پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:00 - 1396/07/13

کدام استان‌های ایران، 60 درصد مردمش بیکار هستند؟

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور طی مصاحبه ای اعلام کرد: در برخی شهرهای کشور، نرخ بیکاری به 60 درصد رسیده است. هنوز نتایج تفصیلی سرشماری سال 1395 اعلام نشده تا بتوانیم با قطعیت نام این شهرها را استخراج نماییم؛ اما شاید بتوان از نرخ بیکاری استان ها استفاده کرد و حدودی حدس زد که این شهرها در کدام استان ها قرار دارند و بررسی کرد که دولت تاکنون برای اشتغالزایی آنها چه کارهایی را انجام داده است؟

به گزارش کارگرانلاین، چند سالی است، معضل بیکاری به بحران جدی برای کشور تبدیل شده است. عوامل مختلفی در پیدایش این معضل نقش داشته اند که از آن جمله می توان به رکود و متعاقب آن تعطیلی کارخانه ها اشاره نمود که مدتی است، گریبان اقتصاد کشور را گرفته و به این بیکاری دامن زده است.

نهم مهر ماه 1396 عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور طی مصاحبه ای اعلام نمود، به رغم اعلام رقم 12 درصد بیکاری در کل کشور به صورت میانگین، شاهد هستیم که در برخی شهرها میزان بیکاری به 60 درصد رسیده است. متأسفانه در بین تحصیلکرده‌ های ما، رقم بیکاری بسیار بالاتر از آنچه که به طور متوسط اعلام می ‌شود، است.

همان گونه که ملاحظه می شود با استناد به صحبت های وزیر کشور بیکاری در برخی شهرهای کشورمان از حالت نرمال خارج شده و واقعا به یک بحران جدی تبدیل شده که خود می تواند زمینه ساز مشکلات دیگری باشد؛ پرسش مطرح این است که کدام شهرها با نرخ بیکاری بالا رو به رو هستند و دولت تاکنون برای رفع مشکل آن ها چه کارهایی را صورت داده است؟

برای آنکه به این پرسش پاسخ داده و مشخص شود که کدام شهرها دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند، نیازمند آن هستیم که به نتایج تفصیلی سرشماری سال 1395 دسترسی پیدا کنیم. متأسفانه تاکنون این نتایج جزئی منتشر نشده اند و بنابراین نمی توانیم دقیق بگوییم که کدام شهرها دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند، ولی می توانیم با استفاده از الگوی زیر به استان هایی که این شهرها در آن ها حضور دارند، دسترسی پیدا کنیم.

مطابق با نتایج سرشماری سال 1390، بیست شهر زیر از بین 397 شهر کشور دارای بالاترین نرخ بیکاری بوده اند؛


همان گونه که ملاحظه می شود، از بیست شهر فوق که دارای بالاترین نرخ بیکاری هستند، هشت شهر به استان خوزستان، هفت شهر به استان سیستان و بلوچستان تعلق دارد.

حال اگر آمار نرخ بیکاری استان ها در سال 1390 را بررسی کنیم، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.


همان گونه که از نمودار بالا نمایان است، دو استان سیستان و بلوچستان و خوزستان در سال 1390 در بین استان های کشور، دارای بالاترین نرخ بیکاری بوده اند؛ بنابراین، شهرهای دو استانی که دارای بالاترین نرخ بیکاری در سال 1395 هستند، نیز قطعا در بین بیست شهر دارای نرخ بیکاری بالا قرار دارند.

نمودار زیر نرخ بیکاری استان های کشور را بر اساس نتایج سرشماری سال 1395 نشان می دهد.


بنابراین، به احتمال فراوان بسیاری از شهرهایی که دارای بیشترین نرخ بیکاری هستند، در دو استان کرمانشاه و چهارمحال و بختیاری حضور دارند.

بنا به گفته مسئولین کرمانشاه دولت برای رفع معضل بیکاری استان کرمانشاه، اعتباراتی را برای اشتغال زایی در این استان مصوب کرده است. آن گونه که در خبرها آمده، رقم این اعتبارات 250 میلیارد تومان است که پیش بینی می شود، زمینه اشتغال را برای 1773 نفر فراهم کند. همچنین با مساعدت دفتر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سال ۹۵ مبلغ ۲۰ میلیارد تومان کمک فنی و اعتباری در جهت کاهش سود بانکی و کمک بلاعوض به بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی در این استان اختصاص یافته که با محوریت دستگاه های اجرایی صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی است.

برای رفع معضل بیکاری در استان چهار محال و بختیاری نیز طبق گفته مسئولین این استان قرار بوده با موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور، لایحه ‌ای از سوی این استان تهیه و برای تصویب به هیات دولت ارایه شود.

در کل می توان گفت، دولت تاکنون کار آنچنانی در زمینه رفع معضل بیکاری در این دو استان صورت نداده و بهتر است، با توجه به حاد بودن این معضل در شهرهای این دو استان، دولت نگاه ویژه ای را به آنها داشته باشد.
منبع: تابناک

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین