پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:42 - 1396/03/10

ایرادات عکس خالکوبی دیوید بکام هنگام انتخاب به چشم نیامد / عکس در بازنگری کتاب حذف می‌شود

واکنش آموزش و پرورش به تصویر مستهجن خالکوبی دیوید بکام در کتاب درسی دانش آموزان

آموزش و پرورش در خصوص چاپ تصویر خالکوبی دیوید بکام در کتاب درسی دانش‌آموزان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش کارگرآنلاین، در روز سه‌شنبه 9 خرداد گزارشی با عنوان تأثیر خالکوبی مستهجن دیوید بکام در کتاب درسی دبیرستانی‌ها در خبرگزاری تسنیم منتشر شد. در این گزارش به موضوع چاپ خالکوبی روی دست دیوید بکام و تأثیر نامناسب آن در کتاب تفکر و سواد رسانه‌ای پایه دهم اشاره و این سؤال مطرح شد که؛ آیا تیم تألیف این کتاب در تشخیص تصویر خالکوبی دچار غفلت شده است یا با آگاهی از این تصویر تشخیص داده‌اند که باید در کتاب درسی پایه دهم چاپ شود؟

در همین رابطه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با اعلام پاسخی عنوان کرد: اصل کار یعنی آوردن تصویری که نشان‌دهنده کلیشه بدن باشد لازمه این درس است، اما در عکس کنونی ایراداتی وجود دارد که در هنگام انتخاب به چشم نیامده است.

در این کتاب به‌جز تصاویر جلد و پشت جلد و دو تصویر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از 168 تصویر اصلی و 7 آیکون تکرار شونده استفاده شده است. کارکرد تصاویر اصلی تعمیق یادگیری مضمون درس و کارکرد آیکون‌ها راهنمایی سریع دانش‌آموز به نوع فعالیت است.

ویژگی‌های زیر در انتخاب تصاویر مد نظر بوده است:
در خدمت متن بودن تصاویر، برای درک بهتر مباحث تخصصی کتاب. ارتباط برقرار کردن مخاطب با تصاویر به‌لحاظ ویژگیهای سنی (نیازها، علایق و توانایی‌ها). انتخاب تصاویر با رعایت ملاحظات جنسیتی (قابلیت ارائه در کلاس‌های دخترانه و پسرانه به‌صورت مشترک) و فراهم آوردن حداقل محتوای تصویری با توجه به تفاوت میزان دسترسی معلمان و دانش‌آموزان سراسر کشور،

لذا در کتابی که برای واکسینه کردن تألیف شده چند تصویر غیرمتعارف سایر کتاب‌های درسی از 170 تصویر از ضروریات محتوای کتاب است.

در درس ششم با عنوان کلیشه بدن استفاده از تصویر خالکوبی شده دیوید بکام و عروسک باربی حداقل گریزناپذیر استفاده از تصویر برای آموزش مفهوم کلیشه بدن است، که پیامدهای آن مبتلابه افراد و جامعه در حال حاضر است. این درس و تصاویر آن با هدف پرورش تفکر سیستمی و شناسایی اهداف این کلیشه‌سازی در بحثی به‌نام صنعت پول‌ساز بدن شامل (صنایع لوازم آرایشی و پیرایشی، پوشاک، جراحی‌های زیبایی و لوازم و تجهیزات پزشکی، صنعت داروسازی شامل داروهای چاقی‌، لاغری، بدن‌سازی، تجارت مواد مخدر مؤثر در کاهش وزن) در کتاب ارائه شده است.

اصولاً تصویر دیوید بکام یک نمونه منفی از منظر نقش ستاره‌ها در ترویج کلیشه بدن در این درس مورد نقد قرار می‌گیرد. این فرد که در مدل مو، شکل بدن، خالکوبی‌های مستهجن و پوشش مظهر پسرها به شمار می‌آید یا افراد مشابه برای دختر‌ها به‌عنوان نمونه منفی معرفی شده و مهم‌ترین سؤالی که در رابطه با آنها مطرح می‌شود این است که کسانی با استفاده از این افراد کلیشه بدن را ترویج می‌دهند؛ چه‌کسانی از ترویج کلیشه بدن نفع می‌برند و چه‌کسانی ضرر می‌کنند؟

در این درس توجه دانش‌آموزان را به این نکته جلب می‌کنیم که کلیشه بدن یا تصور بدن توسط صنایعی ترویج داده می‌شود، استفاده از ستاره‌ها مانند فوتبالیست‌ها، هنرپیشه‌ها و خوانندگان در این کلیشه‌سازی و نقش الگویی‌ آنها در این درس مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

این ستاره و امثال آن می‌توانند جوانان را به پذیرش این کلیشه ترغیب کنند و آنها را ناآگاهانه در خدمت صنایع بدن در آورند. آنها باید بررسی کنند که در صورت پذیرش چنین کلیشه‌ای چه نفعی می‌برند و چه ضرری می‌کنند. در این گفت‌وگوها بر ارزشمندی توانایی‌های درونی دانش‌آموزان و اعتماد به این ارزشمندی تأکید می‌شود.

اگرچه انتخاب این تصویر و لزوم داشتن بار منفی اقتضای کتاب بوده و دقت کافی به عمل آمده اما در حالتی که عکس وارونه گرفته شود در آن تصاویری قابل تصور است که مناسب به نظر نمی‌رسد و در بازنگری کتاب حذف شده است./تسنیم
 

تصویر خالکوبی مستهجن دیوید بکهام در کتاب درسی!!! عکس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین