حمیدرضا کریمویی، عضو هیئت‌‌مدیرۀ شرکت پدیدۀ شاندیز، در گفتگو با شهرآرا درخصوص جزئیات قیمت اعلامی و سهامی که به افراد برای مابه‌التفاوت از شرکت توسعه تعلق خواهد گرفت اظهار داشت: «فلسفۀ اجرای تعدیل سهام بر این مبنا قرار گرفت که ١٢٠٧٢تومان برای همۀ سهام‌دارانی که اقدام به خرید سهام شرکت پدیده کرده بودند به صورت یکسان اجرایی شود و این مابه‌التفاوت برای تمام افرادی که اقدام به خرید سهام شرکت پدیده کرده‌اند نیز لحاظ شود.».
این عضو هیئت‌مدیرۀ شرکت پدیدۀ شاندیز در ادامه افزود: «در‌مورد افرادی که سهام شرکت ابنیۀ شرکت پدیده را خریداری کرده بودند، پس از کار کارشناختی، قیمت سهام این شرکت ٣٣٧۵تومان تعیین شد که ستاد تدبیر نیز این قیمت را مصوب کرد.».
کریمویی در ادامه بیان داشت: «تا مبلغ ١٢٠٧٢تومان با توجه تفاوتی که وجود دارد قرار شد از سهام شرکت توسعه به مردم داده شود تا مالکیتی از شرکت مادر یا همان شرکت توسعۀ پدیده نیز داشته
باشند.».
وی در ادامه به بیان مزایای دادن سهام شرکت توسعه و لحاظ کردن مابه‌التفاوت قیمت سهام شرکت ابنیۀ پدیده از شرکت توسعه پرداخت و اظهار داشت: «شرکت توسعۀ پدیده شرکت مادر است و سهام آن به دلیل ثبت این شرکت در فرابورس از نوع سهامی عام است. بنابراین مالکیت سهام این شرکت در مقابل مابه‌التفاوت سهام شرکت ابنیه بستر را برای نقل‌ و انتقال و واگذاری سهام از طریق بازارهای مالی و فرابورس نیز فراهم می‌کند.».

امروز سهام تعلق‌گرفته به افراد اعلام می‌شود
این عضو هیئت‌مدیرۀ شرکت پدیدۀ شاندیز ادامه داد: «در همین رابطه دارایی‌های شرکت توسعه برآورد شد و، براساس تقسیم دارایی بر تعداد سهام سهام‌داران، قیمت هر سهم ٩٢٢٢تومان تعیین شد.».
وی در ادامه به مابه‌التفاوت ٨۶٠٠ تومانی سهام شرکت ابنیه و توسعه اشاره کرد و گفت: «در این رابطه و برای لحاظ کردن این مابه‌التفاوت قرار شد از سهام شرکت توسعه داده شود که با توجه به این مسئله سهام‌داران به ازای هر سهمی که در شرکت ابنیه دارند معادل ٩۴/٠سهم از شرکت توسعه دریافت خواهند کرد.».
کریمویی در ادامه متذکر شد: «با واگذاری سهام شرکت توسعه به سهام‌داران، جدا از آنکه آنان مالکیت شرکت مادر را دارند، نقدشوندگی سهام آنان نیز افزایش می‌یابد چراکه سهام یک شرکت عام را دارند و شرکت‌های سرمایه‌گذاری نظیر بانک‌ها نیز می‌توانند سهام آنان را بخرند.».
این عضو هیئت‌مدیرۀ شرکت پدیدۀ شاندیز اظهار داشت: «تعداد سهامی که به افراد از شرکت توسعه تعلق می‌گیرد روز شنبه (امروز) در سایت شرکت اعلام‌ می‌شود.».
به گفتۀ کریمویی هیئت‌مدیرۀ شرکت پدیده به دنبال آن است که شرایط را برای افزایش سرمایه با رقیق کردن قیمت‌ها فراهم کند تا با توجه به این شرایط افت قیمت‌ها کمتر و مدیریت قیمتی آسان‌تر شود.

آغاز شرایط خرید و فروش بدون اعلام زمان
این عضو هیئت‌مدیرۀ شرکت پدیدۀ شاندیز درمورد زمان آغاز خرید و فروش سهام عنوان کرد: «در این رابطه باید اطلاعات ما تکمیل شود و برای سازمان بورس ارسال کنیم تا، پس از تکمیل اطلاعات، شرایط برای ارائۀ آگهی و اعلام خرید و فروش از سوی کارگزاران بورس اعلام شود.».
کریمویی در پاسخ به زمان اعلام برای خرید و فروش سهم عنوان کرد: «نمی‌توان زمان خاصی ارائه داد. آن هم به این دلیل که ممکن است، با توجه به فراهم نشدن شرایط، مقابل سهام‌داران بدقول شویم اما این اطمینان خاطر را می‌دهیم که شرایط خرید و فروش نیز در آینده‌ای نزدیک فراهم شود.».

سهام خود را نفروشید
این عضو هیئت‌مدیره در ادامه بیان کرد: «پیشنهاد ما به مردم این است که با توجه ثبات قیمت‌ها، شروع عملیات اجرایی پروژ‌ه‌های عمرانی و نیز به منظور بهره‌مندی از منافع شرکت، تا جایی که می‌توانند، از واگذاری سهام خود خودداری کنند.».

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین