پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00011:33 - 1396/05/10

رقابت امارات با قطر برای میزبانی از طالبان

تازه ترین افشاگری نیویورک تایمز از ماجراهای پشت پرده بحران قطر

درحالی که در اوایل هفته جاری چهار کشور عربی به هدایت عربستان در منامه پایتخت بحرین دستورکار جدید خود برای مقابله با قطر را تدوین کرده و بار دیگر با فشار بر این کشور خواهان تن دادن مقامات آن به خواسته های خود و از جمله بهانه های تروریستی شدند، نیویورک تایمز امروز دست به افشاگری جدیدی از پشت پرده این ماجراها زده است.

به گزارش کارگرآنلاین، این نشریه نوشته است که درحالی امارات متحده عربی همسایه خود قطر را به بهانه حمایت از گروه های تروریستی از جمله میزبانی طالبان در سال 2013 تحت فشار قرار داده است که اکنون مشخص شده خود امارات متحده عربی تلاش های بسیار زیادی کرده بود تا طالبان را برای باز کردن سفارت در این کشور مجاب کند.
تازه ترین افشاگری نیویورک تایمز از ماجراهای پشت پرده بحران قطر / رقابت امارات با قطر برای میزبانی از طالبان

این روزنامه بر اساس ایمیل های افشا شده از سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن، یوسف العتیبی، بیان کرده است که در آن زمان حتی وزیر امور خارجه امارات تماس تلفنی با شخص عتیبی برقرار کرده است و طی آن با خشم و ناراحتی بیان کرده که طالبان به این نتیجه رسیده که دفتر خود را در کشور قطر باز کند.

این افشاگری ها تازه ترین نمونه از جزئیات پشت پرده بحران دیپلماتیکی است که اکنون حدود دو ماه است در جریان بوده و متحدان منطقه ای آمریکا در خلیج فارس را دچار یک شکاف و دودستگی اساسی ساخته است. بحرانی که از ماه ژوئن و به سرکردگی عربستان سعودی به بهانه حمایت قطر از گروه های تروریستی مانند طالبان و اخوان المسلمین آغاز شد. اتهاماتی که قطر به شدت آن را رد کرد و بیان نمود که این زمینه سازی از سوی عربستان و امارات برای درگیری با همسایه خود است.

علیرغم روابط به ظاهر مسالمت آمیز قطر و امارات طی سالیان گذشته اما این دو همواره در یک رقابت سفت و سخت با هم قرار داشتند و هردو نیز از متحدان اصلی آمریکا هستند. طی بحران اخیر هردو کشور یکدیگر را متهم به دخالت در امور داخلی همدیگر کرده اند.

در همین حال هکرهای ناشناس، اقدام به انتشار یک سری طولانی از ایمیل های سفیر امارات متحده عربی در واشنگتن کرده اند و این ایمیل ها را طی دو سال گذشته در اختیار نیویورک تایمز و برخی دیگر از منابع خبری گذاشته که به نظر هدف آنها رسوا سازی امارات در برابر قطر بوده است.

طی آخر هفته پیش نشریه نیویورک تایمز در همین رابطه ایمیل دریافت کرد که مربوط به تاریخ 12 سپتامبر سال 2011 است که طی آن یک دیپلمات اماراتی از مقامات واشنگتن خواسته بود تا مواضع خود را در مورد امکان بازگشایی دفتر طالبان در این کشور بیان کنند.

طی این ایمیل محمد محمود الخواجه به جفری فلتمن دستیار مشاور امور خاورمیانه وزیر امورخارجه آمریکا نوشته بود: مقاله ای در نشریه تایمز لندن بیان کرده است که آمریکا از گشایش دفتر طالبان در دوحه قطر حمایت میکند. وی در این ایمیل از نام اختصاری HH داستفاده کرده که احتمالا اشاره به رئیس خود عبدالله بن زاید (His Highness Abdullah bin Zayed) دارد و بیان کرده که او (بن زاید) گفته است که امارات تصور میکرده که اولویت اول آمریکا برای دفتر طالبان در امارات و ابوظبی باشد و به مقامات اماراتی اینگونه اطلاع داده شده بود.

در ایمیل جداگانه ای به تاریخ 28 ژانویه 2012 سفیر امارات یوسف العتیبی با نام اختصاری ABZ به بن زاید اشاره میکند و محتوای مشابهی با ایمیل قبلی را به یک مقام آمریکایی دیگر در شکایت از بازگشایی دفتر طالبان در دوحه و نه ابوظبی بیان میکند.

وی نوشته: من تماس تلفنی خشمگینانه ای از عبدالله بن زاید داشتم (در رابطه با موافقت واشنگتن برای گشایش دفتر طالبان در دوحه). آنها (قطری ها) میخواهند خود را در همه چیز سهیم کنند. ایرادی ندارد. بگذار کارشان را بکنند، اما در نهایت این به ضرر آنها تمام خواهد شد.

نمایندگان سفارت امارات در واشنگتن تا کنون هیچ موضع گیری در مورد این افشاگریهای نیویورک تایمز نکرده اند. همچنین وزارت خارجه آمریکا نیز از بیان هر نکته ای در این باره طفره رفته و پاسخ را به گردن سفارت امارات انداخته است. اما تنی چند از مقامات ارشد سابق آمریکایی این هفته تایید کرده اند که امارات متحده عربی به دنبال سفارت یا دفتر طالبان در ابوظبی بوده است.

این مقامات بیان کرده بودند که قطر در راستای تسهیل گفتگوهای صلح افغانستان خواهان بازگشایی دفتر یا سفارت طالبان در دوحه بوده است و نه به خاطر حمایت از این گروه و ایدئولوژی انها. بازگشایی دفتر حماس در این کشور نیز به واسطه حمایت های آمریکا از گفتگوهای صلح خاورمیانه بوده است.

این مقامات آمریکایی با اشاره به موضوع سفارت طالبان و جایگیری آن، بیان کرده اند که هم قطر و هم امارات متحده عربی خواهان افزایش نقش خود در موضوعات بین المللی بوده اند و هیچ یک نمیخواستند تا دیگری فرصت میزبانی گفتگوهای صلح را داشته باشد.

زمانی که تصمیمی به حضور دفتر طالبان در دوحه گرفته شد، سفیر امارات، العتیبی این موضوع را در صدر فهرست شکایت های خود از قطر قرار داد. وی هفته قبل در مصاحبه ای با شبکه چارلی رز، بیان کرده بود: به نظر من این اتفاقی نیست که رهبری حماس، سفارت طالبان و دفتر اخوان المسلمین همگی در دوحه است. این که چرا آنها چنین میکنند، ما برای آن پاسخی نداریم. ما از آنچه که برای منطقه خود میخواهیم اکنون کاملا دور هستیم.
منبع: تابناک

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین