پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:12 - 1396/03/10

مدل جنبش سیاسی آموزشی در منطقه

دانشگاه آزاد؛ اموال بیت المال یا ملک شخصی و ارث پدری؟!

واکنش سیاسی در خصوص تغییر و تحولات در یک مرکز علمی و تحصیلات تکمیلی نشان دهنده نوع کاربرد این دانشگاه برای گروه های سیاسی مختلف اصلاح طلب است.

به گزارش کارگرآنلاین، حضور برخی از آقازاده و همچنین سیاسی کاری برخی از جناحهای سیاسی در این دانشگاه در ادوار مختلف انتخابات کارویژه خاصی به این دانشگاه داده است تا جایی که برخی آن را ارث پدری و اردوگاه سیاسی خود میدانند. در این حوزه تیتر دیروز روزنامه های زنجیرهای اصلاحطلب بسیار قابل تامل است. این روزنامه ها با تیترهایی که فصل مشترک آنان «هاشمی زدایی» بود در مقابل موضوع برکناری یاسر هاشمی از سمتش در دانشگاه آزاد واکنش نشان دادند. این واکنش سیاسی در خصوص تغییر و تحولات در یک مرکز علمی و تحصیلات تکمیلی نشان دهنده نوع کاربرد این دانشگاه برای گروه های سیاسی مختلف اصلاح طلب است.

دانشگاه آزاد در ادوار مختلف انتخابات بعضا به پایگاه و ستادی برای انتخابات تبدیل شد که در این نوع تیترزنی سهم خواهانه روزنامه های اصلاح طلب ابعاد مختلف آن به خوبی نمایان است. تاکنون در دانشگاه آزاد با فضایی روبه رو بودهایم که خروجی آن به صورت یک بنگاه سیاسی و ستاد بزرگ انتخاباتی مطرح است به گونهای که تاکنون بعضی از جریانات خاص بر آن احاطه داشته اند و به جای توجه به رویکرد علمی و نگاه دانشجومدارانه، علم مدارانه و شایسته سالارانه نگاه سیاسی خاصی به این دانشگاه داشته اند که لزوم تطهیر و تصفیه این دانشگاه از افکار و جریانهای انحرافی شبه ه لیبرالی به وضوح آشکار است. اگر در پای سخن هر فرد اهل فضل و خردی در مورد گسترش دانشگاه آزاد در سطح کشور بنشینیم یک نکته کلیدی را مطرح میکنند؛ با گسترش دانشگاه و ساخت ساختمانهای مختلف این دانشگاه در شهرهای مختلف کشور به نوعی شاهد تغییر بافت فرهنگی و اجتماعی با ورود دانشجویان و بعضا استادان دانشگاهی که به ترویج مفاهیم لیبرالی میپرداختند، بودیم. دانشگاه آزاد به جای ترویج مبانی انقلابی و توسعه آن در سطح شهرها و روستاهای مختلف کشور کارکرد اجتماعی منفی داشته که بعضا مورد گلایه مردم در این شهرها بوده است. این درحالی است که در میان مردم نیز وجه فرهنگی دانشگاه آزاد بسیار بد است و از لحاظ اجتماعی هم نظرات مثبتی نسبت به آن در جامعه وجود ندارد.

همچنین گزارشهای متعددی از دانشگاه آزاد ارائه میشود که تشکلهای غیرانقلابی یا بعضا در ضدیت با انقلاب در دانشگاه آزاد تقویت و حمایت میشوند و درمقابل با تشکلهای انقلابی برخورد ناشایستی صورت میگیرد. این رویه تا جایی بوده است که عناصری مانند احسان مازندرانی به عنوان مدیر مسئول روزنامه دانشگاه آزاد انتخاب شده است که به اتهام مسائل امنیتی بازداشت و به زندان محکوم شد.

تأثیرات مهم مراکز آموزش در جهان برای گسترش مفاهیم سیاسی و اجتماعی بر کسی پوشیده نیست. در مدلهای منطقهای هم اگر بخواهیم به مدل آموزشی سیاسی بپردازیم، میتوان به مدل آموزشگاه های فتح الله گولن که این روزها به عنوان جنبش آموزش گولن معروف است، اشاره کرد. گولن با تمکن مالی شخصی اقدام به راهاندازی سرویسی برای «خدمت عمومی و آموزشی به همه مردم» از ده ه ۷۰ میلادی کرده است که افراد بسیاری برای خدمت در این سرویس به تدریج جذب شدهاند و در طی سالها با کمک مالی و پشتیبانی خود بنیادی عظیم برای این تشکل فراهم نمودند. امروزه این مجموعه بسیار بزرگ که به «جنبش گولن» معروف است، با همکاری افراد بسیار زیادی از مسلمانان دنیا -عمدتاً ترکیه ای- اداره میشود و همین موضوع سبب شده تا گولن به عنوان فردی صاحب قدرت نه تنها در ترکیه بلکه در منطقه خاورمیانه شناخته شود.

دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مراکز و حیات خلوت برخی از آقازاده ها شناخته می شود. تیترزنی خاص روزنامه های زنجیرهای درباره یاسر هاشمی حکایت کننده همین موضوع است و این سؤال را به وجود می آورد آیا دانشگاه آزاد به عنوان یکی از مراکز تحت نظر نظام که جزو اموال بیت المال محسوب می شود ملک شخصی و ارث پدری این آقازاده هاست که با برکناری یاسر هاشمی فریاد و فغان روزنامه های زنجیرهای از آن بلند شده است؟ این احساس نگرانی که عناصر معلوم الحال اصلاح طلب از آن دم میزنند نشانه چیست؟ دانشگاه آزاد در حوزه مسائل مالی نیز که حجم گستردهای از املاک و پول در آن در گردش است دارای موارد فسادزای بسیاری است که چندی پیش برخی از این مسائل در مورد آقازاده و نزدیکان رئیس سابق این دانشگاه در رسانه ها مطرح شد. این دانشگاه از لحاظ مختلف چه سیاسی چه مالی و چه فرهنگی اجتماعی و گستردگی آن در سطح کشور پایگاه خوبی برای رشد افکارلیبرالی و ضدانقلابی به نفع جریان اصلاحات شده است که اصلاح این ساختار انحرافی میتواند ضربه جبران ناپذیری به این جریان بزند. از این روست که با اخراج یاسر هاشمی از این دانشگاه انحصارطلبان قدرت در جریان اصلاحات به شدت دردشان گرفته و از آن به عنوان «هاشمی زدایی» یاد کرده اند که کلید واژه مهمی است و در درونمایه خود مفاهیم زیادی در خصوص ماهیت این دانشگاه برای جریان سیاسی اصلاحات و بهره برداری های آن از این دانشگاه نهفته است.

پارس نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین