پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00010:32 - 1396/09/29

واگذاری پالایشگاه لاوان به بانک‌رفاه

کسری منابع تامین اجتماعی سال آینده 31 هزار میلیارد تومان می‌شود

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران ضمن انتقاد از عدم استقلال مدیریت سازمان تأمین اجتماعی و واگذاری بهترین بنگاه این سازمان به بانک رفاه بابت دریافت تسهیلات گفت: هم اکنون بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستمری‌ها کسری وجود دارد.

به گزارش کارگرآنلاین، علی دهقان‌کیا نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران در نشستی با اصحاب رسانه به بررسی ابعاد مشکلات و چالش‌های مالی و اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: اخیراً مجلس شورای اسلامی در پشت درهای بسته با وزیر کار و رئیس سازمان تأمین اجتماعی نشستی برگزار کردند تا درباره شرایط بحرانی موجود بحث و تبادل‌نظر کنند.

وی افزود: این نشست چهار ساعته موجب شد تا واقعیت‌های فعلی سازمان تأمین اجتماعی عیان شود و به همین علت رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی تأکید دارد.

 14 صندوق بازنشستگی ورشکسته‌اند
دهقان‌کیا با اشاره به اینکه نگران آینده بازنشستگان هستیم، افزود: هم‌اکنون 16 صندوق بازنشستگی در کشور فعالیت می‌کنند که تعداد 14 مورد آن ورشکسته هستند و تنها 2 صندوق وضعیت نسبتاً بهتری دارند.

وی در این باره گفت: طبق استاندارد موجود، باید 7 نفر بیمه‌پرداز و تنها یک نفر بازنشسته وجود داشته باشد، اما این رقم به کمتر از 6 نفر در سازمان تأمین اجتماعی رسیده است و موجب ایجاد کسری منابع برای پرداخت‌های صندوق شده است.

وی با اشاره به اینکه اکنون 13 میلیون و 700 هزار نفر بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی هستند که 3 میلیون نفر بازنشسته وجود دارد، گفت:  در این میان صندوق فولاد هم 9 هزار و 150 نفر بیمه‌پرداز و بیش از 83 هزار نفر بازنشسته دارد.

دهقان‌کیا تصریح کرد: اکنون صندوق تأمین اجتماعی 41 میلیون و 431 هزار نفر تحت پوشش دارد که این میزان در صندوق بازنشستگی کشوری 5 میلیون و 961 هزار نفر است؛ در مجموع 16 صندوق بازنشستگی در کشور بیش از 55 میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد.

این مقام مسئول کارگری، تصریح کرد: رشد منابع و مصارف سازمان تأمین اجتماعی از سال 1384 تا 1393 دارای تعادل نبوده است به طوری که منابع به طور متوسط در این 10 سال 27.5 درصد و مصارف بیش از 30 درصد رشد کرده است که نشان می‌دهد مصارف بیش از منابع است.

وی با اشاره به اینکه منابع سازمان تأمین اجتماعی در سال 1395 تقریباً 53 هزار میلیارد تومان بوده است که از محل حق بیمه‌ها و سرمایه‌گذاری حاصل شده است، اما مصارف آن بیش از 62 هزار میلیارد تومان برآورد شده است که نشان می‌دهد مصارف نسبت به منابع پیشی گرفته است.

وی با اشاره به اینکه حدود 18 هزار و 100 میلیارد تومان در سال 96 سازمان تأمین اجتماعی کسری منابع داشت که این میزان در سال 97 طبق پیش‌بینی‌ها به 31 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

دهقان‌کیا با اعلام این خبر که بانک رفاه کارگران تاکنون 25 هزار میلیارد تومان به صندوق تأمین اجتماعی برای پرداخت مستمری‌ها و تعهداتش به بازنشستگان وام پرداخت کرده است، گفت: روزانه بیش از 12 میلیارد تومان صندوق تأمین اجتماعی به بانک رفاه کارگران سود تسهیلات پرداخت می‌کند.

وی همچنین به انتقال بهترین بنگاه صندوق تأمین اجتماعی به بانک رفاه کارگران بابت پرداخت بخشی از بدهِی‌ها اشاره کرد و گفت: پالایشگاه لاوان به ارزش بیش از 8 هزار میلیارد تومان با رأی منفی نماینده کارگری به بانک رفاه منتقل شد.

وی افزود: با توجه به این مسائل و مشکلات سازمان تأمین اجتماعی، اگر اقدام فوری انجام نپذیرد، سازمان تأمین اجتماعی با مشکل بسیار بزرگ‌تری در آینده مواجه خواهد شد و حل کردن آن بسیار دشوارتر خواهد بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه 60 درصد مستمری‌بگیران سازمان صندوق تأمین اجتماعی حداقل‌بگیر هستند، گفت: مشکلات بازنشستگان تا حدی زیاد است که با این رقم حداقلی، توان اداره معیشت ندارند و پیشنهادات ما برای همسان‌سازی مستمری‌ها اجرا نشده است.

دهقان‌کیا خاطرنشان کرد: تا سال 1389 مشکلی برای پوشش مصارف سازمان تأمین اجتماعی نداشتیم و این مشکلات بعد از سال 89 ایجاد شد و در سال 95 و 96 به اوج خود رسیده است که علت آن، شیب تندتر روند بازنشستگی و نسبت به بیمه‌پردازان است، به طوری که در سال 95 تنها 235 هزار نفر یعنی نیم درصد به بیمه‌پردازها اضافه شده و از طرفی 7.5 درصد به بازنشستگان و مستمری‌بگیران اضافه شد.

وی یکی از عوامل ایجاد این وضعیت آشفته در سازمان تأمین اجتماعی را تصویب قوانین و مقررات تعهدآور اعلام کرد و گفت: تاکنون 26 قانون در مجلس و چهار مصوب هیأت وزیران بار مالی سنگینی به تأمین اجتماعی وارد کرده است.

وی با بیان اینکه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در سال 94 حدود 6 هزار و 100 میلیارد تومان، در سال 92 حدود 63 هزار و 123 هزار میلیارد تومان و در سال 95 بیش از 141 هزار میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: در حالی این ارقام بدهی اعلام می‌شود که بین دیوان محاسبات، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان تأمین اجتماعی اختلاف‌نظرهایی وجود دارد، اما بحث اصلی ما توجه به مشکلات اصلی سازمان تأمین اجتماعی است، چرا که سرمایه خیل عظیم بیمه‌پردازان و بازنشستگان در خطر است.

وی ناکارآمدی سازوکاری لازم برای دریافت حق بیمه را یکی دیگر از عوامل ایجاد چالش برای صندوق تأمین اجتماعی توصیف کرد و گفت: در سال 1365 شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ایجاد شد که پس از آن، دارایی‌های آن را 70 درصد بنگاه‌های بورسی و 30 درصد را غیربورسی تشکیل می‌دهند و جمع دارایی شستا تا سال 95 بیش از 60 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، این در حالی است که 59 درصد از بنگاه‌های تأمین اجتماعی را دولت به علت رد دیون واگذار کرده است و تنها 41 درصد بنگاه‌ها توسط سازمان خریداری شد و جالب‌تر اینکه سود حاصل شده از کل سرمایه‌گذاری‌ها در سازمان تأمین اجتماعی بابت بنگاه‌های رد دیون دولت تنها 24 درصد و مابقی سود حاصل‌شده از محل خرید بنگاه‌هایی است که سازمان تأمین اجتماعی انجام داد.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته شهرستان تهران با اشاره به اینکه عدم مدیریت صحیح در سازمان و استقلال مدیرعامل آن، از عوامل ایجاد شکل‌گیری چالش در صندوق تأمین اجتماعی شده است، تأکید کرد: این در حالی است که موضوع سه‌جانبه‌گرایی در جریان مدیریت سازمان تأمین اجتماعی رعایت نمی‌شود و همواره دولت اعلام می‌کند که کارگران صاحبان اصلی سازمان تأمین اجتماعی هستند و این در حالی است که دولت شخصاً به مدیریت سازمان و عزل و نصب‌ها می‌پردازد و نماینده کارگران قدرتی ندارند.
منبع: فارس

لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین