پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:16 - 1396/03/25

۳ اقدام ستاد تنظیم بازار برای ارزان شدن گوشت، مرغ و برنج

دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره تغییرات قیمت گوشت قرمز، برنج و مرغ خبر از اقداماتی برای تنظیم بازار این محصولات داد.

به گزارش کارگرآنلاین، محسن بهرامی ارض اقدس گفت:  برای تنظیم بازار برای ایام ماه رمضان تصمیم گرفته شد با تزریق بخشی از ذخایر مرغ به میزان 30 هزار تن  و به قیمت 5 هزار و 700 تومان جلوی افزایش بیشتر قیمت مرغ تازه گرفته شود.

وی افزود: در توافق با وزارت جهاد کشاورزی نیز تصمیم گرفته شده است که قیمت هر کیلوگرم مرغ تازه، نباید بیشتر 7 هزار و 500 تومان تا 7 هزار و 600 تومان باشد و در صورتی که قیمت‌ها بیشتر شد مرغ منجمد توزیع شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار ادامه داد: برای تنظیم بازار گوشت قرمز نیز در سال جاری ارز اختصاصی به واردات این محصول از آزاد به مبادله‌ای بازگشت و تسهیل شرایط ورود و وی آی پی که برای ارسال ناظر بهداشتی و شرعی در نظر گرفته شده بود حذف شد، همچنین گمرکات کشور تجهیز شد تا همزمان با صادرات دام زنده شرایط واردات این محصول نیز تسهیل شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر روزانه 100 تن گوشت قرمز گرم از استرالیا، ارمنستان و ازبکستان به کشور وارد می‌شود و به صورت شقه در میادین میوه و تره بار و سایر فروشگاه‌ها توزیع می‌شود.

بهرامی ارض اقدس گفت: واردات دام زنده نیز با نظارت سازمان دامپزشکی کشور آزاد و مورد حمایت است.

وی درباره سهم گوشت وارداتی در تأمین نیاز بازار گفت: این حجم از واردات که برای تنظیم بازار صورت می‌گیرد سهم زیادی از مصرف کشور را ندارد زیرا باید در نظر گرفت که دولت نمی‌تواند با مداخلات خود کل سهم بازار را در اختیار گیرد بلکه مداخلات آن تنظیمی است و وقتی قیمت نامتعارف شود جلوی افزایش قیمت‌ها می‌گیرد.

بهرامی ارض اقدس تاکید کرد:  قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف باید 30 تا 33 هزار تومان باشد و تا زمانی که به این قیمت نرسد گوشت تنظیم بازاری توزیع می‌شود.

دبیر ستاد تنظیم بازاربه تسنیم گفت: برای کاهش قیمت برنج ارز اختصاصی این محصول از آزاد به مبادله‌ای بازگشت، همچنین تعرفه واردات آن و مابه‌التفاوت آن نیز کاهش یافت.

وی تصریح کرد: برای متنوع کردن مبادی واردات برنج هماهنگی‌هایی نیز با سازمان غذا و دارو انجام شده است تا در مبادی جدید میزان فلزات سنگین و آرسنیک موجود در این محصول سنجیده شود تا واردات از مناطقی صورت گیرد که مورد تأیید سازمان غذا و دارو است.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در ستاد تنظیم بازار همچنین این بحث مطرح شد که  محدودیت‌های فصلی در واردات برنج نیز حذف شود زیرا این امر باعث شده بود که هندی‌ها از این این محدودیت ایران سوءاستفاده کنند و هر تن برنج باسماتی 800 دلاری را 1140 تا 1200 دلار به ایران  بفروشند.

وی در پایان گفت: بر این اساس می‌توانیم برنج باسماتی پاکستان و برنج سفید از تایلند و آرژانتین و از سایر کشورها وارد و جایگزین برنج هندی کنیم.

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین