پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:45 - 1396/03/03

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه:

۲۸۰ معدن استان کرمانشاه غیرفعال است

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه با اشاره به اینکه مجموع ۲۸۰ معدن استان کرمانشاه به طور عمده غیرفعال هستند گفت: وضعیت ۳۰ معدن قیر استان نامطلوب و بغرنج است.

به گزارش کارگرآنلاین، محمدعارف ابراهیمی با اشاره به اینکه استان کرمانشاه دارای 280 معدن است که به طور عمده غیرفعال هستند اظهار داشت: اصلی‌ترین معادن استان کرمانشاه در حوزه سنگ، قیر طبیعی و مصالح ساختمانی و شن هستند که معادن سنگ به دلیل برند سنگ هرسین به طور متوسط فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه 30 معدن قیر استان واقع در گیلانغرب و قصرشیرین در وضعیت بسیار نامناسب و غیرفعال قرار دارند عنوان کرد: معادن مصالح ساختمانی و شن به دلیل عدم ساخت و ساز و رکود در طرحهای عمرانی به صورت نه‌چندان مناسب در حال فعالیت هستند و دلیل ان نیز عدم تقاضا است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه قیر از خانواده نفت و جایگزین آن است اما 30 معدن قیر استان غیرفعال هستند افزود: در زمانی که قیر گران بود صادرات قیر به چین 30 درصد بود اما از سال 92 با کاهش قیمت نفت فروش و صادرات مواد معدنی به کمتر از پنج درصد کاهش یافت و در عمل استفاده از قیر تنها در صنایعی همچون عایق‌ها محدود شد.

وی حقوق دولتی بالا و بدون توجیه را یکی دیگر از مشکلات معادن قیر استان عنوان کرد و افزود: یکی دیگر از مشکلات این حوزه نداشتن ماشین‌آلات مکانیزه و به‌روز است که تحقق آن نیازمند پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با سود اندک به صاحبان معادن است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه موافقت وزارت راه برای استفاده از 10 تا 15 قیر طبیعی در آسفالت جاده‌های گرمسیری علاوه بر بهبود جاده‌ها کمک مناسبی به معادن قیر است گفت: معدن از جمله فعالیتهای اقتصادی دیربازده، با ریسک بالا و نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است بنابراین باید تسهیلات ارزان قیمت با بازپرداخت طولانی به آن تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه با ارائه این تسهیلات دست‌کم 50 تا 60 معدن در مناطق محروم شهرستانهای غربی استان فعال می‌شوند افزود: برخی از معدنهای شهرستانهای غربی جاده نیز ندارند اما با ارائه تسهیلات کمک قابل توجهی به اشتغال این مناطق می‌شود و استفاده از قیر طبیعی برای عایق کردن لوله‌ها به جای ماده سمی راهکار دیگری برای استانهای کرمانشاه و ایلام است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه هیچ کدام از مسئولان به مطالبات معدن‌کاران توجه ندارند گفت: معدن‌کاری که در انتهای کشور بدون هیچ امکاناتی فعالیت می‌کند نیازمند توجه مسئولان و تسهیلات ارزان قیمت است و معافیت تأمین اجتماعی برای تولیدکنندگان در مناطق کمتر توسعه‌یافته ضرورت دارد.

وی با بیان اینکه هیچکدام از مسئولان دلسوزانه اقتصاد مقاومتی را اجرا نمی‌کنند افزود: مقام معظم رهبری هر ساله با درایت نسبت به تولید و اشتغال موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کنند اما یک عده در روزهای نخست به نصب بنر اکتفا و عده‌ای دیگر نیز آن را تفسیر می‌کنند در صورتی که مهمترین گام در این راستا تقویت تولید است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه معدن‌کاران از رئیس‌جمهور انتظار دارند که به وعده‌های خود در زمینه رونق تولید عمل کند گفت: مسئولان داخلی نسبتبه موضوع معادن کم‌توجه هستند اما چنانچه عدالت اجتماعی که کشور و دولت سنگ آن را به سینه می‌زنند در معادن محقق شود بسیاری از مشکلات مناطق محروم رفع می‌شود.

وی با بیان اینکه هر معدن به طور مستقیم و غیرمستقیم سبب اشتغالزایی بسیاری می‌شود عنوان کرد: هر معدن به طور متوسط و 20 تا 30 نفر اشتغالزایی مستقیم و 150 نفر اشتغالزایی غیرمستقیم دارد بنابراین با رونق 30 معدن قیر استان که در وضعیت بغرنجی قرار دارند مشکل چندین خانواده رفع می‌شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه امروز داعش و تهدید نظامی کشور را تهدید نمی‌کند بلکه سیل جمعیت بیکار کشور است که در صورت غفلت مسئولان ضربه سنگینی به کشور وارد می‌شود گفت: مدیریت ارشد استان و دستگاههای امنیتی باید با تحقیقاتی در زمینه فرهنگ و ظرفیتهای هر شهرستان امنیت مورد نیاز برای سرمایه‌گذاران را فراهم کنند تا انگیزه‌ای برای جذب آنها به استان باشد.

رئیس خانه معدن استان کرمانشاه افزایش سرمایه در گردش به سه سال را از دیگر اقدامات لازم برای رونق معادن دانست و افزود: علاوه بر تأمین امنیت برای سرمایه‌گذار سیستم بانکی باید تسهیلاتی با سود واقعی کم و بدون وثیقه 2.5 برابری در اختیار تولیدکننده قرار دهد.

وی اظهار کرد: افراد و مسئولانی که می‌توانند در راستای رونق تولید و افزایش اشتغالزایی کشور گام بردارند و از این کار غفلت کنند مدیون خون شهدا هستند و به کشور خیانت کرده‌اند./تسنیم
 

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین