پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00015:52 - 1396/04/13

مردم منتظر پاسخ شفاف رئیس جمهور برای مشکلات موسسات مالی در مجلس

وضعیت این روزها طرح سؤال از رئیس‌جمهور به دغدغه اصلی برخی نمایندگان در کریدورهای مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، بی تدبیری دولتی ها در مورد موسسات مالی و اتفاقاتی که کاسپین رقم زد باعث شده نمایندگان به دنبال کشاندن روحانی به صحن علنی مجلس باشند تا از وی درباره این اتفاقات سول کنند.

 این در حالی است که هر روز اعتراض مردم و سپرده گذاران بیش از گذشته شده و هنوز سیاست های بانک مرکزی در قبال موسسات مالی شفاف نیست.

معضل موسسات بانکی و سپرده گذاری های مردم به ویزه در کاسپین نه تنها انتقادات طیف اصولگرا را به همراه داشت که اصلاح طلبان نیز از این موضوع ناراحت هستن.

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر در خصوص طرح سؤال از رئیس‌جمهور با اشاره به همین نکته می‌گوید: اینکه ١٠ میلیون نفر درگیر مؤسسات مالی و مسائل مربوط به آنها هستند و چون هیچ‌کس مسئولیتی قبول نمی‌کند و جواب مشخصی نمی‌دهد، نمایندگان مجبور شدند دست به کار طرح سؤال از رئیس‌جمهور دراین‌باره شوند، البته پیش از این نیز برخی مقامات دولتی در صحن علنی مجلس حضور پیدا کردند و توضیحاتی را ارائه کرده‌اند اما به نظر می‌رسد پاسخ آنان به این سؤالات قانع‌کننده نبوده است.

  متن سؤال از رئیس  جمهور

متن کامل سؤال از رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

هیئت‌رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

به استناد اصل 88 قانون اساسی، سؤال ذیل از رئیس‌جمهور با امضای نمایندگان تقدیم می‌شود، مستدعی است اقدام مقتضی و قانونی انجام شود.

 نظر به مشکلاتی که برای سهامداران برخی از مؤسسات اعتباری مانند کاسپین، آرمان، ثامن‌الحجج و غیره در چند سال اخیر پدید آمده و ریشه اصلی آن نقص در نظارت بانک مرکزی بوده است و از طرفی مجلس نمی‌تواند از رئیس بانک مرکزی سؤال کند و توضیحات و رفتار ایشان نیز قانع‌کننده نبوده است و از طرف دیگر حقوق مردم نیز در حال ضایع شدن است، لذا از رئیس محترم جمهور تقاضا داریم پاسخ قانع‌کننده‌ای به نمایندگان ارائه نمایند، گرچه قبول داریم که نقطه آغازین این مشکل قبل از دولت فعلی بوده است.

 سوال از رئیس جمهور به حد نصاب رسید
کاتب از نمایندگان مجلس در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور می گوید: تعداد امضاهای لازم برای فراخواندن رئیس‌جمهور به مجلس و پاسخگویی به سؤال وکلای ملت 75 امضاست و با توجه به اینکه این سؤال هم اکنون دارای 110 امضاست، روحانی موظف به حضور در مجلس و پاسخگویی به سطح عملکرد بانک مرکزی در قبال آشفتگی مؤسسات مالی و اعتباری خواهد بود، البته در این میان رایزنی‌های پشت پرده نیز جریان دارد و یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز از جلسه امروز مجلس و دولت برای بررسی این طرح خبر داد.

غلامرضا کاتب عضو هیئت‌رئیسه مجلس با اشاره به آخرین اقدامات انجام شده از سوی هیئت‌رئیسه پارلمان برای ساماندهی وضعیت سپرده‌گذاران مؤسسات اعتباری، گفت: هماهنگی‌هایی با محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس‌جمهور به عنوان نماینده رسمی دولت، علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد و ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی برای برگزاری نشست مشترکی پیرامون ساماندهی مؤسسات اعتباری و تعیین تکلیف سپرده‌گذاران انجام شده و قرار است نتیجه آن به صورت گزارشی در اختیار نمایندگان قرار بگیرد.

از سوی دیگر ابطحی در گفت و گو با افکارنیوز به مشکلات موسسات مالی- اعتباری اشاره کرد و گفت: این موسسات سالها در حال فعالیت هستند اما به یک باره چه آنهایی که مجوز داشتند و چه آنهایی که مجوز نداشتند به مشکل بر می خورند و حتی حدود 18 موسسه ورشکست می شوند.

 این در حالی است که مردم منتظرند ببینند دولت چه پاسخی درباره معضل موسسات مالی دارد و آیا باز هم دولتی ها مشکلات را به گردن دولت قبلی می اندازند؟/افکار نیوز

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین