پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00012:22 - 1398/05/08

خاطره دکتر حسابی از رضاشاه و ماجرای تاسیس دانشگاه تهران!

دانشگاه تهران را رضاخان ساخت یا پروفسور حسابی؟

روایت متن از ماجرا، تحریف حقایق است که در خاطرات پروفسور حسابی نیز یافت نمی شود
به گزارش کارگر آنلاین ، متن و پاسخ شایعه جلسه پروفسور حسابی و رضاخان قلدر به این شرح می باشد:
 
متن شایعه
 
“پروفسور حسابی در خصوص تاسیس دانشگاه تهران برای صحبت درباره لزوم تاسیس دانشگاه در ایران رفتیم حضور رضا شاه. دستور داد پهلویش نشستم و چایی آوردند. وقتی صحبت هایم درباره لزوم دانشگاه و فوایدش تمام شد گفت برای تحقق این کارها چند سال زمان لازمه؟ گفتم ۳ تا ۵ سال. گفت همین که حاضری کاری کنی که من برای نیازهایم دستم پیش خارجی دراز نباشه هر کاری از دستم بر بیاد انجام میدهم. تشکر کردم آمدم مرخص شوم صدا کرد برای این آرزو هایی که داری چقدر پول لازم داری؟ من یک حساب مختصر کردم و گفتم اگر هزار تومان مرحمت کنید کافیه. سه روز از ملاقات من با شاه نگذشته بود ۱۰۰ هزار تومان حواله شد برای تاسیس دانشگاه تهران. برای تخصیص زمین دانشگاه نیز با کالسکه شاه مرا بردند پارک جلالیه که محل مشق سواره نظام بود. گفت چقدر از اینجا را میخواهی؟ گفتم به اندازه این میدان مشق سربازان کافیه دیدم شاه وزیر جنگ را صدا کرد گفت کل این پادگان را خالی میکنی می بری دوشان تپه و همه رو میدی برای تاسیس دانشگاه تهران. زمین های آقای اتحادیه را هم می خری به این ضمیمه می کنی این پول و این حمایت و دادن این زمین ها حاصلش شد دانشگاه تهران“
 
 
پاسخ شایعه
 
این متن با تحریف خاطره دکتر حسابی از تاسیس دانشگاه تهران، تلاش در قهرمان پروری و ارائه شخصیتی منطقی از رضاخان دارد. اصل خاطره را در ص۱۷۳ کتاب “استاد عشق” مطالعه کنید.
 
نشست صمیمانه کنار رضاشاه صحت ندارد! جلسه طبق تشریفات و با واهمه از شخصیت خشن رضاشاه بوده: “هیچ وقت یادم نمی رود، من فقط به خاطر این که بیش از این ها از اروپایی ها عقب نیفتیم، و هر طور شده دانشگاهی درست کنیم، قبول کردم، که علی رغم همه ی نگرانی ها به دیدن شاه بروم” !
 
مکالمات ادعایی طرفین صحت ندارد! بطور مثال رضاخان پس از توضیحات نیم ساعته دکتر، می گوید: “همه این ها که توضیح دادید
درست، ولی بگویید ببینم این دانشگاه، به چه درد می خورد؟”!!
 
دکتر در پاسخ، با مثالهایی ساده از مزیتهای اقتصادی و عمرانی دانشگاه و کاهش هزینه های دولت می گوید. اصل پاسخ رضاخان بدین شرح بود: “این آرزوهایی که دارید، می گویید بعد از چند سال به نتیجه می رسد؟”!!
تخمین بودجه ۱۰۰۰ تومانی توسط دکتر حسابی در ملاقات مذکور صحت ندارد! طبق نقل ایشان در آن زمان با ۱۰۰ تومان می شد یک کوچه با تمام خانه هایش را خرید!
 
ماجرای بیان شده برای انتخاب زمین دانشگاه، با تمام جزئیاتش کذب است و این امر توسط آقای حکمت وزیر معارف و مشاوره آندره گدار، معمار فرانسوی انجام شد!
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
پس پسر دکتر حسابی تو شبکه جام جم چی می گفت؟!
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین