پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00009:21 - 1396/08/01

گمانه زنی یک رسانه غربی

آیا ایران می‌تواند ناوهواپیمابر آمریکایی را غرق کند؟

یکی از ابزارهای سیاست و حیثیت آمریکا در خاورمیانه، ناو هواپیمابر نیروی دریایی آن است اما ایران در تحیقر کردن این ابزارهای قدرت آمریکا معروف است.

به گزارش کارگرآنلاین، با افزایش تنش بین ایران و آمریکا، یک رسانه‌ی غربی به احتمال رویارویی ایران و آمریکا پرداخت. وبگاه «نشنال اینترست» در گزارشی با طرح پرشسی درباره توانمندی ایران در غرق کردن یک ناو هواپیمابر آمریکایی نوشت: متخصصان و ناظران خارجی معتقدند که ایران توجه قابل ملاحظه‌ای به درهم شکستن یک ناو هواپیمابر آمریکایی داده است.

علی فدوی گفته که نیروهای تحت امر او قادراند ناو هواپیمابر آمریکا را غرق کنند.

گزارش مزبور با اشاره به تقسیم بندی نیروی دریایی ایران به «نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران» و «نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، اولی را دارای ماموریت‌های "سنتی" و دومی را دارای تمرکز بر قایق‌های کوچک بشدت مسلح و سریع دانست که در درون خلیج فارس و در مقابله با آمریکا و همسایگان ایران عمل می‌کند.

نویسنده ادعا می‌کند که بنا به دلایل متعدد درباره توانایی ایران جهت غرق کردن ناو هواپیمابر شک و تردید وجود دارد. بر اساس این ادعا، دلیل اول؛ مشکل بُرد کوتاه موشک‌های دفاع ساحلی ایران و نیز قدرت بیشتر نیروی هوایی آمریکا است.

دلیل دوم؛ موشک‌های ایران فاقد قدرت شلیک کافی برای آسیب جدی وارد کردن به ناو هواپیمابر هستند.

دلیل سوم؛ حتی اگر ایران بتواند توانایی غرق کردن ناو امریکایی را بدست بیاورد، آمریکا ابزار دیگری برای حمله به کار خواهد برد.

دلیل چهارم؛ "تفوق بزرگ" نیروهای آمریکایی در مسائل دفاعی است.

دلیل پنجم؛ "تفوق بزرگ" نیروهای آمریکایی در حمله است.

نویسنده گزارش در انتها با اذعان به قدرت ایران نوشت: نقاط درخشانی در زرادخانه ایران وجود دارد. ایران اخیرا موشک‌های بالستیک ضدکشتی بومی آزمایش کرده است. موشک‌های هرمز یک و دو که توسط رادار هدایت می‌شوند، اهدافی را در فاصله 155 مایل اصابت کردند.

خطر قابل توجه دیگر از زیردریایی نوع «کیلو» ناشی می‌شود که ایران آن را از روسیه خریده است. به لحاظ نظری، این نوع زیردریایی بسیار توانمند است. این زیردریایی اگر به خوبی مجهز شود، اژدرهایش می تواند آسیب بزرگی به یک ناو هواپیمابر وارد کند.

همانگونه که کره شمالی با مهارت نشان داد، مخالف دارای انگیزه، نهایتا توانمندی برای دفاع از خود در برابر آمریکا را بهبود خواهد داد و ایران منابع بسیار بیشتری نسبت به کره شمالی دارد. کسب دستاورد در زمینه موشک‌های بالستیک ضدکشتی، "سلاح هسته‌ای" یا فناوری مشابه، به سرعت به ایران توانایی رسیدن به مرحله به چالش کشیدن قدرت نظامی آمریکا را خواهد بخشید.
منبع: فرارو

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین