پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ10115:57 - 1396/03/21

با ویژه ترین نیروهای عملیاتی ایران آشنا شوید + تصاویر

حضور نیروهای ویژه در محل عملیات تروریستی روز 17خرداد، بهانه ای شد تا به معرفی مهمترین و قوی ترین نیروهای ویژه عملیاتی و امنیتی کشورمان بپردازیم.

به گزارش کارگرآنلاین، آخر هفته ی قبل، پایتخت شاهد مزاحمت میهمانان ناخوانده ای بود که به لطف الهی پرونده شان در عرض چند ساعت به کلی بسته شد. عملیات تروریستی در ساختمان جانبی مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر حضرت امام در حالی به پایان می رسید که شهر شاهد حضور نیروهای امنیتی ای در محل حادثه بود که شاید هیچ وقت قبلا ندیده بود.

نیروهای ویژه ای که مخصوصا در محل خرابکاری تروریست ها در مجلس شورای اسلامی حضور پیدا کرده بودند، با لباس های متفاوت و اسلحه های خاص خودشان هر کدام وظیف ای را انجام میدادند که الحق و الانصاف عملکرد بسیار خوبی را از خود به جای گذاشتند.

حضور نیروهای ویژه در محل عملیات تروریستی روز 17خرداد، بهانه ای شد تا به معرفی مهمترین و قوی ترین نیروهای ویژه عملیاتی و امنیتی کشورمان بپردازیم:

نیروی ویژه سپاه پاسداران (صابرین)
نام «یگان ویژه صابرین» برگرفته از آیه 65 سوره انفال است که خداوند در این آیه مقایسه‌ای کمّی کرده و توان رویارویی صابرین در برابر دشمن را یک به 10 برشمرده است؛ البته خداوند توان مقابله یک نفر از صابرین با 10 نفر را منوط به داشتن ایمان قوی می‌داند. در نیروی صابرین هم مهمترین مشخصه،‌ ایمان و اعتقاد است.

علاوه بر این، دارا بودن تخصص و توان بالای جسمی از مهم‌ترین ویژگی‌های نیروهای یگان صابرین به‌شمار می‌رود.

صابرین


یگان ویژه صابرین از یگان‌هایی است که تشکیل آن نیاز مبرم و ضروری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود؛ چراکه با تدبیر پذیرش مأموریت‌های سخت و عملیات‌های خاص و ویژه در همه محورها و عرصه‌های زمینی، هوایی، دریایی، امنیت در مرزهای داخلی و برون‌مرزی تشکیل شد.

اولین کسی که فرماندهی این یگان را پذیرفت خود سرلشکر جعفری بود. خوشبختانه 14 سال از عمر صابرین می‌گذرد و توانسته در مأموریت‌های محوله، نتایج خوبی برای مجموعه نیروی زمینی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی،‌ به‌دست آورد.


چون نوع نیرویی که به یگان صابرین می‌آید با دیگر یگان‌ها تفاوت دارد؛ داوطلب‌ترین، شجاع‌ترین و با سابقه‌ترین نیروهای رزمی برای یگان ویژه صابرین انتخاب می‌شود. اولین نکته‌ای که صابرین را از دیگر یگان‌های نظامی متمایز می‌کند همین جذب داوطلبانه است. صابرین فقط یک مأموریت خاص دریایی،‌ پیاده یا هوایی ندارند که در یک سطحی آموزش ببینند. بلکه باید در همه عرصه‌ها چه کوهستان،‌ چه چتربازی، چه دریایی،‌ چه پیاده و... دوره‌های آموزشی سختی را می‌گذرانند؛ این‌ها همه موفقیت است و در کنار آن موفقیت بزرگ یگان ویژه صابرین موفقیت مقتدرانه در عملیات پژاک است. خوشبختانه امروز سازمانی که در صابرین شکل گرفته که ورودی آن یک نیروی تکاور است.

یگان ویژه نیروی انتظامی (نوپو)
نوپو یکی از نیروهای یگان ویژه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که برای رهایی گروگان، برخورد و خنثی سازی عملیات تروریستی استفاده می شود.

اعضای نوپو به دلیل داشتن یونیفورم سیاه رنگ به سیاه جامگان نیز معروف شده اند. ماموران یگان ویژه در تعدادی ماموریت خاص تعریف شده و بنا به درخواست فرمانده انتظامی استان ها اجازه ماموریت پیدا می کنند.

نیروهای ویژه نوپو


ماموریت های نیروهای یگان ویژه در سه بخش مختلف تقسیم شده است.در زمان های عادی حفاظت و تامین امنیت سفر مسئولان رده یک کشور و برقراری نظم وانضباط مسابقات ملی مانند مسابقات فوتبال بر عهده ماموران این یگان خواهد بود.

در ماموریت دوم ماموران یگان ویژه در ماموریت های مقابله ای همچون رهایی گروگان، مبارزه با تروریست ها و حمایت از دیگر ماموریت های ناجا و در سایر بخش ها مانند التزام بخشیدن به شهر ها و ترافیک به ماموران دیگر بخش ها کمک می کنند.

مراحل جذب یگان ویژه همچون نحوه جذب در نیروهای مسلح است اما افراد برای ورود به یگان ویژه باید شرایط خاصی داشته باشند. از جمله این شرایط داشتن حداقل قد 175 سانتی متری است که الزامی بوده و از طرف دیگر افراد باید اندام متناسب و نیرومندی داشته باشند.

ماموران یگان های ویژه تحت آموزش های تقویت جسمانی شامل ورزش های رزمی، دفاع شخصی و کوهنوردی، زندگی در شرایط سخت همچون کویر و کوهستان، نحوه به کارگیری تجهیزات انفرادی ضداغتشاش و آموزش های تخصصی استفاده از سلاح و تجهیزات ضد اغتشاش قرار می گیرند.

نوپو


همچنین تاکتیک های ضد اغتشاش، کمک های اولیه و امدادرسانی، اسکی، چتر بازی و رانندگی تخصصی با خودرو و موتورسیکلت نیز به ماموران این یگان ها آموزش داده می شود. علاوه بر این آموزش ها، اصول مختلفی نیز در سازماندهی یگان های ویژه مورد توجه قرار می گیرد.

از سوی دیگر آمادگی تکنیکی، تاکتیکی و رزمی، سرعت عمل و قدرت تحرک و جابه جایی، افزایش ظرفیت و توانمندی بالقوه و بالفعل در انجام ماموریت ها، بهره مندی از فن آوری و تجهیزات جدید و پیشرفته، قابلیت انعطاف، صبر و خویشتنداری در حوادث، شجاعت، اقتدار و از خودگذشتگی و مقابله با اغتشاشات با حداقل خسارت جانی و مالی از اصولی هستند که در سازماندهی یگان های ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

تکاوران ارتش
یگان‌های تکاور در ساختار ارتش جمهوری اسلامی ایران در دهه 70 میلادی شامل یگان‌های تکاور نیروی زمینی و نیروی دریایی بود. برابر مفاد استراتژی نظامی ملی ایران؛ آرایش نظامی در جنگ با عراق از دالان پرداغ تا دهانه فاو در برابر عراق شامل لشکرهای زره‌ایی پیاده کوهستان، گروه خدمات رزمی هوانیروز، گروه خدمات پشتیبانی رزمی و پایگاه‌های هوایی بوده است. یگان‌های تکاور نیروی زمینی در این آرایش نظامی سازماندهی شده بودند و گروه‌های چندگانه کماندویی نیروی دریایی نیز در آبادان و خرمشهر مستقر شده بودند.


کلاه مشکی‌ها
این دسته از نیروهای ویژه که به کلاه مشکی‌ها معروف هستند آموزش‌هایی مخصوص جنگ درون شهری، ضد شورش، رهایی گروگان، محافظت از شخصیت ها و مبارزه با تروریسم را می‌آموزند. در نیروهای تکاور جمهوری اسلامی ایران؛ این نیروها عمدتا در کنار تیپ 65 (نوهد)قرار دارند. این دسته از تکاوران در زمره نیروهایی چون DELTA FORCE و GIGN و... قرار داد که در ایران به نام گروه ضربت شناخته می‌شوند. گروهی نیز با همین وی‍ژگی‌ها در نیروی انتظامی ایران خدمت می‌کنند که NOPO نام  دارند.

13705632191807.jpg


کلاه قهوه‌ای‌ها
این دسته از تکاوران که به رنجرهای نیروی زمینی نیز شناخته می‌شوند؛ آموزش‌های خاص زندگی در شراط سخت مثل کوهستان‌ها؛ بیابان‌ها و مناطق بد برای زندگی را پشت سر می‌گذارند..چتر بازی؛ جنگ در کوهستان، جنگ در کویر، کویر نوردی، شکار و استفاده پیشرفته از قطب نما از جمله دوره‌های گروه‌های ضربت است. کلاه‌قهوه‌ای‌ها را می‌توان در زمره نیروهایی چون U.S RANGER ARMEY  قرار داد. این نیروها در تمامی نقاط کشور پایگاه دارند که معروف ترین آنها لشکر 23 تکاور واقع در شهرستان رباط کریم و تیپ45 ذوالفقار در شیراز هستند.

4283147_352.jpg


کلاه سبزها
قوی‌ترین یگان کماندویی هر کشور را کلاه سبزها تشکیل می‌دهند که که در ایران دو تیپ معروف NOHED و S.B.S  هستند که نوهد در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نزاجا) و اس.بی.اس در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران (نداجا) در حال خدمت هستند.

4238107_565.jpg


تیپ 65 نوهد که در رده‌بندی جهانی در زمره 10 نیروی برتر واکنش سریع قرار دارد.

گل سر سبد نیروهای تکاور ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز تیپ 65 نوهد می‌باشد. کلاه سبزها نیز تمامی آموزش‌هایی که کلاه قهوه‌ای‌ها و کلاه مشکی‌ها دیده‌اند را فرا می‌گیرند. به علاوه آموزش هایی چون فتح ساحل، دفاع از ساحل آبی خاکی، کمین، ضدکمین، چریک، ضدچریک، عملیات روانی، عملیات بی‌صدا، عملیات مرداب و رزم در جنگل را می‌گذرانند. بعد از گذراندن این دوره‌ها؛ کلاه سبزها 9 ماه باید دوره مخصوص نوهد را نیز بگذرانند.

کلاه سبزها در میان خود نیز رده‌بندی دارند. S.B.S.2 که کارشان بیشتر عملیات شناسایی و خرابکاری دریایی را انجام می‌دهند. بعد از این رده  S.B.S.1 قرار دارد که کارشان تخصصی‌تر خواهد شد. S.B.S.1ها دوره خروج از زیردریایی و غواصی عمق زیاد و سقوط آزاد را نیز می‌گذرانند.

نیروهای عملیات ویژه یا S.B.S آن دسته از تکاوران کلاه سبز هستند که دوره مخصوص عملیات ویژه  دریایی را گذرانده‌اند (عملیات در هوا، سطح آب و زیر آب). این دوره قبل از انقلاب اسلامی در انگلستان برگزار می‌شد و تکاوران همراه نیروهای S.B.S انگلیسی آموزش می‌دیدند؛ لذا به این اسم شناخته  می‌شوند. بعد از انقلاب هم به همت پیشکسوتان آموزش‌دیده در خارج از کشور؛ این دوره در پادگان منجیل برگزار می‌شود.

ریشه

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین